Dział II
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
Rozdział 6
Aukcja elektroniczna
Art. 227
Aukcja elektroniczna przed wyborem najkorzystniejszej oferty
1. W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, zamawiający może przewidzieć w ogłoszeniu o zamówieniu, że wybór najkorzystniejszej oferty zostanie poprzedzony aukcją elektroniczną, jeżeli warunki zamówienia, w szczególności opis przedmiotu zamówienia, są określone w dokumentach zamówienia w sposób precyzyjny i świadczenia mogą być sklasyfikowane za pomocą metod automatycznej oceny oraz złożono co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu.
2. Zamawiający może przeprowadzić aukcję elektroniczną w celu uzyskania nowych, obniżonych cen lub nowych wartości w zakresie niektórych elementów ofert, podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert.
1. Uwagi ogólne. Rozwiązania, regulujące proces przeprowadzenia aukcji elektronicznej przewidziane w przepisach Pzp, stanowią wynik implementacji do polskiego porządku prawnego dyspozycji art. 35 dyrektywy klasycznej oraz art. 53 dyrektywy sektorowej. Aukcja elektroniczna, w rozumieniu art. 227 ust. 1 Pzp nie jest odrębnym trybem udzielenia zamówienia publicznego, a jedynie sposobem kontynuacji postępowań prowadzonych w określonych ustawą trybach. Stanowi w pełni zautomatyzowany etap postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jest ona jednym z narzędzi pozwalających na zwiększenie konkurencyjności ofert składanych w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych.
Przepisy Pzp nie formułują własnej definicji aukcji elektronicznej. W ślad za art. 35 dyrektywy klasycznej przez pojęcie aukcji elektronicznej rozumieć należy powtarzalny proces przedstawiania przez wykonawców nowych ofert w postaci postąpień, realizowany za pomocą systemu teleinformatycznego, pozwalającego na ich klasyfikację z wykorzystaniem procedury automatycznej oceny, realizowany po przeprowadzeniu wstępnej, pełnej oceny ofert złożonych przed przeprowadzeniem aukcji elektronicznej. Powtarzalność procesu aukcji elektronicznej pozwala wykonawcom, odmiennie niż ma to miejsce w klasycznych postępowaniach, na wielokrotne składanie ofert w postaci kolejnych postąpień. Powtarzalność przebiegu aukcji elektronicznej nie powinna być natomiast rozumiana jako dopuszczalność jej powtórzenia, albowiem przepisy Pzp takiej możliwości nie przewidują. Automatyzm procesu aukcyjnego ujawnia się natomiast w czynności oceny składanych przez wykonawców ofert. Czynność ta realizowana jest przez system aukcyjny w oparciu o zaimplementowane formuły matematyczne i wartości przedstawiane przez wykonawców w kolejnych postąpieniach.
2. Charakter aukcji. Aukcja elektroniczna nie jest odrębnym trybem ani też sposobem udzielania zamówień publicznych. Ma ona charakter „dogrywki” prowadzonej pomiędzy wykonawcami, którzy w przypadku postępowań unijnych złożyli oferty w ramach postępowań prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, a w przypadku postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne – w trybie podstawowym (w każdym wariancie). Dodatkowo przepisy Pzp dopuszczają możliwość przeprowadzenia aukcji elektronicznej w ramach realizacji umów ramowych (art. 311 i nast. Pzp) oraz w ramach dynamicznego systemu zakupów (art. 316 i nast. Pzp). Niedopuszczalne jest więc prowadzenie aukcji elektronicznej w postępowaniach realizowanych w trybie dialogu konkurencyjnego, partnerstwa innowacyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki. W przypadku zamówień udzielanych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa zamawiający może przewidzieć wybór oferty najkorzystniejszej z zastosowaniem aukcji elektronicznej, gdy zamówienie udzielane jest w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, a w odniesieniu do zamówień sektorowych, o których mowa w dziale V Pzp, w trybie przetargu nieograniczonego oraz ograniczonego, a także sektorowych negocjacji z ogłoszeniem.
3. Aukcja elektroniczna w postępowaniach unijnych. W postępowaniach, których wartość jest co najmniej równa progom unijnym, aukcja elektroniczna może zostać przeprowadzona jako proces pozyskiwania nowych obniżonych cen lub nowych wartości w zakresie niektórych elementów ofert, podlegających ocenie w ramach kryteriów oceny ofert w postępowaniach prowadzonych w trybach przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem. Przepis art. 227 ust. 1 Pzp uzależnia możliwość skorzystania z aukcji elektronicznej od spełnienia czterech warunków:
1) przewidzenia możliwości przeprowadzenia aukcji w ogłoszeniu o zamówieniu,
2) określenia warunków zamówienia, w szczególności opisu przedmiotu zamówienia w sposób precyzyjny,
3) ustalenia, iż świadczenia objęte przedmiotem zamówienia mogą być sklasyfikowane za pomocą metod automatycznej oceny,
4) w postępowaniu o udzielenie zamówienia złożono co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu.
Aukcję elektroniczną przeprowadza się, o ile przewidziano ją w ogłoszeniu o zamówieniu. Poczynione przez zamawiającego zastrzeżenie o włączeniu aukcji elektronicznej w proces wyboru oferty najkorzystniejszej w treści ogłoszenia wiąże się z koniecznością jej przeprowadzenia. Ewentualna rezygnacja z przeprowadzenia aukcji elektronicznej wymaga dokonania modyfikacji ogłoszenia o zamówieniu. Przy tym zmiana ogłoszenia w powyższym zakresie może zostać przeprowadzona wyłącznie przed upływem terminu składania ofert. Wykluczona jest natomiast rezygnacja z przeprowadzenia aukcji po upływie tego terminu.
Jednym z warunków dopuszczalności udzielenia zamówienia publicznego z zastosowaniem aukcji elektronicznej jest, w świetle art. 227 Pzp, również możliwość precyzyjnego określenia treści dokumentów zamówienia, w szczególności opisu przedmiotu zamówienia. Przepis ten koresponduje z treścią przepisów dotyczących zasad przygotowywania opisu przedmiotu zamówienia, wskazanych w treści art. 99 i nast. Pzp, wskazujących w szczególności, iż przedmiot zamówienia powinien zostać opisany w sposób jednoznaczny, wyczerpujący, dokładny oraz zrozumiały. Przepis ten nie określa szczególnego (precyzyjnego) sposobu opisywania przedmiotu zamówienia na potrzeby przeprowadzenia aukcji elektronicznej. W praktyce oznacza to, iż przeprowadzenie aukcji elektronicznej w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest możliwe, o ile warunki zamówienia, w tym w szczególności opis jego przedmiotu, będą określone w sposób jednoznaczny i wyczerpujący.
Stosownie do treści art. 134 ust. 2 pkt 12 Pzp w przypadku podjęcia przez zamawiającego decyzji o przeprowadzenia aukcji elektronicznej w ramach postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego SWZ powinno zawierać informacje o planowanej aukcji wraz z informacjami, o których mowa w art. 230 Pzp, tj. jakie elementy oferty będą przedmiotem aukcji, wskazanie wszelkich ograniczeń, jakim podlega aukcja, podanie informacji, jakie zostaną udostępnione wykonawcom w toku aukcji wraz z ewentualnym terminem ich udostępnienia, a także informacje dotyczące przebiegu aukcji i warunków jej przeprowadzenia wraz z podaniem parametrów niezbędnego sprzętu informatycznego, połączeń oraz specyfikacji technicznych połączeń.
4. Aukcja elektroniczna w postępowaniach krajowych. Przesłanki zastosowania aukcji elektronicznej w postępowaniach o wartości mniejszej niż progi unijne odpowiadają w zasadniczej mierze warunkom określonym dla postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Stosownie do treści art. 308 ust. 1 Pzp w przypadku postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie podstawowym zamawiający może przewidzieć w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w dokumentach zamówienia, że wybór najkorzystniejszej oferty zostanie poprzedzony aukcją elektroniczną, jeżeli warunki zamówienia, w szczególności opis przedmiotu zamówienia, są określone w dokumentach zamówienia w sposób precyzyjny i świadczenia mogą być sklasyfikowane za pomocą metod automatycznej oceny oraz złożono co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu.