Dział XI
Kontrola udzielania zamówień
Rozdział 2
Kontrola Prezesa Urzędu
Oddział 3
Kontrola uprzednia
Art. 617
Prawo do wniesienia zastrzeżeń od wyniku kontroli uprzedniej
Od wyniku kontroli uprzedniej zamawiającemu przysługuje prawo wniesienia do Prezesa Urzędu umotywowanych zastrzeżeń w terminie 7 dni od dnia doręczenia informacji o wyniku kontroli uprzedniej. Przepisy art. 610 ust. 2–5 stosuje się.
1. Prawo do wniesienia zastrzeżeń do wyniku kontroli uprzedniej. Art. 617 Pzp konstytuuje uprawnienie zamawiającego do zgłoszenia Prezesowi Urzędu pisemnych umotywowanych zastrzeżeń do wyniku kontroli uprzedniej zawartego w informacji o wyniku kontroli, która zawiera informację o stwierdzonych naruszeniach przepisów Pzp. Prawo to dotyczy zarówno uchybień mających wpływ, jak również pozostających bez wpływu na wynik przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiającemu przysługuje prawo do wniesienia zastrzeżeń zarówno wobec wszystkich, jak również wobec niektórych stwierdzonych przez Prezesa Urzędu naruszeń. Prezes Urzędu, rozpatrując zastrzeżenia, w terminie 15 dni od dnia ich otrzymania, może je uwzględnić lub nie uwzględnić w całości albo w części. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń Prezes Urzędu na podstawie art. 617 Pzp w związku z art. 610 ust. 1 Pzp przekazuje zastrzeżenia do KIO celem zaopiniowania. KIO w terminie 15 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń wyraża – w formie uchwały – opinię w sprawie zastrzeżeń. Opinia ta jest wiążąca dla Prezesa Urzędu. Zamawiającemu nie przysługuje środek zaskarżenia uchwały KIO. O ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń Prezes Urzędu niezwłocznie zawiadamia kierownika zamawiającego.
Zgłoszenie umotywowanych zastrzeżeń jest jedynym środkiem odwoławczym przysługującym zamawiającemu.
2. Obowiązek uzasadnienia zastrzeżeń. Zamawiający jest uprawniony do wniesienia do Prezesa Urzędu umotywowanych zastrzeżeń. Uprawnienie to nie materializuje się przez podanie jakichkolwiek informacji, lecz przez umotywowane, czyli uzasadnione stanowisko zamawiającego bezpośrednio powiązane z wykazanymi przez Prezesa Urzędu naruszeniami12. Tym samym lakonicznie i ogólnikowo stwierdzony brak aprobaty co do wyników kontroli nie czyni zadość wymogowi przedstawienia przez zamawiającego umotywowanych zastrzeżeń.
3. Termin na wniesienie zastrzeżeń. Warunkiem skuteczności zastrzeżeń jest zgłoszenie ich w terminie określonym w Pzp. Kierownik zamawiającego może zgłosić do Prezesa Urzędu umotywowane zastrzeżenia w terminie zawitym 7 dni od dnia otrzymania informacji o wyniku kontroli. Termin ten zaczyna biec z momentem doręczenia zamawiającemu informacji o wyniku kontroli. Od terminu tego Pzp nie przewiduje żadnych wyjątków. Termin na zgłoszenie umotywowanych zastrzeżeń od wyniku kontroli jest terminem o charakterze ustawowym, wynika i opiera się na regulacjach znajdujących się jedynie w Pzp, co oznacza, że nie może on być skracany ani przedłużany, gdyż ustawodawca nie przewidział takiej możliwości. Kwestii związanych z tym terminem, poza sposobem liczenia tego terminu, do którego na podstawie art. 8 ust. 1 Pzp stosuje się przepisy Kc, nie regulują żadne inne przepisy. Uchybienie ustawowemu terminowi na wniesienie zastrzeżeń powodować musi negatywne konsekwencje dla strony postępowania kontrolnego w postaci „ostateczności” ustaleń i stwierdzonych naruszeń. Termin zawity oznacza bowiem, że jego upływ powoduje wygaśnięcie uprawnienia do zgłoszenia zastrzeżeń13. Termin na zgłoszenie umotywowanych zastrzeżeń od wyników kontroli jest terminem prawa materialnego, który nie podlega przywróceniu. Merytorycznemu rozpoznaniu zarówno przez Prezesa Urzędu, a w konsekwencji również zaopiniowaniu przez Izbę mogą zostać poddane jedynie zastrzeżenia zgłoszone w ustawowym terminie. Za wniesienie zastrzeżeń w terminie uważa się nadanie ich w placówce pocztowej do upływu 7 dnia od dnia otrzymania informacji o wyniku kontroli. Uchybienie 7-dniowemu terminowi wskazanemu w art. 617 Pzp skutkuje nieuwzględnieniem zastrzeżeń przez Prezesa Urzędu ze względów formalnych i zostaje poddane pod ocenę Izby. W ocenie Izby zastrzeżenia wniesione po upływie powyższego terminu traktowane są jako wniesione bezskutecznie, w konsekwencji czego Izba nie może dokonać ich oceny. Utrata uprawnienia do wniesienia zastrzeżeń po upływie zakreślonego terminu powoduje, że należy je traktować jako niewniesione, co powoduje, że Izba nie podejmuje w zakresie ich rozpatrzenia merytorycznego rozstrzygnięcia14.
12 Uchwała KIO z dnia 18 października 2016 r., sygn. akt KIO/KD 64/16
13 Uchwała KIO z dnia 11 sierpnia 2017 r., sygn. akt KIO/KD 41/17
14 Ibidem