Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział II

Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne

Rozdział 3

Tryby udzielania zamówień

Oddział 6

Partnerstwo innowacyjne

Art. 202

Doprecyzowanie i uzupełnienie informacji zawartych w opisie potrzeb i wymagań

1. Po zakończeniu negocjacji zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań, który stanowi doprecyzowanie oraz uzupełnienie informacji zawartych w opisie potrzeb i wymagań udostępnianym od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, wyłącznie w zakresie, w jakim było to przedmiotem negocjacji.

2. Opis potrzeb i wymagań, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej informacje, o których mowa w art. 156 ust. 1 pkt 1–6, 11–13 i 19, oraz zawiera również informacje, o których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 2–10 i 12–18.

3. Opis potrzeb i wymagań, o którym mowa w ust. 1, zawiera również:

1) opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem ich wag;

2) informację o podmiotowych środkach dowodowych, które należy załączyć do oferty, jeżeli zamawiający przewiduje wymóg składania wybranych lub wszystkich podmiotowych środków dowodowych na etapie składania ofert;

3) informacje o etapach partnerstwa innowacyjnego, celach do osiągnięcia po każdym z nich oraz celach pośrednich, które mają osiągnąć partnerzy;

4) informację o możliwości zakończenia partnerstwa innowacyjnego lub zmniejszenia liczby partnerów po każdym etapie oraz warunki skorzystania z tych możliwości, jeżeli zamawiający przewiduje taką możliwość;

5) obiektywne kryteria wyboru najkorzystniejszego opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych będącego wynikiem prac badawczo-rozwojowych, powstałych w ramach partnerstwa innowacyjnego, jeżeli zamawiający przewiduje ustanowienie partnerstwa innowacyjnego z wieloma partnerami;

6) zasady, na jakich nastąpi zakup dostaw, usług lub robót budowlanych będących wynikiem prac badawczo-rozwojowych, powstałych w ramach partnerstwa innowacyjnego, jeżeli zamawiający przewiduje zakup dostaw, usług lub robót budowlanych od wielu partnerów;

7) rozwiązania mające zastosowanie do praw własności intelektualnej.


1. Doprecyzowanie OPW. Jak wskazano wyżej, w trakcie procedury udzielenia zamówienia publicznego w trybie partnerstwa innowacyjnego zamawiający sporządza OPW na potrzeby prowadzenia negocjacji, który po zakończeniu negocjacji podlega doprecyzowaniu i uzupełnieniu w zakresie, w jakim podlegał negocjacjom. Informacje składające się na doprecyzowany OPW można podzielić na dwie kategorie: informacje obligatoryjne podstawowe oraz informacje obligatoryjne dodatkowe.

2. Informacje obligatoryjne podstawowe (określone na bazie wybranych informacji OPW dla procedury negocjacji z ogłoszeniem, tj. art. 156 ust. 1 pkt 1–6, 11–13 i 19 Pzp) obejmują:

1) nazwę oraz adres zamawiającego, numer telefonu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej prowadzonego postępowania,

2) adres strony internetowej, na której udostępnione zostaną zmiany i wyjaśnienia treści opisu potrzeb i wymagań, a także inne dokumenty zamówienia bezpośrednio związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia,

3) tryb udzielenia zamówienia,

4) określenie przedmiotu zamówienia,

5) opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne dostaw, robót budowlanych lub usług, stanowiące przedmiot zamówienia,

6) informację o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną,

7) informację o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami, wraz z informacją o wymaganiach technicznych i organizacyjnych sporządzania, wysyłania i odbierania korespondencji elektronicznej,

8) informację o sposobie komunikowania się zamawiającego z wykonawcami w inny sposób niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, w tym w przypadku zaistnienia jednej z sytuacji określonych w art. 65 ust. 1, art. 66 i art. 69 Pzp,

9) wskazanie osób uprawnionych do komunikowania się z wykonawcami,

10) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy.

3. Informacje obligatoryjne dodatkowe (stanowiące wybrane elementy SWZ dla przetargu nieograniczonego, tj. art. 134 ust. 2 pkt 2–10 i 12–18 Pzp) obejmują:

1) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych,

2) liczbę części zamówienia, na którą wykonawca może złożyć ofertę, lub maksymalną liczbę części, na które zamówienie może zostać udzielone temu samemu wykonawcy, oraz kryteria lub zasady, mające zastosowanie do ustalenia, które części zamówienia zostaną udzielone jednemu wykonawcy, w przypadku wyboru jego oferty w większej niż maksymalna liczbie części,

3) wymagania dotyczące wadium, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek wniesienia wadium,

4) informacje dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli zamawiający przewiduje obowiązek jego wniesienia,

5) informacje dotyczące ofert wariantowych, w tym informacje o sposobie przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający wymaga lub dopuszcza ich składanie,

6) maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowę ramową, jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie umowy ramowej,

7) informację o przewidywanych zamówieniach, o których mowa w art. 214 ust. 1 pkt 7 i 8 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie takich zamówień (zamówienia powtarzające się, zamówienia dodatkowe),

8) informacje dotyczące przeprowadzenia przez wykonawcę wizji lokalnej lub sprawdzenia przez niego dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia, o których mowa w art. 131 ust. 2 Pzp, jeżeli zamawiający przewiduje możliwość albo wymaga złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu tych dokumentów,

9) informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczenia między zamawiającym a wykonawcą, jeżeli zamawiający przewiduje rozliczenia w walutach obcych,

10) jak również informacje obligatoryjne dodatkowe bezpośrednio wskazane w art. 202 Pzp, tj.:

a. opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem ich wag (na tym etapie zamawiający obowiązkowo dookreśla wagi dla kryteriów wyboru ofert, podczas gdy na etapie poprzedzającym negocjacje możliwe było wskazanie jedynie ich kolejności),

b. informację o podmiotowych środkach dowodowych, które należy załączyć do oferty, jeżeli zamawiający przewiduje wymóg składania wybranych lub wszystkich podmiotowych środków dowodowych na etapie składania ofert,

c. informacje o etapach partnerstwa innowacyjnego, celach do osiągnięcia po każdym z nich oraz celach pośrednich, które mają osiągnąć partnerzy (co jest równoznaczne z przesądzeniem sposobu zorganizowania etapu realizacji umowy),

d. informację o możliwości zakończenia partnerstwa innowacyjnego lub zmniejszenia liczby partnerów po każdym etapie oraz warunki skorzystania z tych możliwości, jeżeli zamawiający przewiduje taką możliwość,

e. obiektywne kryteria wyboru najkorzystniejszego opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych będącego wynikiem prac badawczo-rozwojowych, powstałych w ramach partnerstwa innowacyjnego, jeżeli zamawiający przewiduje ustanowienie partnerstwa innowacyjnego z wieloma partnerami,

f. zasady, na jakich nastąpi zakup dostaw, usług lub robót budowlanych będących wynikiem prac badawczo-rozwojowych, powstałych w ramach partnerstwa innowacyjnego, jeżeli zamawiający przewiduje zakup dostaw, usług lub robót budowlanych od wielu partnerów (w przypadku zakupu wypracowanej innowacji od wielu partnerów zasady zakupu może określić np. umowa ramowa zawarta między zamawiającym a partnerami, którzy równolegle wypracowali satysfakcjonującą zamawiającego innowację),

g. rozwiązania mające zastosowanie do praw własności intelektualnej.

W uszczegółowionym OPW zwiększa się zakres wymaganych informacji obligatoryjnych, które po etapie negocjacji powinny być łatwiejsze do dookreślenia dla zamawiającego. OPW w zaktualizowanej wersji staje się najistotniejszym dokumentem postępowania odpowiadającym SWZ w innych procedurach. Stanowi on podstawę dla dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty (ofert), czyli wyboru partnera (partnerów), który zrealizuje umowę w sprawie zamówienia publicznego, jest również źródłem informacji o szczegółach realizacji takiej umowy.