Dział VI
Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Rozdział 3
Tryby udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Art. 410
Katalog trybów udzielenia zamówienia
1. Zamawiający może udzielić zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
2. Zamawiający może udzielić zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w trybie dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki w przypadkach określonych w niniejszym rozdziale.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, zamawiający może wybrać najkorzystniejszą ofertę z zastosowaniem aukcji elektronicznej. Przepisy art. 227–238 stosuje się odpowiednio.
4. Zamawiający może zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia treści odpowiednio SWZ albo OPW. Informację o terminie zebrania zamawiający przekazuje wykonawcom lub udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania w przypadkach, o których mowa w art. 411 ust. 3, art. 412 ust. 3 i art. 413 ust. 4.
5. Zamawiający sporządza informację zawierającą zgłoszone na zebraniu pytania o wyjaśnienie treści odpowiednio SWZ albo OPW oraz odpowiedzi na nie, bez wskazywania źródeł zapytań. Informację z zebrania przekazuje wykonawcom lub udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania w przypadkach, o których mowa w art. 411 ust. 3, art. 412 ust. 3 i art. 413 ust. 4.
1. Katalog trybów udzielenia zamówienia dostępnych zamawiającym udzielającym zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa nie stosuje się art. 129 Pzp zawierającego katalog trybów udzielenia zamówienia dostępnych zamawiającym udzielającym zamówień klasycznych. Katalog trybów udzielenia zamówienia dostępnych zamawiającym udzielającym zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa został uregulowany odrębnie w art. 410 ust. 1 i 2 Pzp. Niemniej jednak do zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zastosowanie znajduje szereg przepisów działu II rozdziału 3 Pzp regulującego tryby udzielania zamówień, w tym definicje poszczególnych trybów.
Tryby udzielania zamówień dostępne zamawiającym udzielającym zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa to przetarg ograniczony i negocjacje z ogłoszeniem (tryby, których stosowanie nie jest uzależnione od konieczności spełnienia jakichkolwiek przesłanek) oraz dialog konkurencyjny, negocjacje bez ogłoszenia i zamówienie z wolnej ręki (tryby, których stosowanie jest uzależnione od spełnienia określonych przesłanek).
2. Tryby bezprzesłankowe. Zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zamawiający udziela, co do zasady, w trybie przetargu ograniczonego albo w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Zastosowanie obu tych trybów nie jest uzależnione od konieczności spełnienia jakichkolwiek przesłanek. Zamawiającemu udzielającemu zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przysługuje pełna swoboda wyboru trybu przetargu ograniczonego oraz trybu negocjacji z ogłoszeniem.
Udzielając zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamawiający nie ma możliwości zastosowania trybu przetargu nieograniczonego. Taki wybór prawodawcy unijnego, a w ślad za nim i ustawodawcy krajowego, uzasadniony jest szczególnym charakterem zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
3. Pozostałe tryby. Udzielając zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamawiający może zastosować tryb dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki, pod warunkiem spełnienia ustawowych przesłanek zastosowania tych trybów.
Zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego będzie możliwe w przypadku, gdy ze względu na szczególnie złożony charakter zamówienia nie jest możliwe udzielenie zamówienia w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.
Przesłanki stosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia określają przepisy art. 414 ust. 2 Pzp (zob. komentarz do art. 414 ust. 2 Pzp).
Przesłanki stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki określają przepisy art. 415 ust. 2 Pzp (zob. komentarz do art. 415 ust. 2 Pzp).
Udzielając zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamawiający nie ma możliwości zastosowania trybu partnerstwa innowacyjnego.
4. Aukcja elektroniczna. Udzielając zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w trybie przetargu ograniczonego albo w trybie negocjacji z ogłoszeniem, zamawiający może zastosować aukcję elektroniczną rozumianą zgodnie z art. 228 Pzp jako dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej przeprowadzane przy użyciu systemu teleinformatycznego w formie powtarzalnego procesu elektronicznego, umożliwiającego klasyfikację ofert za pomocą metod automatycznej oceny, po wstępnym badaniu i ocenie ofert zgodnie z kryteriami udzielania zamówienia i przypisaną im wagą.
Regulujące aukcję elektroniczną przepisy art. 227–238 Pzp znajdują w takim przypadku zastosowanie (zob. komentarz do art. 227–238 Pzp).
5. Zebranie wykonawców. Udzielając zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamawiający może zorganizować zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia treści – w zależności od trybu prowadzonego postępowania – SWZ albo OPW. Informację o terminie zebrania zamawiający przekazuje bezpośrednio wykonawcom. W przypadku gdy zamawiający zapewnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do SWZ od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia, zamawiający udostępnia informację o terminie zebrania wykonawców na stronie internetowej prowadzonego postępowania.
Przepis art. 410 ust. 4 Pzp jest odpowiednikiem przepisu art. 136 ust. 1 Pzp, który znajduje zastosowanie do zamówień klasycznych.
6. Informacja po zebraniu wykonawców. Jeżeli zamawiający skorzystał z możliwości zorganizowania zebrania wszystkich wykonawców w celu wyjaśnienia treści SWZ albo OPW, po odbyciu takiego zebrania wykonawców zamawiający sporządza informację zawierającą zgłoszone na zebraniu pytania o wyjaśnienie treści odpowiednio SWZ albo OPW wraz z odpowiedziami. W informacji po zebraniu wykonawców zamawiający nie wskazuje źródeł zapytań.
Informację po zebraniu wykonawców zamawiający przekazuje bezpośrednio wykonawcom. Natomiast w przypadku gdy zamawiający zapewnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do SWZ od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w DUUE nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia, zamawiający udostępnia informację po zebraniu wykonawców na stronie internetowej prowadzonego postępowania.
Odpowiednikiem przepisu art. 410 ust. 5 Pzp na gruncie zamówień klasycznych jest przepis art. 136 ust. 2 Pzp.