Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Przedmiot regulacji
Oddział 1
Zakres spraw regulowanych ustawą
Art. 6
Zamawiający subsydiowani
Przepisy ustawy stosuje się do zamawiających subsydiowanych, którymi są zamawiający inni niż zamawiający publiczni lub zamawiający sektorowi, jeżeli zachodzą łącznie następujące okoliczności:
1) ponad 50% wartości udzielanego przez ten podmiot zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub zamawiających, o których mowa w art. 4 i art. 5 ust. 1 pkt 1;
2) wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne;
3) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej określone w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi.
1. Zamawiający subsydiowani. Zamawiający subsydiowani to kategoria podmiotów, które nie mają na stałe statusu zamawiających (nie są ani zamawiającymi publicznymi, ani sektorowymi), ale okazjonalnie stają się zamawiającymi ze względu na udzielanie konkretnych zamówień, ze względu na ich sfinansowanie lub dofinansowanie przez zamawiających publicznych. Dofinansowywanie zamówień ze środków publicznych lub przekazywanych przez zamawiających publicznych, np. w ramach dotacji celowych lub współfinansowania projektu ze środków Unii Europejskiej przesądza o uznaniu podmiotu za zamawiającego subsydiowanego, gdy finansowanie ze środków publicznych przekracza 50% wartości udzielanego zamówienia i jednocześnie wartość tego zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne.
2. Przedmiot zamówienia dofinansowanego. Aby dofinansowanie zamówienia ze środków publicznych lub ze środków zamawiających publicznych przesądziło o uzyskaniu statusu zamawiającego subsydiowanego, istotny jest również określony przedmiot zamówienia na roboty budowlane lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi. Zamówienie subsydiowane nie dotyczy dostaw. Uwzględniając powyższe, przedmiotem takiego zamówienia muszą być roboty budowlane przeznaczone do użytku publicznego: w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowa obiektów szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takim robotami. Wprawdzie Pzp nie definiuje pojęcia „robót budowlanych w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej”, ale odesłanie do załącznika II do dyrektywy klasycznej w definicji robót budowlanych umożliwia jego sprecyzowanie. Zgodnie z tym załącznikiem, który opiera się na kategoriach robót wg. NACE32, w grupie 45.2 znalazło się wyszczególnienie – m.in. inżynieria lądowa i wodna, która obejmuje budowę: mostów, wiaduktów, tuneli, rurociągów, linii komunikacyjnych i elektroenergetycznych (klasa 45.21), a także dróg wodnych, portów, zapór wodnych i kanałów oraz roboty budowlane związane z pogłębianiem i prace podwodne (klasa 45.24). Usługi związane z robotami budowlanymi w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej lub związane z budową obiektów typu: szkoły, szpitale nie muszą polegać tylko na wykonywaniu działań pomocniczych towarzyszących realizacji robót budowlanych, ale również mogą obejmować inne usługi powiązane, jak np. menadżerskie czy inspekcji nadzoru, pod warunkiem że zostały objęte dofinansowaniem.
32 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.). NACE stanowi skrót w jęz. francuskim od nazwy klasyfikacji podanej w tytule rozporządzenia (Nomenclature statistique des Activités économiques dans la Communauté Européenne)