Dział II
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
Rozdział 3
Tryby udzielania zamówień
Oddział 1
Przepisy ogólne
Art. 129
Tryby udzielania zamówień
1. Zamawiający publiczni oraz zamawiający subsydiowani, udzielają zamówienia w jednym z następujących trybów:
1) przetargu nieograniczonego;
2) przetargu ograniczonego;
3) negocjacji z ogłoszeniem;
4) dialogu konkurencyjnego;
5) partnerstwa innowacyjnego;
6) negocjacji bez ogłoszenia;
7) zamówienia z wolnej ręki.
2. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego i przetargu ograniczonego, a w pozostałych trybach zamawiający może udzielić zamówienia w przypadkach określonych w ustawie.
1. Wprowadzenie. Przepis art. 129 Pzp zawarty jest w dziale II Pzp zatytułowanym „Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne”. Przepis ten nie określa więc trybów udzielania zamówień publicznych właściwych dla zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne. Zgodnie z art. 7 pkt 33 Pzp, ilekroć w Pzp jest mowa o zamówieniu klasycznym, należy przez to rozumieć zamówienie udzielane przez zamawiającego publicznego oraz zamawiającego subsydiowanego inne niż zamówienie sektorowe i zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Należy przy tym zauważyć, że Pzp – w odróżnieniu od Pzp2004 – określa kolejno tryby właściwe dla: zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne (dział II rozdział 3 Pzp), zamówień klasycznych o wartości mniejszej niż progi unijne (dział III rozdział 4 Pzp), zamówień sektorowych (dział V rozdział 4 Pzp), zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa (dział VI rozdział 3 Pzp). Przy czym w celu zachowania skrótowości aktu normatywnego w kolejnych działach Pzp zastosowana została technika odesłań do poszczególnych przepisów działu II Pzp.
2. Zamknięty katalog trybów. Przepis art. 129 ust. 1 Pzp określa zamknięty katalog trybów udzielania zamówień właściwych dla zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Oznacza to, że zamawiający publiczni oraz zamawiający subsydiowani mogą udzielać zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne wyłącznie w tych trybach. Wiąże się to z tym, że przepisy Pzp dotyczące zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne stanowią wdrożenie przepisów dyrektywy klasycznej. Procedura trybów udzielania zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne jest więc odzwierciedleniem procedur zawartych w dyrektywie klasycznej.
3. Rodzaje trybów właściwe dla zamówień klasycznych od progów unijnych. Zamawiający publiczni (w rozumieniu art. 4 Pzp) oraz zamawiający subsydiowani (w rozumieniu art. 6 Pzp), udzielając zamówień klasycznych o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, będą nadal mieli do wyboru następujące tryby udzielania zamówień:
1) przetarg nieograniczony unormowany w art. 132–139 Pzp (odpowiednik procedury otwartej w dyrektywie klasycznej),
2) przetarg ograniczony unormowany w art. 140–151 Pzp (odpowiednik procedury ograniczonej w dyrektywie klasycznej),
3) negocjacje z ogłoszeniem unormowane w art. 152–168 Pzp (odpowiednik procedury konkurencyjnej z negocjacjami w dyrektywie klasycznej),
4) dialog konkurencyjny unormowany w art. 169–188 Pzp,
5) partnerstwo innowacyjne unormowane w art. 189–207 Pzp,
6) negocjacje bez ogłoszenia unormowane w art. 208–212 Pzp (odpowiednik procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji w dyrektywie klasycznej),
7) zamówienie z wolnej ręki unormowane w art. 213–217 Pzp (odpowiednik procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji w dyrektywie klasycznej).
4. Wybór trybu. Z art. 129 ust. 2 Pzp wynika, że udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego oraz w trybie przetargu ograniczonego będzie możliwe bez spełnienia dodatkowych przesłanek.
Z kolei udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem oraz dialogu konkurencyjnego będzie możliwe, jeżeli zajdzie co najmniej jedna z okoliczności określonych w art. 153 Pzp. W ślad za dyrektywą klasyczną przewiduje się wspólne przesłanki udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem oraz dialogu konkurencyjnego. Zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego w przypadku zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane. Tryb negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki mają negatywny wpływ na konkurencję, dlatego też zamawiający nadal będą mogli je stosować wyłącznie w szczególnych przypadkach określonych odpowiednio w art. 209 ust. 1 oraz w art. 214 ust. 1 Pzp.