Dział VI
Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Rozdział 1
Zakres zastosowania
Art. 395
Stosowanie przepisów klasycznych do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
1. Do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa:
1) stosuje się przepisy:
a) działu II:
– z wyjątkiem art. 83, art. 87 ust. 2, art. 89 ust. 1 i 3, art. 91 ust. 2, art. 92, art. 94, art. 100–102, art. 110 ust. 2 i 3, art. 115 ust. 2, art. 125 ust. 2, 3 i 6, art. 126 ust. 1 i 2, art. 127, art. 222 ust. 2–5, art. 245 ust. 6 i art. 262,
– rozdziału 3, z wyjątkiem art. 129 i art. 130 ust. 2, chyba, że przepisy niniejszego działu stanowią inaczej,
b) działu IV rozdziału 1, z wyjątkiem art. 311 ust. 1 i 3;
2) nie stosuje się przepisów art. 21–23, art. 72 ust. 1 pkt 5, art. 78 ust. 4, art. 442 ust. 1 i 2, art. 443, art. 446 i art. 448.
2. Do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie stosuje się przepisów działu I rozdziału 7 w zakresie, w jakim przewidują obowiązek komunikacji z wykonawcą wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, oraz art. 97 ust. 10 w zakresie, w jakim przewiduje obowiązek przekazania oryginału gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej.
3. Do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie stosuje się przepisów ustawy właściwych dla przetargu nieograniczonego, partnerstwa innowacyjnego, dynamicznego systemu zakupów oraz konkursu.
1. Odesłanie. Do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa stosuje się przepisy ogólne działu I Pzp, z wyjątkiem przepisów dotyczących polityki zakupowej państwa i planów postępowań o udzielenie zamówienia (art. 21–23 Pzp), obowiązku wskazania w protokole postępowania powodów odstąpienia od wymagania użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, podmiotowych środków dowodowych lub przedmiotowych środków dowodowych (art. 72 ust. 1 pkt 5 Pzp) i obowiązku przechowywania protokołu postępowania wraz z załącznikami przez cały okres obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli okres obowiązywania umowy w sprawie zamówienia publicznego przekracza cztery lata1 (art. 78 ust. 4 Pzp).
Spośród przepisów działu II Pzp nie stosuje się przepisów dotyczących analizy potrzeb zamawiającego (art. 83 Pzp), obowiązku przekazywania ogłoszeń zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń, ustanowionymi przez Komisję Europejską, dostępnymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika VIII do dyrektywy klasycznej2 (art. 87 ust. 2 Pzp), wstępnego ogłoszenia informacyjnego zamieszczanego przez zamawiających udzielających zamówień klasycznych3 (art. 89 ust. 1 i 3 Pzp4), obowiązku wskazania w dokumentach zamówienia powodów niedokonania podziału zamówienia na części (art. 91 ust. 2 Pzp), ofert wariantowych5 (art. 92 Pzp), zamówień zastrzeżonych (art. 94 Pzp), opisu przedmiotu zamówienia6 (art. 100–102 Pzp), możliwości podejmowania przez wykonawców, w stosunku do których zachodzą podstawy wykluczenia, działań naprawczych w ramach procedury self-cleaning (art. 110 ust. 2 i 3 Pzp), ograniczenia wysokości wymaganych minimalnych rocznych przychodów do dwukrotności wartości zamówienia (art. 115 ust. 2 Pzp), jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (art. 125 ust. 2, 3 i 6 Pzp), żądania podmiotowych środków dowodowych dopiero przed wyborem oferty najkorzystniejszej (art. 126 ust. 1 i 2 Pzp), wyłączenia obowiązku żądania podmiotowych środków dowodowych (art. 127 Pzp), otwarcia ofert przy użyciu systemu teleinformatycznego (art. 222 ust. 2–5 Pzp), obowiązkowych metod rachunku kosztów cyklu życia (art. 245 ust. 6 Pzp) i obowiązku niezwłocznego zawiadomienia wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia w unieważnionym postępowaniu, o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia7 (art. 262 Pzp).
Rozdział 3 w dziale II Pzp reguluje tryby udzielania zamówień klasycznych. Z uwagi na odmienny katalog trybów dostępnych zamawiającym udzielającym zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przepis art. 395 ust. 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie Pzp wprost wyłącza stosowanie art. 129 Pzp zawierającego katalog trybów udzielenia zamówienia dostępnych zamawiającym udzielającym zamówień klasycznych. Dodatkowo, udzielając zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamawiający nie stosuje mechanizmu przewidzianego w art. 130 ust. 2 Pzp pozwalającego, przy spełnieniu określonych w tym przepisie warunków, na wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego przez przekazanie zaproszenia do negocjacji lub dialogu, bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, po nieudanym postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego. Pozostałe przepisy działu II rozdziału 3 Pzp znajdują zastosowanie, chyba że ich niestosowanie zostało przewidziane w przepisach działu VI Pzp.
Do przetargu ograniczonego nie stosuje się przepisów dotyczących obowiązku zapewnienia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatnego, pełnego, bezpośredniego i nieograniczonego dostępu do SWZ od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia (art. 141 Pzp), treści SWZ (art. 142 Pzp), wyjaśnień treści SWZ (art. 143 ust. 1–3 Pzp), możliwości wyznaczenia piętnastodniowego terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia8 (art. 144 ust. 2 Pzp), możliwości ograniczenia liczby wykonawców zapraszanych do składania ofert9 (art. 148 Pzp), zaproszenia do składania ofert10 (art. 149 i 150 Pzp) i terminu składania ofert11 (art. 151 Pzp).
Do negocjacji z ogłoszeniem nie stosuje się przepisów dotyczących możliwości udzielenia zamówienia na podstawie ofert wstępnych bez negocjacji (art. 152 ust. 2 Pzp), przesłanek zastosowania trybu negocjacji z ogłoszeniem (art. 153 Pzp), możliwości odstąpienia od publikacji ogłoszenia o zamówieniu po nieudanym postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego (art. 154 Pzp), treści OPW12 (art. 155 ust. 2 i 3, art. 156 ust. 1, 2 i 4 i art. 157 ust. 2 Pzp), zaproszenia do składania ofert wstępnych13 (art. 160 i 161 Pzp), terminu składania ofert wstępnych (art. 162 Pzp), wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie ofert wstępnych bez negocjacji (art. 163 ust. 1 Pzp), treści SWZ14 (art. 167 ust. 3 Pzp) oraz zaproszenia do składania ofert ostatecznych15 (art. 168 ust. 2 pkt 1–3 i ust. 3 Pzp).
Do dialogu konkurencyjnego nie stosuje się przepisów dotyczących przesłanek stosowania trybu dialogu konkurencyjnego (art. 170 Pzp), obowiązku zapewnienia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatnego, pełnego, bezpośredniego i nieograniczonego dostępu do SWZ od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia (art. 173 Pzp), treści OPW16 (art. 174 ust. 1 Pzp), zaproszenia do dialogu17 (art. 178 ust. 1 i 3 i art. 179 Pzp), treści SWZ18 (art. 185 ust. 2 Pzp) oraz zaproszenia do składania ofert19 (art. 186 ust. 2 Pzp).
Do negocjacji bez ogłoszenia nie stosuje się przepisów dotyczących przesłanek stosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia (art. 209 Pzp) i zaproszenia do negocjacji20 (art. 210 ust. 3 i 4 Pzp).
Do zamówienia z wolnej ręki nie stosuje się przepisów dotyczących części przesłanek stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki (art. 214 ust. 1 pkt 2–8 oraz ust. 2 i 3 Pzp).
Z przepisów działu IV Pzp regulujących szczególne instrumenty i procedury w zakresie zamówień klasycznych do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa stosuje się jedynie dotyczące umów ramowych przepisy rozdziału 1, z wyjątkiem przepisów dotyczących katalogu trybów, w których można przeprowadzić postępowanie prowadzące do zawarcia umowy ramowej,21 (art. 311 ust. 1 Pzp) i ograniczenia możliwości zawarcia umowy ramowej na okres do czterech lat22 (art. 311 ust. 3 Pzp).
Przepisy działu IV
- rozdziału 2 regulującego dynamiczne systemy zakupów,
- rozdziału 3 dotyczącego konkursu
i
- rozdziału 4 regulującego zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi
nie znajdują zastosowania do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Przepisy działu VII Pzp regulujące umowy w sprawie zamówienia publicznego i ich wykonanie stosuje się do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, z wyjątkiem części przepisów dotyczących zaliczek23 (art. 442 ust. 1 i 2 Pzp), płatności częściowych (art. 443 Pzp), przepisów dotyczących raportu z realizacji zamówienia (art. 446 Pzp) i przepisów dotyczących ogłoszenia o wykonaniu umowy24 (art. 448 Pzp).
Przepisy dotyczące organów właściwych w sprawach zamówień (dział VIII Pzp), środków ochrony prawnej25 (dział IX Pzp), pozasądowego rozwiązywania sporów (dział X Pzp) i kontroli udzielania zamówień (dział XI Pzp) do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa stosuje się w całości.
2. Porozumiewanie się zamawiającego z wykonawcami. Przepis art. 395 ust. 2 Pzp wyłącza stosowanie do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przepisów działu I rozdziału 7 Pzp w zakresie, w jakim przewidują obowiązek komunikacji z wykonawcą wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywa się, zgodnie z wyborem zamawiającego, za pośrednictwem operatora pocztowego, w rozumieniu Prawa pocztowego, osobiście, przez posłańca, przy użyciu faksu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Tym samym do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie znajduje zastosowania obowiązek porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Niemniej jednak w przypadku gdy na mocy decyzji zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa komunikacja między zamawiającym a wykonawcami będzie odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, przepisy działu I rozdziału 7 Pzp znajdą zastosowanie. Oznacza to w szczególności obowiązek zamieszczenia w ogłoszeniu wszczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia lub w dokumencie zamówienia wszczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których będzie komunikował się z wykonawcami lub uczestnikami konkursu, oraz informacje o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej (art. 67 Pzp). Oznacza to ponadto obowiązek zagwarantowania, że przekazywanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, które zapewniają zachowanie integralności, autentyczności, nienaruszalności danych i ich poufności w ramach wymiany i przechowywania informacji, w tym zapewniają możliwość zapoznania się z ich treścią wyłącznie po upływie terminu na ich składanie (art. 68 Pzp). Zastosowanie znajdą także przepisy wykonawcze wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 70 Pzp, dotyczące sposobu sporządzania oraz sposobu i trybu przekazywania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ofert, oświadczeń o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu i kryteriów selekcji, podmiotowych środków dowodowych, przedmiotowych środków dowodowych, oraz innych informacji, oświadczeń lub dokumentów, przekazywanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a także wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych zawierających wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oferty, oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu i kryteriów selekcji, podmiotowe środki dowodowe, przedmiotowe środki dowodowe, oraz inne informacje, oświadczenia lub dokumenty, przekazywane w postępowaniu o udzielenie zamówienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, oraz wymagań technicznych odnoszących się do środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
3. Elektroniczna postać gwarancji lub poręczenia wnoszonych jako wadium. Przepis art. 395 ust. 2 Pzp wyłącza również stosowanie do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przepisu art. 97 ust. 10 Pzp w zakresie, w jakim ten przepis przewiduje obowiązek przekazania oryginału gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej. Zgodnie bowiem z art. 97 ust. 10 Pzp, jeżeli wadium jest wnoszone w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub poręczenia udzielanego przez fundusz poręczeniowy w rozumieniu w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, wykonawca ma obowiązek przekazać zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej. W przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa wykonawca nie ma obowiązku przekazania zamawiającemu oryginału gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej. Niemniej jednak w sytuacji, gdy na mocy decyzji zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa komunikacja między zamawiającym a wykonawcami będzie odbywała się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, wykonawca będzie miał obowiązek przekazania zamawiającemu oryginału gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej.
4. Tryby i procedury udzielenia zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Przepis art. 395 ust. 3 Pzp wyłącza stosowanie do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa niektórych przepisów ustawy w zakresie, w jakim odnoszą się do przetargu nieograniczonego, partnerstwa innowacyjnego, dynamicznego systemu zakupów oraz konkursu. W pozostałym zakresie te przepisy znajdują zastosowanie do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udziela się w trybach przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia i zamówienia z wolnej ręki. Katalog trybów postępowania dostępnych zamawiającym udzielającym zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie obejmuje przetargu nieograniczonego i partnerstwa innowacyjnego. Niemniej jednak do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa znajduje zastosowanie szereg przepisów, które regulują obok trybów przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia czy zamówienia z wolnej ręki również tryby przetargu nieograniczonego i partnerstwa innowacyjnego.
Tytułem przykładu do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa stosuje się przepis art. 130 ust. 1 Pzp. W myśl tego przepisu zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia przez przekazanie ogłoszenia do UPUE w przypadku trybu przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego albo partnerstwa innowacyjnego, zaś w przypadku trybu negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia przez przekazanie wykonawcom zaproszenia do negocjacji. W ocenie ustawodawcy wyłączanie stosowania tej regulacji do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa byłoby niecelowe. Wiązałoby się bowiem z koniecznością wprowadzenia analogicznego przepisu w dziale VI Pzp, który uwzględniałby odrębności charakterystyczne dla reżimu udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. W konsekwencji, dzięki rozwiązaniu przyjętemu w art. 395 ust. 3 Pzp, normę wyrażoną w art. 130 ust. 1 Pzp należy w odniesieniu do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa odczytywać w ten sposób, że w przypadku trybu przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia przez przekazanie ogłoszenia o zamówieniu UPUE, zaś w przypadku trybu negocjacji bez ogłoszenia albo zamówienia z wolnej ręki zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia przez przekazanie wykonawcom zaproszenia do negocjacji.
Ponadto w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie ma możliwości zastosowania dynamicznego systemu zakupów ani przeprowadzenia konkursu. Niemniej jednak do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa znajduje zastosowanie szereg przepisów, które regulują częściowo również procedury dynamicznego systemu zakupów lub konkursu.
Tytułem przykładu do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa znajduje zastosowanie przepis art. 93 ust. 1 Pzp. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zamawiający może wymagać złożenia oferty w postaci katalogu elektronicznego albo wymagać dołączenia katalogu elektronicznego do składanej oferty, albo dopuścić dołączenie katalogu elektronicznego do składanej oferty, albo przewidzieć obowiązek złożenia katalogu elektronicznego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów. W świetle art. 395 ust. 3 Pzp normę wyrażoną w art. 93 ust. 1 Pzp należy w odniesieniu do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa odczytywać w ten sposób, że w przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zamawiający może wymagać złożenia oferty w postaci katalogu elektronicznego albo wymagać dołączenia katalogu elektronicznego do składanej oferty, albo dopuścić dołączenie katalogu elektronicznego do składanej oferty.
Podobnie do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa stosuje się przepis art. 29 ust. 1 Pzp, na mocy którego zamawiający nie może zaniżać wartości zamówienia lub konkursu ani wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy. W odniesieniu do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przepis ten należy odczytywać w ten sposób, że zakazuje on zamawiającemu zaniżania wartości zamówienia oraz dokonywania wyboru sposobu obliczania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
Do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa znajduje zastosowanie przepis art. 38 ust. 1 Pzp, w myśl którego zamawiający mogą wspólnie przygotować lub przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia lub zorganizować konkurs, udzielić zamówienia, zawrzeć umowę ramową, ustanowić dynamiczny system zakupów lub udzielić zamówienia na podstawie umowy ramowej lub objętego dynamicznym systemem zakupów. Przepis ten w odniesieniu do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa należy odczytywać w ten sposób, że pozwala on zamawiającym na wspólne przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia, udzielenie zamówienia, zawarcie umowy ramowej lub udzielenie zamówienia na podstawie umowy ramowej.
1 Odrębne uregulowanie w tym zakresie na potrzeby zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zawarto w art. 421 ust. 4 Pzp
2 Z formalnego punktu widzenia w przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa ogłoszenia są przekazywane zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń, ustanowionymi przez Komisję Europejską, dostępnymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika VI do dyrektywy obronnej, o czym stanowi art. 399 Pzp
3 Wstępne ogłoszenie informacyjne zostało na użytek zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa uregulowane odrębnie w art. 402 Pzp
4 Do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa stosuje się natomiast przepis art. 89 ust. 2 Pzp, zgodnie z którym zamawiający ma obowiązek przekazać UPUE ogłoszenie o publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego na stronie internetowej zamawiającego (ogłoszenie o profilu nabywcy), jeżeli wstępne ogłoszenie informacyjne jest zamieszczane przez zamawiającego na stronie internetowej zamawiającego.
5 Oferty wariantowe w przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zostały uregulowane w art. 403 Pzp
6 Opis przedmiotu zamówienia w przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa został uregulowany w art. 400 Pzp
7 W przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zamawiający ma obowiązek zawiadomić niezwłocznie wykonawców, którzy ubiegali się o udzielenie zamówienia w unieważnionym postępowaniu, o wszczęciu kolejnego postępowania, które dotyczy tego samego przedmiotu zamówienia lub obejmuje ten sam przedmiot zamówienia, jedynie na ich wniosek, o czym stanowi art. 418 ust. 3 Pzp
8 W przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu może zostać skrócony przez zamawiającego do 10 dni liczonych od dnia przekazania do publikacji ogłoszenia o zamówieniu, o czym mowa w art. 411 ust. 7 Pzp
9 Możliwość ograniczenia liczby wykonawców zapraszanych do składania ofert w trybie przetargu ograniczonego została na użytek zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa uregulowana odrębnie w art. 411 ust. 8 Pzp
10 Zaproszenie do składania ofert w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie przetargu ograniczonego zostało uregulowane w art. 411 ust. 12 Pzp
11 Terminy składania ofert w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie przetargu ograniczonego zostały uregulowane w art. 411 ust. 13–16 Pzp
12 Zawartość OPW w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie negocjacji z ogłoszeniem została uregulowana w art. 412 ust. 2 i 3 Pzp
13 Zaproszenie do składania ofert wstępnych w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie negocjacji z ogłoszeniem zostało uregulowane w art. 412 ust. 7 Pzp
14 Zawartość SWZ w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie negocjacji z ogłoszeniem została uregulowana w art. 412 ust. 8 zdanie drugie Pzp
15 Zaproszenie do składania ofert ostatecznych w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie negocjacji z ogłoszeniem zostało uregulowane w art. 412 ust. 8 Pzp
16 Zawartość OPW w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie dialogu konkurencyjnego została uregulowana w art. 413 ust. 3 i 4 Pzp
17 Zaproszenie do dialogu w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie dialogu konkurencyjnego zostało uregulowane w art. 413 ust. 7 Pzp
18 Zawartość SWZ w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie dialogu konkurencyjnego została uregulowana w art. 413 ust. 8 zdanie drugie Pzp
19 Zaproszenie do składania ofert w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie dialogu konkurencyjnego zostało uregulowane w art. 413 ust. 8 zdanie pierwsze Pzp
20 Zaproszenie do negocjacji w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie negocjacji bez ogłoszenia zostało uregulowane w art. 414 ust. 3 Pzp
21 Katalog trybów, w których można przeprowadzić postępowanie prowadzące do zawarcia umowy ramowej, został na użytek zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa uregulowany odrębnie w art. 422 ust. 1 Pzp
22 W przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa umowę ramową zawiera się, co do zasady, na okres do siedmiu lat, o czym stanowi art. 422 ust. 2 Pzp
23 Zaliczki zostały na potrzeby zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa uregulowane częściowo odrębnie w art. 420 Pzp
24 W przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zamawiający ma obowiązek sporządzenia i przekazania Prezesowi Urzędu informacji o wykonaniu umowy zgodnie z art. 421 ust. 5 Pzp
25 Zwrócić należy uwagę na pewne odrębności w zakresie okresu zawieszenia możliwości zawarcia umowy wynikające z art. 421 ust. 1 i 2 Pzp