Dział VI
Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Rozdział 3
Tryby udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Art. 412
Negocjacje z ogłoszeniem
1. Do negocjacji z ogłoszeniem nie stosuje się przepisów art. 152 ust. 2, art. 153, art. 154, art. 155 ust. 2 i 3, art. 156 ust. 1, 2 i 4, art. 157 ust. 2, art. 160–162, art. 163 ust. 1, art. 167 ust. 3 oraz art. 168 ust. 2 pkt 1–3 i ust. 3.
2. W przypadku gdy opis potrzeb i wymagań jest przekazywany wykonawcom wraz z zaproszeniem do składania ofert wstępnych, opis potrzeb i wymagań zawiera co najmniej:
1) informacje, o których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 2–5, 7, 9, 10, 12–15, 17 i 18 oraz art. 156 ust. 1 pkt 3–8, 18 i 19;
2) informacje, o których mowa w art. 411 ust. 2 pkt 1 i 3–5.
3. W przypadku gdy zamawiający zapewnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp, do OPW oraz innych dokumentów zamówienia, od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia, opis potrzeb i wymagań zawiera co najmniej:
1) informacje, o których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 2–5, 7, 9, 10, 12–15, 17 i 18 oraz art. 156 ust. 1 pkt 2–10, 14–16, 18 i 19;
2) informacje, o których mowa w art. 411 ust. 2 pkt 1 i 3–5;
3) podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 405 ust. 2, jeżeli zamawiający je przewiduje;
4) informację, czy zamawiający przewiduje możliwość ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do składania ofert wstępnych wraz z podaniem liczby wykonawców oraz kryteriów selekcji, jeżeli są ustalone.
4. Jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, zamawiający może wyznaczyć krótszy termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jednak nie krótszy niż 10 dni od dnia przekazania do publikacji ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej.
5. Zamawiający zaprasza jednocześnie do składania ofert wstępnych wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu, a w przypadku ustalenia kryteriów selekcji, zaprasza wykonawców, którzy spełniają te kryteria w liczbie określonej przez zamawiającego zgodnie z art. 159.
6. W przypadku gdy liczba wykonawców, którzy złożyli niepodlegające odrzuceniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jest mniejsza od minimalnej liczby określonej przez zamawiającego zgodnie z art. 159, zamawiający może:
1) kontynuować postępowanie, zapraszając do składania ofert wstępnych tych wykonawców albo
2) zawiesić postępowanie i ponownie opublikować ogłoszenie o zamówieniu, określając, z zastosowaniem przepisów dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nowy termin składania wniosków oraz informując o tym wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, albo
3) unieważnić postępowanie na podstawie art. 258 ust. 1.
7. Zaproszenie do składania ofert wstępnych zawiera co najmniej nazwę i adres zamawiającego oraz informacje, o których mowa w art. 161 ust. 1 pkt 2 i 5. Zamawiający załącza do zaproszenia do składania ofert wstępnych opis potrzeb i wymagań oraz jego ewentualne zmiany i wyjaśnienia treści OPW, a także inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia, o ile opis potrzeb i wymagań nie został udostępniony na stronie internetowej zgodnie z ust. 3. Do terminów składania ofert wstępnych przepisy art. 411 ust. 13–16 stosuje się.
8. Po zakończeniu negocjacji zamawiający przekazuje pozostałym w postępowaniu wykonawcom zaproszenie do składania ofert ostatecznych, które zawiera co najmniej nazwę i adres zamawiającego oraz informacje, o których mowa w art. 168 ust. 2 pkt 4. Zamawiający załącza do zaproszenia do składania ofert ostatecznych SWZ, która zawiera co najmniej informacje, o których mowa w art. 411 ust. 2.
1. Negocjacje z ogłoszeniem. W myśl art. 152 ust. 1 Pzp negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych, ofert składanych na etapie negocjacji, po zakończeniu których zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.
Ogłoszenie o zamówieniu w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa publikowane jest na standardowym formularzu nr 17, którego wzór został ustalony w załączniku XIV rozporządzenia Komisji UE w sprawie ogłoszeń.
2. Opis potrzeb i wymagań. W postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań. Sporządzenie przez zamawiającego OPW ma na celu umożliwienie wykonawcom ustalenia charakteru i zakresu zamówienia oraz wymagań formalnych i proceduralnych dotyczących postępowania o udzielenie zamówienia (por. art. 155 ust. 1 Pzp).
Do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie ma zastosowania przewidziany w art. 155 ust. 2 Pzp obowiązek zapewnienia przez zamawiającego na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatnego, pełnego, bezpośredniego i nieograniczonego dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia. Niemniej jednak zamawiający może taki bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW na stronie internetowej prowadzonego postępowania zapewnić. W takim przypadku istnieje możliwość skrócenia terminów składania ofert wstępnych.
Jeżeli zamawiający nie zapewnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatnego, pełnego, bezpośredniego i nieograniczonego dostępu do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia, OPW jest przekazywany wykonawcom wraz z zaproszeniem do składania ofert wstępnych. W takiej sytuacji OPW, poza nazwą i adresem zamawiającego, musi zawierać co najmniej:
1) wskazanie trybu postępowania,
2) określenie przedmiotu zamówienia,
3) opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne dostaw, robót budowlanych lub usług, stanowiące przedmiot zamówienia,
4) informację o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną,
5) minimalne wymagania dotyczące opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, niepodlegające negocjacjom, które muszą spełnić wszystkie oferty,
6) opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert,
7) informację o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami oraz wskazanie osób uprawionych do komunikowania się z wykonawcami,
8) informację o podziale negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert podlegających negocjacjom przez zastosowanie kryteriów oceny ofert, jeżeli zamawiający przewiduje taki podział,
9) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy.
W takim przypadku OPW musi ponadto zawierać:
1) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych,
2) liczbę części zamówienia, na którą wykonawca może złożyć ofertę, lub maksymalną liczbę części, na które zamówienie może zostać udzielone temu samemu wykonawcy, oraz kryteria lub zasady, mające zastosowanie do ustalenia, które części zamówienia zostaną udzielone jednemu wykonawcy, w przypadku wyboru jego oferty w większej niż maksymalna liczbie części,
3) wymagania dotyczące wadium, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek wniesienia wadium,
4) informacje dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek jego wniesienia,
5) informacje dotyczące ofert wariantowych, w tym informacje o sposobie przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie,
6) maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowę ramową, jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie umowy ramowej,
7) informację o przewidywanych zamówieniach na dostawy dodatkowe, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 5 Pzp, i przewidywanych zamówieniach uzupełniających na dostawy lub usługi, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 6 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień,
8) informacje dotyczące przeprowadzenia przez wykonawcę wizji lokalnej lub sprawdzenia przez niego dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia, o których mowa w art. 131 ust. 2 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje możliwość albo wymaga złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu tych dokumentów,
9) informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym a wykonawcą, jeżeli zamawiający przewiduje rozliczenia w walutach obcych,
10) informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej, jeżeli zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną, wraz z informacjami, o których mowa w art. 230 Pzp, tj.:
a. elementy, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej, pod warunkiem że elementy te są wymierne i mogą być wyrażone w postaci liczbowej lub procentowej,
b. wszelkie ograniczenia co do przedstawianych wartości, wynikające z określenia przedmiotu zamówienia,
c. informacje, które zostaną udostępnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej, oraz, w stosownych przypadkach, termin ich udostępnienia,
d. informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej,
e. warunki, na jakich wykonawcy będą mogli licytować, w szczególności minimalne wartości postąpień, które wymagane będą podczas licytacji,
f. informacje dotyczące parametrów wykorzystywanego sprzętu elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń,
11) informacje dotyczące zwrotu kosztów udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający przewiduje ich zwrot,
12) wymagania w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje takie wymagania,
13) wymagania w zakresie zatrudnienia osób defaworyzowanych, o których mowa w art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje takie wymagania,
14) informację o obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań, jeżeli zamawiający dokonuje takiego zastrzeżenia zgodnie z art. 60 i art. 121 Pzp,
15) wymaganie lub dopuszczenie możliwości składania ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia katalogów elektronicznych do oferty, w przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Jeżeli natomiast zamawiający zapewnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia, OPW powinien, poza nazwą i adresem zamawiającego, zawierać co najmniej:
1) adres strony internetowej, na której udostępniane będą zmiany i wyjaśnienia treści OPW oraz inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia,
2) wskazanie trybu postępowania,
3) określenie przedmiotu zamówienia,
4) opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne dostaw, robót budowlanych lub usług, stanowiące przedmiot zamówienia,
5) informację o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną,
6) minimalne wymagania dotyczące opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, niepodlegające negocjacjom, które muszą spełnić wszystkie oferty,
7) opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert,
8) wskazanie obligatoryjnych podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 Pzp, oraz informację o warunkach udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
9) informację o podmiotowych środkach dowodowych, w tym o etapach postępowania o udzielenie zamówienia, na których wykonawcy będą obowiązani do składania wszystkich lub niektórych podmiotowych środków dowodowych,
10) informację o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami oraz wskazanie osób uprawionych do komunikowania się z wykonawcami,
11) informację, czy zamawiający przewiduje możliwość ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do składania ofert wstępnych wraz z podaniem liczby wykonawców oraz kryteriów selekcji, jeżeli są ustalone,
12) opis sposobu przygotowywania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
13) informację o sposobie i terminie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
14) informację o sposobie informowania o wynikach oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
15) informację o podziale negocjacji na etapy w celu ograniczenia liczby ofert podlegających negocjacjom przez zastosowanie kryteriów oceny ofert, jeżeli zamawiający przewiduje taki podział,
16) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy.
W takim przypadku OPW musi ponadto zawierać:
1) fakultatywne podstawy wykluczenia, o których mowa w art. 405 ust. 2 Pzp, jeżeli zamawiający je przewiduje,
2) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych,
3) liczbę części zamówienia, na którą wykonawca może złożyć ofertę, lub maksymalną liczbę części, na które zamówienie może zostać udzielone temu samemu wykonawcy, oraz kryteria lub zasady, mające zastosowanie do ustalenia, które części zamówienia zostaną udzielone jednemu wykonawcy, w przypadku wyboru jego oferty w większej niż maksymalna liczbie części,
4) wymagania dotyczące wadium, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek wniesienia wadium,
5) informacje dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek jego wniesienia,
6) informacje dotyczące ofert wariantowych, w tym informacje o sposobie przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie,
7) maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowę ramową, jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie umowy ramowej,
8) informację o przewidywanych zamówieniach na dostawy dodatkowe, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 5 Pzp, i przewidywanych zamówieniach uzupełniających na dostawy lub usługi, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 6 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień,
9) informacje dotyczące przeprowadzenia przez wykonawcę wizji lokalnej lub sprawdzenia przez niego dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia, o których mowa w art. 131 ust. 2 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje możliwość albo wymaga złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu tych dokumentów,
10) informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym a wykonawcą, jeżeli zamawiający przewiduje rozliczenia w walutach obcych,
11) informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej, jeżeli zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną, wraz z informacjami, o których mowa w art. 230 Pzp, tj.:
a. elementy, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej, pod warunkiem że elementy te są wymierne i mogą być wyrażone w postaci liczbowej lub procentowej,
b. wszelkie ograniczenia co do przedstawianych wartości, wynikające z określenia przedmiotu zamówienia,
c. informacje, które zostaną udostępnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej, oraz, w stosownych przypadkach, termin ich udostępnienia;
d. informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej,
e. warunki, na jakich wykonawcy będą mogli licytować, w szczególności minimalne wartości postąpień, które wymagane będą podczas licytacji,
f. informacje dotyczące parametrów wykorzystywanego sprzętu elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń,
12) informacje dotyczące zwrotu kosztów udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający przewiduje ich zwrot,
13) wymagania w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje takie wymagania,
14) wymagania w zakresie zatrudnienia osób defaworyzowanych, o których mowa w art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje takie wymagania,
15) informację o obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań, jeżeli zamawiający dokonuje takiego zastrzeżenia zgodnie z art. 60 i art. 121 Pzp,
16) wymaganie lub dopuszczenie możliwości składania ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia katalogów elektronicznych do oferty, w przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
3. Wyjaśnienia i zmiana OPW. Zgodnie z art. 156 ust. 3 Pzp na zamawiającym spoczywa obowiązek sformułowania informacji zawartych w OPW w sposób wystarczająco precyzyjny, aby umożliwić wykonawcom ustalenie charakteru i zakresu zamówienia oraz podjęcie decyzji co do złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści OPW.
Na mocy art. 157 ust. 1 Pzp do wyjaśnień oraz zmian treści OPW w zakresie niezbędnym do złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu odpowiednio stosuje się przepisy art. 135 ust. 1 i 6, art. 136, art. 137 ust. 1-6 oraz art. 143 ust. 2–5 Pzp.
Tym samym zastosowania nie znajdą przepisy art. 135 ust. 2 Pzp regulujące terminy składania wniosków o wyjaśnienie przez wykonawców i terminy udzielenia wyjaśnień przez zamawiającego, przepis art. 135 ust. 3 Pzp, z którego wynika obowiązek przedłużenia terminu składania ofert, jeżeli zamawiający nie udzieli wyjaśnień w terminie, przepis art. 135 ust. 4 Pzp dotyczący braku wpływu przedłużenia terminu ofert na bieg terminu na składanie przez wykonawców wniosków o wyjaśnienie ani przepis art. 135 ust. 5 Pzp, który zwalnia zamawiającego z obowiązku udzielenia wyjaśnień, jeżeli wniosek o wyjaśnienie nie wpłynie w terminie. Znajdzie natomiast zastosowanie przepis art. 135 ust. 6 Pzp, z którego wynika obowiązek przekazania treści zapytań wraz z wyjaśnieniami wykonawcom, którym zamawiający przekazał SWZ, oraz obowiązek udostępnienia treści zapytań wraz z wyjaśnieniami na stronie internetowej prowadzonego postępowania, jeżeli zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do SWZ od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 135 ust. 6 Pzp do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że zamawiający ma obowiązek przekazania treści zapytań wraz z wyjaśnieniami wykonawcom, którym zamawiający przekazał OPW, a jeżeli zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE, ma obowiązek udostępnienia treści zapytań wraz z wyjaśnieniami na stronie internetowej prowadzonego postępowania.
Zastosowanie znajdą również przepisy art. 136 Pzp dotyczące możliwości zwołania przez zamawiającego zebrania wykonawców mającego na celu wyjaśnienie treści SWZ. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 136 Pzp do wyjaśnień OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że zamawiający może zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia treści OPW. Informację o terminie zebrania zamawiający przekazuje wykonawcom, którym przekazał OPW, a jeżeli zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE, udostępnia informację o terminie zebrania na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Zamawiający ma obowiązek sporządzenia informacji zawierającej zgłoszone na zebraniu pytania o wyjaśnienie treści OPW wraz z odpowiedziami, bez wskazywania autorstwa pytań. Informację z zebrania zamawiający przekazuje wykonawcom, którym przekazał OPW, a jeżeli zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE, udostępnia tę informację na stronie internetowej prowadzonego postępowania.
Na mocy art. 137 ust. 1 Pzp w uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zmienić treść OPW. W takiej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis art. 137 ust. 2 Pzp, z którego wynika obowiązek udostępnienia dokonanych zmian SWZ na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 137 ust. 2 Pzp do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że dokonaną zmianę treści OPW zamawiający przekazuje wykonawcom, którym przekazał OPW, a jeżeli zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania. Do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem odpowiednie zastosowanie znajdzie również przepis art. 137 ust. 3 Pzp. Jeżeli zatem zmiana będzie dotyczyła części OPW, które nie zostały udostępnione na stronie internetowej prowadzonego postępowania, dokonaną zmianę treści OPW zamawiający przekaże w inny sposób wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu. Zastosowanie znajdzie również przepis art. 137 ust. 4 Pzp dotyczący obowiązku publikacji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 137 ust. 4 Pzp do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że w przypadku gdy zmiana treści OPW prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przekazuje UPUE ogłoszenie o zmianie ogłoszenia, o którym mowa w art. 90 ust. 1 Pzp. Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia publikowane jest na standardowym formularzu nr 14, którego wzór został ustalony w załączniku XI rozporządzenia Komisji UE w sprawie ogłoszeń. Podobnie odpowiednie zastosowanie znajdzie przepis art. 137 ust. 5 Pzp, zgodnie z którym udostępnienie zmiany treści SWZ na stronie internetowej prowadzonego postępowania nie może nastąpić przed publikacją ogłoszenia o zmianie ogłoszenia, chyba że zamawiający nie zostanie powiadomiony o publikacji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia w terminie 48 godzin od potwierdzenia przez UPUE otrzymania tego ogłoszenia. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 137 ust. 5 Pzp do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że w takim przypadku udostępnienie zmiany treści OPW na stronie internetowej prowadzonego postępowania – jeżeli zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE – może nastąpić dopiero po publikacji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia lub po bezskutecznym upływie 48 godzin od potwierdzenia przez UPUE otrzymania takiego ogłoszenia do publikacji.
Zastosowanie znajdzie ponadto przepis art. 137 ust. 6 Pzp, z którego wynika obowiązek przedłużenia terminu składania ofert. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 137 ust. 6 Pzp do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że w sytuacji gdy zmiany treści OPW są istotne dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wymagają od wykonawców dodatkowego czasu na zapoznanie się ze zmianą OPW i przygotowanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zamawiający przedłuża termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o czas niezbędny na zapoznanie się ze zmianą OPW i przygotowanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Jako że przedłużenie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu prowadzi do zmiany ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający ma obowiązek przekazać UPUE ogłoszenie o zmianie ogłoszenia. Udostępnienie informacji o przedłużeniu terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na stronie internetowej prowadzonego postępowania – jeżeli zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE – może nastąpić dopiero po publikacji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia lub po bezskutecznym upływie 48 godzin od potwierdzenia przez UPUE otrzymania takiego ogłoszenia do publikacji.
Odpowiednie zastosowanie do wyjaśnień OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem znajdą też przepisy art. 143 ust. 2 Pzp dotyczące terminów składania przez wykonawców wniosków o wyjaśnienie SWZ i terminów udzielenia wyjaśnień treści SWZ przez zamawiającego w przetargu ograniczonym. Podobnie odpowiednie zastosowanie do terminu wniosków o wyjaśnienie OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem znajdzie przepis art. 143 ust. 3 Pzp dotyczący braku wpływu przedłużenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na bieg terminu składania wniosków o wyjaśnienie treści SWZ w przetargu ograniczonym. Zastosowanie znajdzie również przepis art. 143 ust. 4 Pzp zakazujący dokonywania po upływie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zmian treści SWZ, które prowadzą do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 143 ust. 4 Pzp do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że niedopuszczalne jest dokonywanie po upływie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zmian treści OPW, które prowadzą do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu. Z kolei odpowiednie stosowanie przepisu art. 143 ust. 5 Pzp do OPW w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza, że w przypadku gdy wyjaśnienia lub zmiany treści OPW będą istotne dla sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub będą wymagały od wykonawców dodatkowego czasu na zapoznanie się ze zmianą OPW i przygotowanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zamawiający będzie miał obowiązek przedłużenia terminu ich składania.
4. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 131 ust. 1 Pzp na zamawiającym spoczywa obowiązek wyznaczenia terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu z uwzględnieniem złożoności i specyfiki przedmiotu zamówienia oraz czasu niezbędnego do ich przygotowania i złożenia, z tym że terminy te nie mogą być krótsze niż ustawowe terminy minimalne, o ile zostały określone.
Na mocy art. 158 ust. 1 Pzp termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem nie może być krótszy niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu UPUE.
Dyrektywa obronna wprawdzie w art. 33 ust. 2 przewiduje, że w przypadku procedur ograniczonych, procedur negocjacyjnych z publikacją ogłoszenia o zamówieniu oraz w przypadku zastosowania dialogu konkurencyjnego minimalny termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wynosi 37 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu. Jednak w art. 33 ust. 4 dyrektywa ta przewiduje jednocześnie możliwość skrócenia tego terminu minimalnego o siedem dni, jeżeli ogłoszenia są sporządzane i przesyłane za pomocą środków elektronicznych zgodnie z formatem i warunkami przesyłania wskazanymi w załączniku VI pkt 3. Jako że w myśl art. 399 Pzp zamawiający, którzy udzielają zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, obowiązani są przekazywać zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń dostępnymi na stronie internetowej www.simap.europa.eu, o której mowa w pkt 3 załącznika VI do dyrektywy obronnej, podstawowy termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu został skrócony z 37 dni do 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu UPUE. W ten sposób podstawowe minimalne terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na gruncie zamówień klasycznych i sektorowych oraz zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zostały ujednolicone.
Na mocy art. 412 ust. 4 Pzp zamawiający może wyznaczyć krótszy termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jednak nie krótszy niż 10 dni od dnia przekazania do publikacji ogłoszenia o zamówieniu UPUE, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia.
5. Ocena wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Jak na gruncie zamówień klasycznych, do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zastosowanie znajdują przepisy art. 145, art. 146 ust. 1 i art. 147 Pzp.
W myśl art. 145 Pzp zamawiający nie może się zapoznać z zawartością wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przed upływem terminu ich składania.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 Pzp zamawiający ma obowiązek odrzucenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jeżeli:
1) wniosek został złożony po terminie,
2) wniosek został złożony przez:
a. wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia,
b. wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
c. wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, innych dokumentów lub oświadczeń,
3) wniosek jest niezgodny z przepisami ustawy,
4) wniosek jest nieważny na podstawie odrębnych przepisów,
5) wniosek nie został sporządzony lub przekazany w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez zamawiającego.
W myśl art. 147 Pzp zamawiający ma obowiązek poinformowania niezwłocznie wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, o wynikach oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.
Na mocy art. 158 ust. 3 Pzp wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawcy, który nie został zaproszony do składania ofert wstępnych, uznaje się za odrzucony.
6. Ograniczenie liczby wykonawców zapraszanych do składania ofert wstępnych. Zamawiającemu, który udziela zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, przysługuje wynikające z art. 159 ust. 1 Pzp uprawnienie ograniczenia liczby wykonawców zapraszanych do składania ofert wstępnych, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu, o ile liczba ta jest wystarczająca, aby zapewnić konkurencję, i nie jest mniejsza niż trzech wykonawców. Zamawiający, który zamierza skorzystać z tego uprawnienia, zgodnie z art. 159 ust. 2 Pzp ma obowiązek wskazania w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w OPW kryteriów selekcji, które zamierza stosować w celu ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do składania ofert wstępnych podlegających negocjacjom, oraz minimalnej liczby wykonawców, których zaprosi do składania ofert wstępnych. Dodatkowo zamawiający może wskazać maksymalną liczbę wykonawców, których zaprosi do składania ofert wstępnych, chociaż nie ma takiego obowiązku.
W sytuacji gdy liczba wykonawców, którzy złożyli niepodlegające odrzuceniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jest mniejsza od określonej przez zamawiającego liczby minimalnej, zamawiający ma do dyspozycji trzy możliwości dalszego postępowania. Po pierwsze, zamawiający może kontynuować postępowanie, zapraszając do składania ofert tych wykonawców, którzy złożyli niepodlegające odrzuceniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po drugie, zamawiający może zawiesić postępowanie i ponownie opublikować ogłoszenie o zamówieniu, określając, z zastosowaniem przepisów dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nowy termin składania wniosków oraz informując o tym wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu. Po trzecie, zamawiający może unieważnić postępowanie na podstawie art. 258 ust. 1 Pzp.
7. Zaproszenie do składania ofert wstępnych. Zamawiający zaprasza jednocześnie do składania ofert wstępnych tych wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu, a w przypadku ustalenia kryteriów selekcji zaprasza wykonawców, którzy spełniają te kryteria, w liczbie ustalonej przez zamawiającego.
Zaproszenie do składania ofert, poza nazwą i adresem zamawiającego, zawiera co najmniej:
1) numer opublikowanego ogłoszenia o zamówieniu,
2) informację o sposobie i terminie składania ofert wstępnych,
3) określenie języka lub języków, w jakich muszą być sporządzone oferty wstępne,
4) informację o terminie otwarcia ofert wstępnych.
Zamawiający do zaproszenia do składania ofert wstępnych załącza OPW oraz jego ewentualne zmiany i wyjaśnienia treści OPW, a także inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia, chyba że zapewnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW. W takim przypadku zaproszenie do składania ofert wstępnych powinno wskazywać adres tej strony internetowej.
8. Termin składania ofert wstępnych. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 131 ust. 1 Pzp na zamawiającym spoczywa obowiązek wyznaczenia terminów składania ofert wstępnych z uwzględnieniem złożoności i specyfiki przedmiotu zamówienia oraz czasu niezbędnego do ich przygotowania i złożenia, z tym że terminy te nie mogą być krótsze niż ustawowe terminy minimalne, o ile zostały określone.
W myśl przepisu art. 411 ust. 13 Pzp, do którego odsyła komentowany przepis art. 412 ust. 7 Pzp, termin składania ofert wstępnych nie może być krótszy niż 40 dni od dnia przekazania zaproszenia do ich składania.
Jeżeli zamawiający zapewnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do OPW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE Unii Europejskiej nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia, zamawiającemu przysługuje uprawnienie skrócenia powyższego terminu minimalnego do 35 dni od dnia przekazania wykonawcom zaproszenia do składania ofert wstępnych.
Jeśli natomiast informacja o zamówieniu została zawarta we wstępnym ogłoszeniu informacyjnym, udzielając zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamawiający może wyznaczyć krótszy termin składania ofert, jednak nie krótszy niż 22 dni od dnia przekazania wykonawcom zaproszenia do składania ofert wstępnych. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest, po pierwsze, by wstępne ogłoszenie informacyjne zawierało wszystkie informacje wymagane dla ogłoszenia o zamówieniu, w zakresie, w jakim informacje te są dostępne w chwili publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego, oraz, po drugie, by wstępne ogłoszenie informacyjne zostało było przekazane do publikacji UPUE na co najmniej 52 dni i nie więcej niż 12 miesięcy przed dniem przekazania zaproszenia do składania ofert wstępnych.
Jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, zamawiający może wyznaczyć krótszy termin składania ofert, jednak nie krótszy niż 10 dni od dnia przekazania wykonawcom zaproszenia do składania ofert wstępnych.
9. Badanie i cena ofert wstępnych. Na mocy art. 163 ust. 1 Pzp, który znajduje zastosowanie do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, do badania i oceny ofert wstępnych odpowiednio stosuje się szereg przepisów działu II rozdziału 4 regulującego składanie i otwarcie ofert, a mianowicie przepisy art. 218, art. 219, art. 221, art. 222 ust. 1–3, 5 i 6 Pzp. Odesłanie do tych przepisów oznacza, że wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę wstępną i treść oferty wstępnej musi być zgodna z wymaganiami zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia (zob. komentarz do art. 218 Pzp). Oferta wstępna może być złożona tylko do upływu terminu składania ofert wstępnych, zaś przed upływem terminu składania ofert wstępnych wykonawca może wycofać ofertę wstępną (zob. komentarz do art. 219 Pzp). Na zamawiającym spoczywa obowiązek zapewnienia, że z zawartością ofert wstępnych nie można się zapoznać do upływu terminu ich otwarcia (zob. komentarz do art. 221 Pzp). Otwarcie ofert wstępnych następuje niezwłocznie po upływie terminu ich składania, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert wstępnych (zob. komentarz do art. 222 ust. 1 Pzp). Jeżeli otwarcie ofert wstępnych następuje przy użyciu systemu teleinformatycznego, w przypadku awarii tego systemu, która powoduje brak możliwości otwarcia ofert wstępnych w terminie określonym przez zamawiającego, otwarcie ofert wstępnych następuje niezwłocznie po usunięciu awarii. W takim przypadku zamawiający informuje o zmianie terminu otwarcia ofert na stronie internetowej prowadzonego postępowania (zob. komentarz do art. 222 ust. 2 i 3 Pzp). Jeżeli postępowanie na mocy decyzji zamawiającego prowadzone jest przy użyciu elektronicznych środków komunikacji, zamawiający, niezwłocznie po otwarciu ofert wstępnych, ma obowiązek udostępnienia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacji o:
1) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub miejscach prowadzonej działalności gospodarczej albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty wstępne zostały otwarte, oraz
2) cenach lub kosztach zawartych w ofertach wstępnych, z tym że w przypadku ofert wstępnych oraz kolejnych ofert, które podlegają negocjacjom, zamawiający udostępnia informacje o cenach lub kosztach zawartych w tych ofertach niezwłocznie po otwarciu ofert ostatecznych albo unieważnieniu postępowania (zob. komentarz do art. 222 ust. 5 i 6 Pzp).
Do badania i oceny ofert wstępnych odpowiednio stosuje się również szereg przepisów działu II rozdziału 5 regulującego ocenę ofert, a mianowicie przepisy art. 223 oraz art. 226 ust. 1 pkt 1–7, 9, 15 i 16 Pzp. Odpowiednie stosowanie tych przepisów oznacza, że w toku badania i oceny ofert wstępnych zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert wstępnych oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Wprawdzie nie znajdzie zastosowania wyrażona w art. 223 ust. 1 zdanie drugie Pzp zasada, zgodnie z którą niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści, ale znajdą zastosowanie wyjątki od tej zasady ustanowione w art. 223 ust. 2 i art. 187 Pzp. Co za tym idzie, w oparciu o przepisy art. 223 ust. 2 Pzp zamawiający poprawia w ofercie wstępnej oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek, oraz inne omyłki polegające na niezgodności oferty wstępnej z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty wstępnej, o czym zamawiający niezwłocznie zawiadamia wykonawcę, którego oferta wstępna została poprawiona. W przypadku poprawienia innych omyłek polegających na niezgodności oferty wstępnej z dokumentami zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty wstępnej, zamawiający wyznacza wykonawcy odpowiedni termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie wstępnej omyłki lub zakwestionowanie sposobu jej poprawienia. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki (zob. komentarz do art. 223 Pzp). Z kolei przepis art. 187 Pzp upoważnia zamawiającego do żądania od wykonawców uszczegółowienia, wyjaśnienia i ulepszenia treści ofert wstępnych oraz przedstawienia informacji dodatkowych, z tym że niedopuszczalne jest dokonywanie zmian wymagań zawartych w OPW. Skutek przewidzianego w art. 187 Pzp zakazu dokonywania istotnych zmian w treści ofert będzie ograniczony w stosunku do ofert wstępnych, ponieważ oferty wstępne podlegają negocjacjom (zob. komentarz do art. 187 Pzp).
Do badania i oceny ofert wstępnych zastosowanie znajduje również część przesłanek odrzucenia oferty przewidzianych w art. 226 ust. 1 Pzp. W konsekwencji zamawiający ma obowiązek odrzucenia oferty wstępnej, jeżeli:
1) została złożona po terminie składania ofert wstępnych,
2) została złożona przez:
a. wykonawcę, który podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu, lub
b. wykonawcę, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, lub
c. wykonawcę, który w wyznaczonym terminie nie złożył
- oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu z udziału w postępowaniu i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji lub
- podmiotowych środków dowodowych, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, lub
- innych dokumentów lub oświadczeń,
3) jest niezgodna z przepisami ustawy,
4) jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów,
5) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia,
6) nie została sporządzona lub przekazana w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez zamawiającego,
7) została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy znk,
8) została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert wstępnych,
9) oferta wariantowa nie została złożona lub nie spełnia minimalnych wymagań określonych przez zamawiającego, w przypadku gdy zamawiający wymagał jej złożenia45,
10) jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób
(zob. komentarz do art. 226 ust. 1 pkt 1–7, 9, 15 i 16 Pzp).
Dodatkowo należy pamiętać, że zgodnie z art. 163 ust. 1 Pzp w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem zamawiający ma obowiązek odrzucenia oferty wstępnej oraz kolejnych ofert podlegających negocjacjom, które nie spełniają minimalnych wymagań dotyczących opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, określonych przez zamawiającego.
10. Zaproszenie do negocjacji. Zamawiający jednocześnie zaprasza do negocjacji wszystkich wykonawców, którzy złożyli oferty wstępne niepodlegające odrzuceniu, wskazując termin i numer opublikowania ogłoszenia o zamówieniu.
11. Negocjacje. Na gruncie zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa negocjacje podlegają tym samym zasadom, które regulują negocjacje na gruncie zamówień klasycznych.
Na podstawie uprawnienia wynikającego z art. 163 ust. 4 Pzp, zamawiający może podzielić negocjacje na etapy w celu ograniczenia liczby ofert, stosując kryteria oceny ofert określone w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w OPW, o ile skorzystanie z tej możliwości przewidział w ogłoszeniu o zamówieniu lub w OPW. Liczba ofert uzyskana na ostatnim etapie musi zapewniać konkurencję, o ile istnieje wystarczająca liczba wykonawców.
Negocjacjom nie podlegają minimalne wymagania oraz kryteria oceny ofert i ich wagi, określone przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w OPW.
Podczas negocjacji ofert na zamawiającym spoczywa obowiązek zapewnienia równego traktowania wszystkich wykonawców. Zamawiający nie może w szczególności udzielać informacji w sposób, który mógłby zapewnić niektórym wykonawcom przewagę nad innymi. Zamawiający ma obowiązek informowania równocześnie wszystkich wykonawców o wynikach kwalifikacji ofert do kolejnego etapu wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.
Zamawiający ma obowiązek informowania równocześnie wszystkich wykonawców, których oferty zostały zakwalifikowane do kolejnych etapów, o wszelkich zmianach mających wpływ na treść ofert, w szczególności o zmianach związanych z opisem potrzeb zamawiającego i cechami charakterystycznymi dostaw, robót budowlanych lub usług, stanowiących przedmiot zamówienia, warunkami umowy w sprawie zamówienia publicznego, tak aby wykonawcy mieli jednakowo wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie i ponowne złożenie poprawionych ofert składanych na etapie negocjacji lub ofert.
Treść oferty wstępnej, ofert składanych w trakcie negocjacji oraz prowadzone negocjacje mają charakter poufny.
Żadna ze stron nie może bez zgody drugiej strony ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami. Taka zgoda na ujawnienie informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami, po pierwsze, musi mieć charakter uprzedni, tj. musi być wyrażona przed ujawnieniem informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami, i po drugie, musi mieć charakter zindywidualizowany/skonkretyzowany, tj. każdorazowo musi być wyrażona w odniesieniu do konkretnych informacji, które mają zostać ujawnione.
Zamawiający udostępnia oferty wstępne oraz oferty składane w trakcie negocjacji wraz z załącznikami od dnia otwarcia ofert ostatecznych.
Kiedy zamawiający zamierza zakończyć negocjacje, musi poinformować o tym równocześnie wszystkich pozostałych w postępowaniu wykonawców oraz wyznaczyć termin na złożenie ofert ostatecznych.
12. Badanie i ocena ofert podlegających negocjacjom. Mocą art. 163 ust. 2 Pzp do badania i oceny ofert podlegających negocjacjom odpowiednie zastosowanie mają te same regulacje, które stosuje się odpowiednio do badania i oceny ofert wstępnych.
13. SWZ. Po zakończeniu negocjacji zamawiający sporządza SWZ, która stanowi doprecyzowanie oraz uzupełnienie informacji zawartych w OPW, wyłącznie w zakresie, w jakim było to przedmiotem negocjacji.
SWZ, poza nazwą i adresem zamawiającego, musi zawierać co najmniej:
1) wskazanie trybu postępowania,
2) opis przedmiotu zamówienia,
3) informację o przedmiotowych środkach dowodowych,
4) wskazanie terminu wykonania zamówienia,
5) informację o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami oraz wskazanie osób uprawionych do komunikowania się z wykonawcami,
6) określenie terminu związania ofertą,
7) opis sposobu przygotowywania oferty,
8) wskazanie sposobu oraz terminu składania ofert,
9) informację o terminie otwarcia ofert,
10) sposób obliczenia ceny,
11) opis kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert,
12) informacje o formalnościach, jakie muszą zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego, pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy.
Ponadto SWZ powinna zawierać:
1) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych,
2) liczbę części zamówienia, na którą wykonawca może złożyć ofertę, lub maksymalną liczbę części, na które zamówienie może zostać udzielone temu samemu wykonawcy, oraz kryteria lub zasady, mające zastosowanie do ustalenia, które części zamówienia zostaną udzielone jednemu wykonawcy, w przypadku wyboru jego oferty w większej niż maksymalna liczbie części,
3) wymagania dotyczące wadium, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek wniesienia wadium,
4) informacje dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek jego wniesienia,
5) informacje dotyczące ofert wariantowych, w tym informacje o sposobie przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie,
6) maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowę ramową, jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie umowy ramowej,
7) informację o przewidywanych zamówieniach na dostawy dodatkowe, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 5 Pzp, i przewidywanych zamówieniach uzupełniających na dostawy lub usługi, o których mowa w art. 415 ust. 2 pkt 6 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień,
8) informacje dotyczące przeprowadzenia przez wykonawcę wizji lokalnej lub sprawdzenia przez niego dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia, o których mowa w art. 131 ust. 2 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje możliwość albo wymaga złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu tych dokumentów,
9) informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym a wykonawcą, jeżeli zamawiający przewiduje rozliczenia w walutach obcych,
10) informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej, jeżeli zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną, wraz z informacjami, o których mowa w art. 230 Pzp, tj.:
a. elementy, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej, pod warunkiem że elementy te są wymierne i mogą być wyrażone w postaci liczbowej lub procentowej,
b. wszelkie ograniczenia co do przedstawianych wartości, wynikające z określenia przedmiotu zamówienia,
c. informacje, które zostaną udostępnione wykonawcom w trakcie aukcji elektronicznej, oraz, w stosownych przypadkach, termin ich udostępnienia,
d. informacje dotyczące przebiegu aukcji elektronicznej,
e. warunki, na jakich wykonawcy będą mogli licytować, w szczególności minimalne wartości postąpień, które wymagane będą podczas licytacji,
f. informacje dotyczące parametrów wykorzystywanego sprzętu elektronicznego, rozwiązań i specyfikacji technicznych w zakresie połączeń,
11) informacje dotyczące zwrotu kosztów udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiający przewiduje ich zwrot,
12) wymagania w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje takie wymagania,
13) wymagania w zakresie zatrudnienia osób defaworyzowanych, o których mowa w art. 96 ust. 2 pkt 2 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje takie wymagania,
14) informację o obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych zadań, jeżeli zamawiający dokonuje takiego zastrzeżenia zgodnie z art. 60 i art. 121 Pzp,
15) wymaganie lub dopuszczenie możliwości składania ofert w postaci katalogów elektronicznych lub dołączenia katalogów elektronicznych do oferty, w przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
14. Zaproszenie do składania ofert ostatecznych. Po zakończeniu negocjacji zamawiający przekazuje pozostałym w postępowaniu wykonawcom zaproszenie do składania ofert ostatecznych. Zaproszenie do składania ofert ostatecznych, poza nazwą i adresem zamawiającego, musi zawierać co najmniej:
- informację o sposobie i terminie składania ofert ostatecznych,
- określenie języka lub języków, w jakich muszą być sporządzone oferty ostateczne,
oraz
- informację o terminie otwarcia ofert ostatecznych.
Zamawiający załącza do zaproszenia do składania ofert ostatecznych SWZ, chyba że zapewnia bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do SWZ na stronie internetowej prowadzonego postępowania. W takim przypadku zaproszenie do składania ofert ostatecznych powinno zawierać adres tej strony internetowej.
15. Wyjaśnienia i zmiany SWZ. Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ. Do wyjaśnień i ewentualnych zmian treści SWZ przepisy art. 135, art. 136, art. 137 ust. 1–3 i ust. 6 zdanie pierwsze oraz art. 143 ust. 4 Pzp stosuje się odpowiednio.
Odpowiednie zastosowanie znajdą zatem przepisy art. 135 ust. 2 Pzp regulujące terminy składania wniosków o wyjaśnienie SWZ przez wykonawców i terminy udzielenia wyjaśnień przez zamawiającego, przepis art. 135 ust. 3 Pzp, z którego wynika obowiązek przedłużenia terminu składania ofert, jeżeli zamawiający nie udzieli wyjaśnień w terminie, przepis art. 135 ust. 4 Pzp dotyczący braku wpływu przedłużenia terminu ofert na bieg terminu na składanie wniosku o wyjaśnienie SWZ, przepis art. 135 ust. 5 Pzp, który zwalnia zamawiającego z obowiązku udzielenia wyjaśnień i obowiązku przedłużenia terminu składania ofert, jeżeli wniosek o wyjaśnienie nie wpłynie w terminie, oraz przepis art. 135 ust. 6 Pzp, z którego wynika obowiązek przekazania treści zapytań wraz z wyjaśnieniami wykonawcom, którym zamawiający przekazał SWZ, i obowiązek udostępnienia treści zapytań wraz z wyjaśnieniami na stronie internetowej prowadzonego postępowania, jeżeli zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do SWZ.
Zastosowanie znajdą również przepisy art. 136 Pzp dotyczące możliwości zwołania przez zamawiającego zebrania wykonawców mającego na celu wyjaśnienie treści SWZ.
W uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania ofert ostatecznych zmienić treść SWZ. W takim przypadku odpowiednie zastosowanie znajdzie przepis art. 137 ust. 2 Pzp, z którego wynika obowiązek udostępnienia dokonanych zmian SWZ na stronie internetowej prowadzonego postępowania, o ile zamawiający zapewnia na stronie internetowej bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do SWZ. Jeżeli zamawiający nie zapewnia na stronie internetowej bezpłatnego, pełnego, bezpośredniego i nieograniczonego dostępu do SWZ, odpowiednie zastosowanie znajdzie przepis art. 137 ust. 3 Pzp, z którego wynika obowiązek przekazania wykonawcom informacji o dokonanych zmianach treści SWZ w inny sposób wskazany w ogłoszeniu o zamówieniu. Odpowiednie zastosowanie znajdzie ponadto przepis art. 137 ust. 6 zdanie pierwsze Pzp, z którego wynika obowiązek przedłużenia terminu składania ofert. Odpowiednie stosowanie przepisów art. 137 ust. 6 zdanie pierwsze Pzp do zmian SWZ w trybie negocjacji z ogłoszeniem oznacza obowiązek przedłużenia terminu składania ofert ostatecznych, jeżeli zmiany treści SWZ są istotne dla sporządzenia oferty ostatecznych lub wymagają od wykonawców dodatkowego czasu na zapoznanie się ze zmianą SWZ i przygotowanie ofert ostatecznych.
Przepis art. 143 ust. 4 Pzp, zgodnie z którym w trybie przetargu ograniczonego po upływie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu niedopuszczalne jest dokonywanie zmian treści SWZ, które prowadzą do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, stosuje się odpowiednio do wyjaśnień i zmiany SWZ w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Oznacza to, że w trybie negocjacji z ogłoszeniem niedopuszczalne jest dokonywanie zmian treści SWZ po upływie terminu składania ofert ostatecznych.
16. Ocena ofert ostatecznych i wybór oferty najkorzystniejszej. Do badania i oceny ofert ostatecznych oraz wyboru oferty najkorzystniejszej zamawiający, który udziela zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, stosuje regulacje przewidziane we właściwych przepisach działu II Pzp. Przepisy art. 223–226 Pzp, zawarte w rozdziale 5 działu II Pzp, regulują ocenę ofert (zob. komentarz do art. 223–226 Pzp). Przepisy art. 239–253 Pzp, zawarte w rozdziale 7 działu II Pzp, regulują wybór oferty najkorzystniejszej (zob. komentarz do art. 239–253 Pzp).
17. Aukcja elektroniczna. Udzielając zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w trybie negocjacji z ogłoszeniem, zamawiający może do wyboru oferty najkorzystniejszej zastosować aukcję elektroniczną. Zgodnie z art. 228 Pzp aukcja elektroniczna jest przeprowadzane przy użyciu systemu teleinformatycznego w formie powtarzalnego procesu elektronicznego, umożliwiającego klasyfikację ofert za pomocą metod automatycznej oceny, po wstępnym badaniu i ocenie ofert zgodnie z kryteriami udzielania zamówienia i przypisaną im wagą.
W takim przypadku znajdują odpowiednie zastosowanie regulujące aukcję elektroniczną przepisy art. 227–238 Pzp, zawarte w rozdziale 6 działu II Pzp (zob. komentarz do art. 227–238 Pzp).
45 W przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przepis art. 403 Pzp nie upoważnia zamawiającego do wymagania złożenia oferty wariantowej, więc ta przesłanka odrzucenia oferty nie znajdzie zastosowania