Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział II

Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne

Rozdział 1

Przygotowanie postępowania

Oddział 2

Ogłoszenia

Art. 87

Zasady przekazywania standardowych formularzy ogłoszeń

1. Zamawiający przygotowuje ogłoszenia zgodnie z wzorami standardowych formularzy, określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1986 z dnia 11 listopada 2015 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 842/2011 (Dz. Urz. UE L 296 z 12.11.2015, str. 1, z późn. zm.2).

2. Zamawiający przekazuje ogłoszenia zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń, ustanowionymi przez Komisję Europejską, dostępnymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika VIII do dyrektywy 2014/24/UE.

3. Zamawiający jest obowiązany udokumentować datę przekazania ogłoszenia, w szczególności przechowywać dowód przekazania tego ogłoszenia.


1. Formularze do publikacji ogłoszeń. Przepis art. 87 Pzp określa formę i sposób publikacji ogłoszeń przewidzianych dla postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, a więc na poziomie unijnym (publikację ogłoszeń na poziomie krajowym określają art. 269–272 Pzp).

Od dnia 18 kwietnia 2016 r. ogłoszenia są publikowane na standardowych formularzach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) w sprawie ogłoszeń, które zostało uchylone rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1780. Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1780 zostało z kolei zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/2303, które weszło w życie w dniu 15 grudnia 2022 r. W świetle przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2022/2303 rozporządzenie Komisji (UE) w sprawie ogłoszeń utraciło moc ze skutkiem od dnia 14 listopada 2022 r. Natomiast w okresie przejściowym od dnia 14 listopada 2022 r. do dnia 24 października 2023 r. do publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej można stosować zarówno formularze ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) w sprawie ogłoszeń, jak i formularze ustanowione rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1780. Od dnia 25 października 2023 r. ogłoszenia będą publikowane jedynie na standardowych formularzach określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) 2019/1780.

Formularze określone w tych rozporządzeniach służą zapewnieniu zgodności formy i treści ogłoszeń z wymogami prawnymi dyrektyw unijnych.

2. Rodzaje ogłoszeń na gruncie rozporządzenia Komisji (UE) w sprawie ogłoszeń. Art. 7 rozporządzenia Komisji (UE) w sprawie ogłoszeń ustanawia wykaz następujących standardowych formularzy, które znajdują zastosowanie w postępowaniach o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne:

1) wstępne ogłoszenie informacyjne – załącznik I,

2) ogłoszenie o zamówieniu – załącznik II,

3) ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – załącznik III,

4) ogłoszenie o profilu nabywcy – załącznik VIII,

5) sprostowanie – załącznik XI,

6) ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante – załącznik XII.

2.1. Wstępne ogłoszenie informacyjne – zakres informacji. Zob. komentarz do art. 89 Pzp.

2.2. Ogłoszenie o zamówieniu – zakres informacji. Publikacja ogłoszenia o zamówieniu stanowi uzewnętrzniony wyraz woli zamawiającego udzielenia określonego zamówienia i zasadniczo ma charakter obligatoryjny.

W postępowaniach o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, w związku z art. 130 ust. 1 pkt Pzp, ogłoszenia o zamówieniu są przekazywane UPUE w przypadku trybu przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego i partnerstwa innowacyjnego oraz zasadniczo w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego.

Zamawiający może odstąpić od publikacji ogłoszenia o zamówieniu w postępowaniu prowadzonym w trybie negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego, które wszczął po postępowaniu uprzednio przeprowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego, w którym:

1) wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 Pzp lub

2) wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 Pzp, lub

3) zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 3 Pzp (tj. w sytuacji gdy cena lub koszt najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższały kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a zamawiający nie zwiększył tej kwoty)

– jeżeli zaprosi do negocjacji wyłącznie wszystkich wykonawców, którzy:

1) nie podlegają wykluczeniu i spełniają warunki udziału w postępowaniu oraz

2) w prowadzonym uprzednio postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego złożyli oferty, które nie zostały odrzucone na podstawie

a. art. 226 ust. 1 pkt 1, 2, 6, 7, 9, 12–14 lub 18 Pzp (zob. art. 153 pkt 5 w zw. z art. 154 ust. 1 Pzp w przypadku negocjacji z ogłoszeniem oraz

b. art. 153 pkt 5 w zw. z art. 154 ust. 1 w zw. z art. 170 Pzp w przypadku dialogu konkurencyjnego).

Ogłoszenie o zamówieniu musi zawierać elementy niezbędne, wskazane w załączniku V część C dyrektywy klasycznej, tj.:

1) nazwę, numer identyfikacyjny (jeżeli przewidziany w przepisach krajowych), adres łącznie z kodem NUTS, numer telefonu, numer faksu, adres e-mail i adres internetowy instytucji zamawiającej oraz, jeśli są różne, biura, w którym można uzyskać dodatkowe informacje;

2) adres e-mail lub adres internetowy, pod którym umożliwiony zostanie nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp do dokumentów zamówienia; jeżeli nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp nie jest możliwy ze względów wymienionych w art. 53 ust. 1 akapit drugi i trzeci dyrektywy klasycznej, informacje o tym, gdzie można pozyskać dokumenty zamówienia;

3) rodzaj instytucji zamawiającej oraz główny rodzaj prowadzonej działalności;

4) w stosownych przypadkach wskazanie, czy instytucja zamawiająca jest centralną jednostką zakupującą bądź czy stosuje się jakąkolwiek inną formę wspólnego udzielania zamówień;

5) kody CPV; jeżeli zamówienie jest podzielone na części, informacje podaje się dla każdej części;

6) kod NUTS dla głównej lokalizacji robót budowlanych w przypadku zamówień na roboty budowlane lub kod NUTS dla głównego miejsca realizacji w przypadku zamówień na dostawy i usługi; jeżeli zamówienie jest podzielone na części, informacje podaje się dla każdej części;

7) opis zamówienia: charakter i zakres robót budowlanych, charakter i ilość lub wartość dostaw, charakter i zakres usług; jeżeli zamówienie podzielone jest na części, informacje podaje się dla każdej części; w stosownych przypadkach opis wszelkich opcji;

8) całkowity szacunkowy rząd wielkości umowy (umów) w sprawie zamówienia; w przypadku gdy zamówienie zostaje podzielone na części, informację tę podaje się dla każdej z nich;

9) dopuszczenie lub zakaz składania ofert wariantowych;

10) ramy czasowe realizacji dostaw, robót budowlanych lub usług oraz, w miarę możliwości, okres obowiązywania umowy:

a. w przypadku umowy ramowej, wskazanie planowanego okresu obowiązywania umowy ramowej z podaniem, w stosownych przypadkach, uzasadnienia dla okresu przekraczającego cztery lata; w miarę możliwości, wskazanie wartości lub rzędu wielkości i częstotliwości udzielanych zamówień, liczby oraz, w stosownych przypadkach, proponowanej maksymalnej liczby uczestniczących wykonawców;

b. w przypadku dynamicznego systemu zakupów, wskazanie planowanego okresu obowiązywania tego systemu; w miarę możliwości, wskazanie wartości lub rzędu wielkości i częstotliwości udzielanych zamówień;

11) warunki udziału, w tym:

a. w stosownych przypadkach wskazanie, czy zamówienie publiczne zastrzeżone jest dla zakładów pracy chronionej lub czy jego realizacja ograniczona jest do programów zatrudnienia osób niepełnosprawnych;

b. w stosownych przypadkach wskazanie, czy świadczenie usługi jest zastrzeżone przepisami ustawowymi, wykonawczymi lub administracyjnymi dla określonych zawodów; odniesienia do odpowiednich przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych;

c. listę i krótki opis kryteriów dotyczących podmiotowej sytuacji wykonawców, które mogą prowadzić do ich wykluczenia, oraz kryteriów kwalifikacji; minimalne poziomy ewentualnie wymaganych standardów; wskazanie wymaganych informacji (oświadczenia własne, dokumentacja);

12) rodzaj postępowania o udzielenie zamówienia; w stosownych przypadkach, powody zastosowania procedury przyspieszonej (w przypadku procedury otwartej, procedury ograniczonej i procedury konkurencyjnej z negocjacjami);

13) w stosownych przypadkach wskazanie, czy:

a. stosuje się umowę ramową,

b. stosuje się dynamiczny system zakupów,

c. stosuje się aukcję elektroniczną (w przypadku procedury otwartej, procedury ograniczonej lub procedury konkurencyjnej z negocjacjami);

14) jeżeli zamówienie ma zostać podzielone na części, wskazanie, czy wykonawcy mogą składać oferty w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części; wskazanie wszelkich ewentualnych ograniczeń co do liczby części zamówienia, jakie mogą zostać przyznane jednemu oferentowi; w przypadku gdy zamówienie nie zostaje podzielone na części, wskazanie powodów takiej decyzji, chyba że informację tę podano w indywidualnym sprawozdaniu;

15) w przypadku procedury ograniczonej, procedury konkurencyjnej z negocjacjami, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego, o ile wskazano na możliwość ograniczenia liczby kandydatów, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, udziału w negocjacjach lub w dialogu: proponowaną minimalną i – w stosownych przypadkach – maksymalną liczbę kandydatów oraz obiektywne kryteria, które zostaną zastosowane w celu wyboru tych kandydatów;

16) w przypadku procedury konkurencyjnej z negocjacjami, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego, wskazanie, w stosownych przypadkach, zastosowania procedury etapowej w celu stopniowego ograniczenia liczby negocjowanych ofert lub dyskutowanych rozwiązań;

17) w stosownych przypadkach, szczególne warunki, którym podlega realizacja zamówienia;

18) kryteria stosowane na potrzeby udzielenia zamówienia lub zamówień; z wyjątkiem przypadków, gdy najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę ustala się wyłącznie na podstawie ceny, kryteria związane z ofertą najkorzystniejszą ekonomicznie oraz ich wagę wskazuje się, jeżeli nie zostało to podane w specyfikacjach lub, w przypadku procedury dialogu konkurencyjnego, w dokumencie opisowym;

19) termin odbioru ofert (procedura otwarta) lub wniosków o dopuszczenie do udziału (procedura ograniczona, procedura konkurencyjna z negocjacjami, dynamiczny system zakupów, dialog konkurencyjny, partnerstwo innowacyjne);

20) adres, na który należy przesyłać oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału;

21) w przypadku procedur otwartych:

a. przedział czasu, w którym oferent związany jest ofertą,

b. datę, godzinę i miejsce otwarcia ofert,

c. osoby upoważnione do obecności podczas otwarcia ofert;

22) język lub języki, w których należy sporządzać oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału;

23) w stosownych przypadkach wskazanie, czy:

a. akceptowane jest elektroniczne składanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału,

b. stosowane będą elektroniczne zlecenia,

c. akceptowane będą elektroniczne faktury,

d. stosowane będą elektroniczne płatności;

24) informację, czy zamówienie jest związane z projektem lub programem finansowanym ze środków Unii;

25) nazwę i adres organu odpowiedzialnego za procedury odwoławcze oraz, w stosownych przypadkach, za procedury mediacyjne; dokładne informacje dotyczące terminów przewidzianych dla procedur odwoławczych lub, w razie potrzeby, nazwę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres e-mail biura, w którym można uzyskać takie informacje;

26) datę(-y) oraz odniesienie(-a) do wcześniejszych publikacji w DUUE, istotnych dla zamówienia (zamówień), którego(-ych) dotyczy ogłoszenie;

27) w przypadku zamówień powtarzających się – przewidywany termin publikacji kolejnych ogłoszeń;

28) datę wysłania ogłoszenia;

29) wskazanie, czy zamówienie jest objęte Porozumieniem GPA;

30) wszelkie inne istotne informacje.

2.3. Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – zakres informacji. Przepis art. 265 ust. 1 Pzp nakłada na zamawiającego obowiązek przekazania do publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia UPUE w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia postępowania. Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zawiera informacje o wynikach postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. W ogłoszeniu tym zamawiający może oznaczyć niektóre informacje jako nieprzeznaczone do publikacji, jeżeli ich ujawnienie w treści opublikowanego ogłoszenia mogłoby utrudnić egzekwowanie prawa lub w inny sposób byłoby sprzeczne z interesem publicznym, mogłoby zaszkodzić uzasadnionym interesom gospodarczym lub mogłoby negatywnie wpłynąć na uczciwą konkurencję pomiędzy wykonawcami (art. 265 ust. 2 Pzp).

Podkreślenia wymaga, że publikacja ogłoszenia o udzieleniu zamówienia stanowi obowiązek zamawiającego, niezależnie od wybranego trybu udzielenia zamówienia, co sprzyja przejrzystości prowadzonych postępowań.

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia powinno zawierać informacje określone w załączniku V część D do dyrektywy klasycznej, tj.:

1) nazwę, numer identyfikacyjny (jeżeli przewidziany w przepisach krajowych), adres łącznie z kodem NUTS, numer telefonu, numer faksu, adres e-mail i adres internetowy instytucji zamawiającej oraz, jeśli są różne, biura, w którym można uzyskać dodatkowe informacje;

2) rodzaj instytucji zamawiającej oraz główny rodzaj prowadzonej działalności;

3) w stosownych przypadkach wskazanie, czy instytucja zamawiająca jest centralną jednostką zakupującą bądź czy stosuje się jakąkolwiek inną formę wspólnego udzielania zamówień;

4) kody CPV;

5) kod NUTS dla głównej lokalizacji robót budowlanych w przypadku zamówień na roboty budowlane lub kod NUTS dla głównego miejsca realizacji w przypadku zamówień na dostawy i usługi;

6) opis zamówienia: charakter i zakres robót budowlanych, charakter i ilość lub wartość dostaw, charakter i zakres usług; jeżeli zamówienie podzielone jest na części, informacje podaje się dla każdej części; w stosownych przypadkach opis wszelkich opcji;

7) rodzaj postępowania o udzielenie zamówienia; w przypadku procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji, uzasadnienie;

8) w stosownych przypadkach wskazanie, czy:

a. zastosowana została umowa ramowa,

b. zastosowany został dynamiczny system zakupów;

9) kryteria, o których mowa w art. 67 dyrektywy klasycznej, zastosowane w celu udzielenia zamówienia lub zamówień; w stosownych przypadkach wskazanie, czy przeprowadzona została aukcja elektroniczna (w przypadku procedury otwartej, procedury ograniczonej lub procedury konkurencyjnej z negocjacjami);

10) datę zawarcia umowy (umów) w sprawie zamówień publicznych lub umowy ramowej (umów ramowych) w następstwie decyzji o udzieleniu zamówienia lub o zawarciu takiej umowy (takich umów);

11) liczbę otrzymanych ofert w odniesieniu do każdego udzielonego zamówienia, w tym:

a. liczbę ofert otrzymanych od wykonawców należących do kategorii małych i średnich przedsiębiorstw,

b. liczbę ofert otrzymanych z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego,

c. liczbę ofert otrzymanych drogą elektroniczną;

12) dla każdego udzielenia zamówienia: nazwę, adres łącznie z kodem NUTS, numer telefonu, numer faksu, adres e-mail i adres internetowy zwycięskiego oferenta (zwycięskich oferentów), w tym:

a. informację, czy zwycięski oferent należy do kategorii małych i średnich przedsiębiorstw,

b. informację, czy zamówienie zostało udzielone grupie wykonawców (joint venture, konsorcjum lub innej grupie);

13) wartość zwycięskiej oferty (zwycięskich ofert) lub najdroższą ofertę i najtańszą ofertę wziętych pod uwagę przy udzielaniu zamówienia lub zamówień;

14) w stosownych przypadkach, dla każdego udzielenia zamówienia: wartość oraz procentową część zamówienia, jaka zostanie prawdopodobnie zlecona osobom trzecim;

15) informację, czy zamówienie jest związane z projektem lub programem finansowanym ze środków Unii;

16) nazwę i adres organu odpowiedzialnego za procedury odwoławcze oraz, w stosownych przypadkach, za procedury mediacyjne; dokładne informacje dotyczące terminu przewidzianego dla procedur odwoławczych lub, w razie potrzeby, nazwę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres e-mail biura, w którym można uzyskać takie informacje;

17) datę(-y) oraz odniesienie(-a) do wcześniejszych publikacji w DUUE, istotnych dla zamówienia (zamówień), którego(-ych) dotyczy ogłoszenie;

18) datę wysłania ogłoszenia;

19) wszelkie inne istotne informacje.

Warto wskazać, że na zamawiającym, który udzielił zamówienia in house w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11–14 Pzp, ciąży obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o wyniku postępowania w BZP, mimo wartości zamówienia równej lub przekraczającej progi unijne (zob. art. 216 ust. 3 Pzp).

2.4. Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante – ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy – zakres informacji. W wykonaniu przepisów dyrektywy klasycznej na gruncie Pzp ogłoszeniem o dobrowolnej przejrzystości ex ante jest ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, które znajduje zastosowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia (art. 208 ust. 2 Pzp) oraz w trybie z wolnej ręki (art. 213 ust. 2 Pzp).

Przekazanie tego ogłoszenia do publikacji ma charakter fakultatywny, jednak jego zamieszczenie może przynieść zamawiającemu znaczące korzyści. Przede wszystkim umowa w sprawie zamówienia publicznego nie ulega unieważnieniu, gdy zamawiający udzielił zamówienia w tych dwóch trybach niekonkurencyjnych z naruszeniem Pzp i miał uzasadnione podstawy, aby sądzić, że działa zgodnie z ustawą, a umowa została zawarta po upływie 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w DUUE (zob. art. 457 ust. 2 pkt 1 Pzp). Ponadto w przypadku publikacji takiego ogłoszenia skróceniu ulegają terminy na wniesienie odwołania na zastosowanie przez zamawiającego trybu negocjacji bez ogłoszenia lub trybu z wolnej ręki. W takim przypadku publikacja ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy zwiększa kontrolę wykonawców nad prawidłowością zastosowania niekonkurencyjnych trybów przez zamawiającego, przez co może wpłynąć na zniwelowanie naruszeń przy ich zastosowaniu.

Z załącznika XII do rozporządzenia Komisji (UE) w sprawie ogłoszeń wynika, że ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy powinno zawierać informacje dotyczące:

1) zamawiającego,

2) przedmiotu zamówienia,

3) procedury,

4) udzielania zamówienia,

5) informacji uzupełniających,

6) uzasadnienia udzielenia zamówienia w trybie niekonkurencyjnym.

Na zamawiającym zamierzającym udzielić zamówienia in house w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11–14 Pzp ciąży obowiązek zamieszczenia ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy na szczeblu krajowym – w BZP, mimo wartości zamówienia równej lub przekraczającej progi unijne (art. 216 ust. 1 Pzp). Wskazany obowiązek ma służyć wzmocnieniu przejrzystości procesu udzielania takich zamówień.

2.5. Ogłoszenie o profilu nabywcy – zakres informacji. Zob. komentarz do art. 89 Pzp.

2.6. Ogłoszenie zmian lub dodatkowych informacji – zakres informacji. Zob. komentarz do art. 90 Pzp.

3. Rodzaje ogłoszeń na gruncie rozporządzenia Komisji (UE) 2019/1780. Rozporządzenie Komisji (UE) 2019/1780 ustanawia sześć standardowych formularzy ogłoszeń:

1) „Plan zakupu” – dla wstępnego ogłoszenia informacyjnego, o którym mowa w art. 89, art. 138 ust. 2 pkt 1 i art. 151 ust. 2 pkt 1 Pzp, okresowego ogłoszenia informacyjnego, o którym mowa w art. 369 i art. 378 ust. 2 Pzp, oraz wstępnego ogłoszenia informacyjnego, o którym mowa w art. 402, art. 411 ust. 15 Pzp;

2) „Procedura konkurencyjna” – dla ogłoszenia o zamówieniu, o którym mowa w art. 130 ust. 1 pkt 1 Pzp, ogłoszenia o konkursie, o którym mowa w art. 340 ust. 1 pkt 1 Pzp, okresowego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach sektorowych stanowiącego zaproszenie do ubiegania się o zamówienie sektorowe, o którym mowa w art. 370 ust. 1-5 Pzp, ogłoszenia o systemie kwalifikowania wykonawców, o którym mowa w art. 375 Pzp, oraz ogłoszenia o zamówieniu na podwykonawstwo, o którym mowa w art. 423 Pzp;

3) „Uprzednie zawiadomienie o bezpośrednim udzieleniu zamówienia” – dla ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy, o którym mowa w art. 208 ust. 2, art. 213 ust. 2 oraz art. 457 ust. 2 pkt 1 i ust. 4 Pzp;

4) „Wyniki” – dla ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w art. 265 Pzp;

5) „Modyfikacja umowy” – dla ogłoszenia o wyniku konkursu, o którym mowa w art. 357 Pzp, oraz ogłoszenia o zmianie umowy, o którym mowa w art. 455 ust. 3 pkt 2 Pzp;

6) „Zmiana” – stosowany do zmiany lub anulowania powyższych ogłoszeń.

Zawartość wymienionych formularzy ogłoszeń została w sposób szczegółowy określona w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) 2019/1780 w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/2303.

4. Sposób publikacji ogłoszeń. Zgodnie z art. 87 ust. 2 Pzp zamawiający przekazuje ogłoszenia zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń, ustanowionymi przez Komisję Europejską, dostępnymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika VIII do dyrektywy klasycznej.

Ustęp 3 załącznika VIII do dyrektywy klasycznej wskazuje, że format i procedury elektronicznego przesyłania ogłoszeń, ustanowione przez Komisję, są dostępne pod adresem internetowym: http://simap.europa.eu.

Przekazanie ogłoszenia do publikacji polega na wypełnieniu przez zamawiającego interaktywnego właściwego formularza i następnie przesłania go za pomocą środków elektronicznych do UPUE, który wydaje DUUE.

Internetową wersją „Suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej” poświęconą europejskim zamówieniom publicznym jest Tenders Electronic Daily (TED). TED umożliwia bezpłatny dostęp do ogłoszeń o zamówieniach publicznych publikowanych w UE, w Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz w innych krajach. Ogłoszenia, które publikowane są od poniedziałku do piątku w TED, można przeglądać, przeszukiwać i sortować według kraju, regionu, branży i innych kryteriów. Informacje o każdym dokumencie dotyczącym ogłoszenia o zamówieniach publicznych są publikowane w 24 językach urzędowych UE. Wszystkie informacje pochodzące od instytucji UE są publikowane we wszystkich tych językach3.

5. Obowiązek dokumentacji. Art. 87 ust. 3 Pzp nakłada na zamawiającego obowiązek udokumentowania daty przekazania ogłoszenia, w szczególności przechowywania dowodu jego przekazania. Innymi słowy, zamawiający musi być w stanie udowodnić datę wysłania ogłoszeń.

UPUE przekazuje zamawiającemu potwierdzenie otrzymania ogłoszenia i opublikowania przesłanych informacji, podając datę takiej publikacji. Takie potwierdzenie stanowi dowód publikacji.

Nałożony na zamawiającego obowiązek udokumentowania daty przekazania ogłoszenia o zamówieniu jest szczególnie istotny w kontekście ustalenia momentu wszczęcia postępowania oraz prawidłowego terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Data przekazania ogłoszenia o zamówieniu stanowi bowiem datę początkową, od której liczy się termin składania ofert w przetargu nieograniczonym (zob. art. 138 ust. 1 i 2 Pzp), termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w przetargu ograniczonym (art. 144 ust. 1 i 2 Pzp), w trybie negocjacji z ogłoszeniem (art. 158 ust. 1 Pzp), w dialogu konkurencyjnym (art. 176 ust. 1 Pzp) oraz w partnerstwie innowacyjnym (art. 194 ust. 1 Pzp).

Dowód przekazania ogłoszenia UPUE stanowi załącznik do protokołu postępowania (art. 73 ust. 1 Pzp).


2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 172 z 5.7.2017, str. 36.

3 https://ted.europa.eu/TED/main/HomePage.do?lang=pl (dostęp: 26 maja 2020 r.)