Dział XI
Kontrola udzielania zamówień
Rozdział 2
Kontrola Prezesa Urzędu
Oddział 3
Kontrola uprzednia
Art. 614
Kontrola uprzednia dokumentów zamówienia
1. W przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, które obejmują aspekty związane z innowacyjnością lub których przedmiotem jest produkt innowacyjny, innych niż zamówienia, o których mowa w art. 613 ust. 2, Prezes Urzędu może przeprowadzić kontrolę uprzednią dokumentów zamówienia na wniosek zamawiającego.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje części technicznej dokumentów zamówienia.
3. Kontrola uprzednia dokumentów zamówienia może obejmować swoim zakresem całość postępowania lub etap zaproszenia do składania wniosków lub ofert, etap negocjacji lub etap oceny ofert.
4. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, odpowiednio stosuje się przepisy art. 615 i art. 616 ust. 1. W przypadku gdy kontrola uprzednia dokumentów zamówienia obejmuje swoim zakresem całość postępowania, odpowiednio stosuje się przepisy art. 616 ust. 2–5 i art. 617.
1. Kontrola uprzednia dokumentów zamówienia. Ustawodawca wprowadził do Pzp nowy rodzaj kontroli uprzedniej, tj. kontrolę uprzednią dokumentów zamówienia. Jest to zupełnie nowa kompetencja Prezesa Urzędu w obszarze kontroli. Ustawodawca określił kryteria, które mają być spełnione, aby Prezes Urzędu miał kompetencje do przeprowadzenia tego rodzaju kontroli. W pierwszej kolejności ustanowiono kryterium wartościowe, tzn. wartość zamówienia musi być co najmniej równa lub przekraczająca progi unijne. Dalej wskazuje się na przesłankę przedmiotową, tj. zamówienie ma obejmować aspekty związane z innowacyjnością lub jego przedmiotem ma być produkt innowacyjny. Kontroli w rozumieniu art. 614 ust. 1 Pzp nie podlegają zamówienia spełniające przesłanki kontroli uprzedniej obligatoryjnej z art. 613 ust. 2 Pzp. Momentem wszczęcia kontroli, podobnie jak kontroli uprzedniej obligatoryjnej, jest data przekazania Prezesowi dokumentacji zamówienia.
2. Przedmiot i zakres kontroli. Kontrola uprzednia dokumentów zamówienia może obejmować, stosownie do decyzji zamawiającego, następujące etapy:
1) całość postępowania,
2) etap do składania wniosków lub ofert,
3) etap negocjacji,
4) etap oceny ofert.
Należy przy tym podkreślić, że w przypadku złożenia wniosku o kontrolę całości postępowania, aby został spełniony cel kontroli uprzedniej, powinna ona zostać przeprowadzona przed podpisaniem umowy w sprawie zamówienia. Kontrola nie obejmuje swym zakresem dokumentacji technicznej, co wynika przede wszystkim z ekonomiki jej prowadzenia i umożliwienia jak najszybszego wdrożenia ewentualnych rekomendacji wydanych zmawiającemu po przeprowadzonej kontroli. Ekonomika działania jest szczególnie istotna w przypadku zamówień, które obejmują aspekty związane z innowacyjnością lub których przedmiotem jest produkt innowacyjny.
Należy podkreślić, że rozwiązanie to ma umożliwić zamawiającym sprawdzenie prawidłowości przygotowanego postępowania jeszcze na etapie, który pozwala na wprowadzenie zmian i uniknięcie konsekwencji związanych z przeprowadzeniem i wykonaniem zamówienia publicznego niezgodnie z przepisami Pzp9.
3. Odpowiednie stosowanie przepisów. Do kontroli uprzedniej dokumentów zamówienia stosuje się odpowiednio przepisy art. 615–617 Pzp, tj. przepisy dotyczące zakresu, sposobu i formy przekazania dokumentów, a także przepisy odnoszące się do momentu zakończenia postępowania i przysługującego zamawiającemu uprawnienia wniesienia zastrzeżeń od wyniku kontroli. W przypadku kontroli obejmującej zakresem całość postępowania, zamawiającemu doręczana jest zgodnie z art. 616 ust. 1 Pzp informacja o wyniku kontroli uprzedniej. Wówczas zamawiającemu przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń od wyniku kontroli, o których mowa w art. 617 Pzp. W pozostałych przypadkach kontroli uprzedniej dokumentów postępowania doręczona zamawiającemu informacja o wyniku kontroli uprzedniej stanowi jej zakończenie, ponieważ ustawodawca nie przewidział możliwości wniesienia zastrzeżeń od wyniku kontroli tych etapów postępowania.
9 Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk nr 3624, http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=3624 (dostęp: 28 lutego 2020 r.)