Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział III

Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne

Rozdział 5

Wybór najkorzystniejszej oferty

Art. 308

Aukcja elektroniczna, terminy na zawarcie umowy

1. W przypadku postępowania o udzielenie zamówienia prowadzonego w trybie podstawowym, zamawiający może przewidzieć w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w dokumentach zamówienia, że wybór najkorzystniejszej oferty zostanie poprzedzony aukcją elektroniczną, jeżeli warunki zamówienia, w szczególności opis przedmiotu zamówienia, są określone w dokumentach zamówienia w sposób precyzyjny i świadczenia mogą być sklasyfikowane za pomocą metod automatycznej oceny, oraz złożono co najmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu.

2. Zamawiający zawiera umowę w sprawie zamówienia publicznego, z uwzględnieniem art. 577, w terminie nie krótszym niż 5 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, jeżeli zawiadomienie to zostało przesłane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, albo 10 dni, jeżeli zostało przesłane w inny sposób.

3. Zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia publicznego przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, jeżeli:

1) w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w trybie:

a) podstawowym złożono tylko jedną ofertę,

b) partnerstwa innowacyjnego złożono tylko jeden wniosek albo złożono tylko jedną ofertę i upłynął termin do wniesienia odwołania na czynność odrzucenia wniosku albo w następstwie wniesienia odwołania Krajowa Izba Odwoławcza ogłosiła wyrok lub postanowienie kończące postępowanie odwoławcze;

2) umowa w sprawie zamówienia publicznego dotyczy zamówienia udzielanego w trybie negocjacji bez ogłoszenia albo na podstawie umowy ramowej.


1. Aukcja elektroniczna. W postępowaniach o wartości mniejszej niż progi unijne aukcja elektroniczna poprzedzająca wybór najkorzystniejszej oferty może być przeprowadzona tylko w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych w trybie podstawowym. Przepis art. 308 ust. 1 Pzp zawiera odmienne uregulowanie w stosunku do art. 227 ust. 1 Pzp dotyczącego postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Pozostałe przepisy działu II rozdziału 6 dotyczące aukcji elektronicznej mają w pełni zastosowanie do postępowań o wartości mniejszej niż progi unijne. Analogicznie jak w przypadku postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne przeprowadzenie aukcji elektronicznej jest uwarunkowane uprzednim wskazaniem przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w dokumentach zamówienia, że przed wyborem najkorzystniejszej oferty zostanie przeprowadzona taka aukcja.

Kolejnym warunkiem przeprowadzenia aukcji elektronicznej jest, aby te elementy ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert zostały wskazane przez zamawiającego do oceny w ramach tej aukcji, mogły być klasyfikowane za pomocą metod automatycznej oceny (por. art. 308 ust. 1 Pzp). Te elementy ofert, których wartości będą przedmiotem aukcji elektronicznej i mogą być wyrażone w postaci liczbowej lub procentowej, powinny być wskazane przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia (por. art. 230 pkt 1 w związku z art. 266 Pzp).

Trzecim warunkiem przeprowadzenia aukcji elektronicznej – określonym w art. 308 ust. 1 Pzp – jest, aby w postępowaniu pozostały przynajmniej 2 oferty niepodlegające odrzuceniu. W przypadku braku minimalnej liczby ofert niepodlegających odrzuceniu aukcja elektroniczna nie dochodzi do skutku i zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę bez zastosowania aukcji. Warto zaznaczyć, że poza sytuacją, w której w prowadzonym postępowaniu brak jest minimalnej liczby ofert dopuszczającej przeprowadzenie aukcji elektronicznej, aukcja przewidziana przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia powinna być przeprowadzona. Innymi słowy zamawiający jest związany warunkiem postępowania, jakim jest aukcja elektroniczna poprzedzająca wybór najkorzystniejszej oferty, i nie może od niego odstąpić z powołaniem się np. na nieprzewidziane uprzednio okoliczności, tak jak jest związany wybranymi do oceny w ramach aukcji elektronicznej kryteriami oceny ofert.

Chociaż zamawiający nie musi wybierać do oceny w ramach aukcji elektronicznej wszystkich tych kryteriów oceny ofert, w ramach których oceniane elementy ofert mają charakter wymierny i mogłyby być poddane automatycznej ocenie, to jednak w przypadku, gdy wybierze już określone kryteria do aukcji i wskaże je w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w dokumentach zamówienia, wówczas wiążą one zamawiającego i nie mogą być zmienione. Związanie zamawiającego warunkami postępowania w zakresie obowiązku przeprowadzenia aukcji elektronicznej nie oznacza jednak po stronie wykonawców zaproszonych do udziału w aukcji elektronicznej obowiązku udziału w aukcji. W przypadku, gdy aukcja elektroniczna ma miejsce, te elementy oferty wykonawcy zaproszonego, ale nieprzystępującego do aukcji, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert stosowanych w aukcji, są oceniane w sposób automatyczny, na równi z ofertami wykonawców biorących udział w aukcji i dokonujących postąpień.

2. Powstrzymanie się od zawarcia umowy. Po wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia publicznego najwcześniej po 5. dniach od dnia przesłania wykonawcom, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty. Jeżeli zawiadomienie było przesłane w inny sposób niż za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. faksem), umowa może być zawarta najwcześniej po 10. dniach od dnia przesłania zawiadomienia. Jest to zasada umożliwiająca wykonawcom skuteczne skorzystanie ze środków ochrony prawnej (por. art. 515 ust. 1 pkt 2 Pzp). Wniesienie przez wykonawcę odwołania na czynność wyboru najkorzystniejszej oferty skutkuje zakazem zawarcia umowy do czasu ogłoszenia przez KIO wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze (por. art. 577 Pzp). Zakaz zawarcia umowy do czasu rozpatrzenia odwołania może być uchylony przez KIO w okolicznościach określonych w art. 578 ust. 2 Pzp (negatywne skutki dla interesu publicznego przewyższające korzyści związane z ochroną interesów, które mogą doznać uszczerbku na skutek działania zamawiającego, lub uprawdopodobnienie, że odwołanie ma na celu jedynie uniemożliwienie zawarcia umowy).

Zasada dotycząca obowiązku powstrzymania się przez zamawiającego od zawarcia umowy na okres odpowiednio 5 albo 10 dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty nie obowiązuje jednak w przypadku, gdy została złożona tylko jedna oferta w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie podstawowym. Zasada ta nie obowiązuje także, gdy w postępowaniu prowadzonym w trybie partnerstwa innowacyjnego został złożony tylko jeden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo gdy wprawdzie została złożona większa liczba wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ale część z nich została odrzucona i minął termin na wniesienie odwołania na czynność odrzucenia tych wniosków albo KIO ogłosiła wyrok oddalający odwołanie lub wydała postanowienie kończące postępowanie odwoławcze, a w konsekwencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego została złożona tylko jedna oferta. Trzecim przypadkiem, w którym zakaz zawarcia umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego przez ustawowo określony okres nie obowiązuje, jest sytuacja, w której zamówienie jest udzielane w następstwie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia albo gdy zamówienie jest udzielane w oparciu o umowę ramową.