Dział V
Zamówienia sektorowe
Rozdział 4
Tryby udzielania zamówień sektorowych
Art. 381
Przebieg procedury negocjacji z ogłoszeniem
1. Do sektorowych negocjacji z ogłoszeniem przepisy art. 155 ust. 1, art. 156 ust. 1 pkt 1–5 i 7–16, 18 i 19 oraz ust. 2 i 3, art. 157 ust. 1, art. 158 ust. 2, art. 167 i art. 168 stosuje się odpowiednio.
2. Zamawiający zapewnia, na stronie internetowej prowadzonego postępowania, bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do opisu potrzeb i wymagań od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub od dnia wysłania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania, nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia. Przepisy art. 133 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
3. W postępowaniu prowadzonym w trybie sektorowych negocjacji z ogłoszeniem zamawiający może wyznaczyć:
1) termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie krótszy niż 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub przekazania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania, a w wyjątkowych przypadkach 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub przekazania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania;
2) termin składania ofert nie krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert, z uwzględnieniem czasu potrzebnego na przygotowanie i złożenie oferty;
3) dowolny termin składania ofert, jeżeli wszyscy wykonawcy, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert, wyrazili na to zgodę.
4. Zamawiający zaprasza jednocześnie do negocjacji wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu.
5. Zamawiający może ograniczyć liczbę wykonawców zapraszanych do negocjacji, których wnioski nie podlegały odrzuceniu, o ile liczba ta jest wystarczająca, aby zapewnić konkurencję i nie jest mniejsza niż 3.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w opisie potrzeb i wymagań kryteria selekcji, które zamierza stosować w celu ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do negocjacji, oraz podaje minimalną liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji. Zamawiający może wskazać maksymalną liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji.
7. Wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawcy niezaproszonego do negocjacji uznaje się za odrzucony.
8. Negocjacje nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert i ich wag, określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu wszczynającym postępowanie oraz w opisie potrzeb i wymagań.
9. Podczas negocjacji zamawiający zapewnia równe traktowanie wszystkich wykonawców. Prowadzone negocjacje mają charakter poufny.
1. Odesłania do przepisów właściwych dla zamówień klasycznych. Art. 381 Pzp wdraża do prawa krajowego przepis art. 47 dyrektywy sektorowej. Procedurę negocjacyjną z uprzednim zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie na gruncie unijnych przepisów w dziedzinie zamówień sektorowych charakteryzują znaczące różnice w stosunku do analogicznych regulacji na gruncie udzielania zamówień klasycznych. Pozostawiają one zamawiającym sektorowym znaczącą swobodę w zakresie ustalenia szczegółowych zasad przebiegu tej procedury. Z tego względu w Pzp procedura negocjacyjna z ogłoszeniem dla zamówień sektorowych została uregulowana odrębnie i nazwana sektorowymi negocjacjami z ogłoszeniem. Regulując przebieg procedury, art. 381 ust. 1 Pzp tylko w niektórych obszarach odsyła do regulacji właściwych dla zamówień klasycznych. Tym samym do sektorowych negocjacji z ogłoszeniem znajdują zastosowanie regulacje zawarte w części dotyczącej udzielania zamówień klasycznych o wartości równej lub wyższej niż progi unijne dotyczące następujących kwestii:
1) obowiązku sporządzenia przez zamawiającego opisu potrzeb i wymagań oraz wybranych aspektów dotyczących jego zawartości (art. 155 ust. 1 oraz art. 156 ust. 1 pkt 1–5 i 7–16, 18 i 19, ust. 2 i 3 Pzp);
2) zasad mających zastosowanie w przypadku wyjaśnień oraz zmian treści opisu potrzeb i wymagań (art. 157 ust. 1 Pzp);
3) zasad mających zastosowanie do postępowania z wnioskami o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (art. 158 ust. 2 Pzp).
Odpowiednio stosuje się także art. 167 i art. 168 Pzp dotyczące zakończenia negocjacji, SWZ i zaproszenia do składania ofert ostatecznych.
2. Dostęp do OPW. W przypadku sektorowych negocjacji z ogłoszeniem zamawiający sektorowi mają obowiązek zapewnienia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatnego, pełnego, bezpośredniego i nieograniczonego dostępu do OPW co najmniej do dnia udzielenia zamówienia.
Bezpłatny dostęp do OPW oznacza, że uzyskanie jej jest darmowe, a wykonawca nie może ponosić żadnych kosztów za jej pobranie ze strony internetowej prowadzonego postępowania, niezależnie od tego, czy byłyby one ponoszone na rzecz zamawiającego, czy innych podmiotów.
Pełny dostęp do OPW oznacza, że na stronie internetowej prowadzonego postępowania musi być udostępniony pełny i kompletny zakres dokumentów, nawet jeżeli niektóre warunki zamówienia zostały już opisane w odpowiednim ogłoszeniu lub innych dokumentach. Pełny dostęp do dokumentów dotyczy również ewentualnych zmian lub wyjaśnień treści dokumentów.
Bezpośredni dostęp do OPW oznacza, że zamawiający powinien wskazać bezpośrednią ścieżkę dostępu, a nie jedynie ogólny adres internetowy strony, na której prowadzone jest postępowanie. W szczególności wykonawca w celu dostępu do OPW nie powinien być zmuszany do logowania się, podawania haseł dostępu. Elektronizacja zamówień publicznych powinna sprzyjać bezpośredniemu i szybkiemu dostępowi.
Nieograniczony dostęp do OPW oznacza, że każdy może mieć do niej dostęp, nawet jeżeli nie ubiega się lub nie zamierza się ubiegać o udzielenie zamówienia. Zamawiający ma też obowiązek zapewnić dostęp do OPW w całym przewidzianym Pzp przedziale czasowym.
Dostęp do OPW powinien być zapewniony od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE lub od dnia przekazania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania. Stosuje się także art. 133 ust. 2 Pzp dotyczący obowiązku przekazania dokumentów w inny, określony przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu sposób, jeśli nie można zapewnić dostępu do OPW na stronie internetowej z powodu jednej z sytuacji określonych w art. 65 ust. 1 Pzp (wyjątki od zastosowania środków komunikacji elektronicznej). Zastosowanie znajdzie także regulacja zawarta w art. 133 ust. 3 Pzp, zobowiązująca zamawiającego do określenia w ogłoszeniu o zamówieniu sposobu dostępu do informacji oraz wymagań związanych z ochroną ich poufnego charakteru w sytuacji, w której zamawiający nie może zapewnić dostępu do części OPW na stronie internetowej z powodu ochrony poufnego charakteru tych informacji.
3. Wyznaczanie terminów. Podobnie jak w przypadku przetargu ograniczonego w sektorowych negocjacjach z ogłoszeniem zamawiający mają możliwość wyznaczenia krótszego terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W wyjątkowych przypadkach podstawowy 30-dniowy termin może być skrócony do 15 dni. Ponadto termin na składanie ofert w zamówieniach sektorowych może zostać ustalony w drodze wzajemnego porozumienia między zamawiającym a wykonawcami. Termin na składanie ofert może też zostać wyznaczony samodzielnie przez zamawiającego i może wynosić nie mniej niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert, przy czym 10-dniowy termin na składanie ofert zamawiający może wyznaczyć w przypadku nieosiągnięcia porozumienia z wykonawcami w sprawie terminu składania ofert. Jednocześnie wyznaczając ten termin, powinien uwzględnić czas potrzebny na przygotowanie i złożenie ofert.
4. Zaproszenie do negocjacji. Zamawiający zaprasza jednocześnie do negocjacji wykonawców, których wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie podlegały odrzuceniu. W tym miejscu należy przypomnieć, że – zgodnie z odesłaniem zawartym w art. 381 ust. 1 Pzp – do procedury sektorowych negocjacji z ogłoszeniem stosuje się art. 146 ust. 1 Pzp. Tym samym zamawiający odrzuca wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, jeżeli:
1) został złożony po terminie;
2) został złożony przez wykonawcę:
a. podlegającego wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia,
b. niespełniającego warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
c. który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, innych dokumentów lub oświadczeń;
3) jest niezgodny z przepisami ustawy;
4) jest nieważny na podstawie odrębnych przepisów;
5) nie został sporządzony lub przekazany w sposób zgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przekazywania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej określonymi przez zamawiającego.
Art. 381 ust. 5 Pzp uprawnia zamawiających do ograniczenia liczby wykonawców, których zaprosi do negocjacji, przy czym zamawiający może skorzystać z tej możliwości, o ile liczba zaproszonych wykonawców jest wystarczająca, aby zapewnić konkurencję i nie jest mniejsza niż 3. Pzp obliguje jednocześnie zamawiających, którzy zamierzają skorzystać z uprawnienia określonego w art. 381 ust. 5 Pzp, do określenia w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w opisie potrzeb i wymagań kryteriów selekcji, które zamierzają stosować w celu ograniczenia liczby wykonawców zaproszonych do negocjacji, oraz podania minimalnej liczby wykonawców, których zaproszą do negocjacji. Zamawiający może też wskazać maksymalną liczbę wykonawców, których zaprosi do negocjacji. Zgodnie z dyspozycją art. 381 ust. 7 Pzp wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawców niezaproszonych do negocjacji uznaje się za odrzucone.
5. Negocjacje. Negocjacje umożliwiają zamawiającemu doprecyzowanie wymagań zawartych w opisie potrzeb i wymagań, należy jednak pamiętać, że ich skutkiem nie może być zmiana minimalnych wymagań oraz kryteriów oceny ofert i ich wag, określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu wszczynającym postępowanie oraz w OPW. Zamawiający jest też zobowiązany do zapewnienia podczas negocjacji równego traktowania wszystkich wykonawców. Prowadzone negocjacje powinny mieć poufny charakter.