Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział XI

Kontrola udzielania zamówień

Rozdział 2

Kontrola Prezesa Urzędu

Oddział 2

Kontrola doraźna

Art. 607

Wszczęcie kontroli doraźnej

1. Prezes Urzędu może wszcząć, z urzędu lub na wniosek, kontrolę doraźną w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania lub konkursu albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów ustawy.

2. Kontrola doraźna wszczęta na wniosek prowadzona jest wyłącznie w zakresie zarzutów wynikających z informacji zawartych we wniosku o wszczęcie kontroli. W przypadku ujawnienia, że doszło do innego naruszenia przepisów ustawy niewskazanego we wniosku o wszczęcie kontroli, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania lub konkursu albo zawarcia lub zmiany umowy lub umowy ramowej z naruszeniem przepisów ustawy, Prezes Urzędu może rozszerzyć zakres kontroli z urzędu.

3. (uchylony)

4. Wszczęcie kontroli doraźnej może nastąpić nie później niż w terminie 4 lat od dnia udzielenia zamówienia lub unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. W przypadku wszczęcia tej kontroli przed zawarciem umowy mają zastosowanie przepisy art. 613 ust. 4, art. 615 ust. 2 oraz art. 616 ust. 1, 3 i 5.

5. Prezes Urzędu informuje zamawiającego, a w przypadku kontroli wszczynanej na wniosek, wnioskodawcę oraz zamawiającego, o wszczęciu kontroli doraźnej.

6. Prezes Urzędu wszczyna kontrolę doraźną na wniosek instytucji zarządzającej, o której mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1465 i 2020), ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378 i 2327), ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1371), ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2021 r. poz. 182) lub w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zwanej dalej „instytucją zarządzającą”, lub na wniosek agencji płatniczej, o której mowa w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, jeżeli z uzasadnienia wniosku instytucji zarządzającej lub agencji płatniczej wynika, że zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów ustawy.


1. Wszczęcie kontroli doraźnej. Wszczęcie kontroli doraźnej postępowania lub konkursu poprzedzone jest przeprowadzeniem analizy stanu faktycznego sprawy, gdyż dopiero uzasadnione przypuszczenie o naruszeniu przez zamawiającego przepisów Pzp, które to naruszenie mogło mieć wpływ na wynik postępowania, jest przesłanką wszczęcia postępowania kontrolnego przez Prezesa Urzędu. Wszczęcie kontroli doraźnej możliwe jest również, gdy zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów Pzp. Należy podkreślić, iż kompetencje Prezesa Urzędu do przeprowadzenia kontroli doraźnej dotyczą każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursu, do których zastosowanie mają przepisy Pzp. Wszczęcie kontroli doraźnej może nastąpić w nieprzekraczalnym terminie 4 lat liczonym od dnia udzielenia zamówienia, czyli zawarcia umowy, lub unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia. Prezes Urzędu informuje zamawiającego o wszczęciu kontroli doraźnej, gdy została wszczęta zarówno na wniosek, jak i z urzędu, natomiast wnioskodawca jest informowany o wszczęciu kontroli doraźnej wyłącznie, gdy została wszczęta na jego wniosek.

2. Kontrola doraźna przed zawarciem umowy. Prezes Urzędu może na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, konkursu lub zawarcia umowy ramowej wszcząć kontrolę doraźną z urzędu. W przypadku gdy wszczęcie tej kontroli następuje przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy ramowej, uznaje się, że doręczenie Prezesowi Urzędu kopii dokumentacji postępowania rozpoczyna kontrolę postępowania (art. 613 ust. 4 Pzp), a tym samym również bieg 14-dniowego terminu na zakończenie kontroli liczonego od dnia doręczenia Prezesowi Urzędu kopii dokumentacji postępowania, przy czym w przypadku kontroli szczególnie skomplikowanej termin ten ulega wydłużeniu do 30 dni. Zakończeniem kontroli doraźnej prowadzonej przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego jest doręczenie zamawiającemu informacji o wyniku kontroli, zawierającej w szczególności: określenie postępowania, które było przedmiotem kontroli, informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku oraz zalecenie pokontrolne, jeżeli w toku prowadzonej kontroli stwierdzono, że zasadne jest unieważnienie postępowania lub usunięcie stwierdzonych naruszeń Pzp. Kierownik zamawiającego ma obowiązek udzielenia pisemnych informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych w przypadku wystąpienia z takim wnioskiem przez Prezesa Urzędu.

3. Wniosek o wszczęcie kontroli. Prezes Urzędu może wszcząć na wniosek kontrolę doraźną postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu, a także gdy zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów Pzp. Przepisy Pzp nie uzależniają rozpatrzenia wniosku o kontrolę doraźną od wykazania przez wnioskodawcę interesu prawnego w rozstrzygnięciu sprawy, zatem każdy podmiot może złożyć do Prezesa Urzędu taki wniosek. W celu możliwości ustalenia zasadności wszczęcia kontroli doraźnej wniosek powinien zawierać co najmniej: dane zamawiającego, nazwę postępowania, informację o nieprawidłowościach, do których według wnioskodawcy doszło, wraz z uzasadnieniem. Do wniosku o kontrolę doraźną można załączyć również dowody uprawdopodabniające naruszenie przez zamawiającego przepisów Pzp, np. karty techniczne produktów, korespondencję prowadzoną w danej sprawie z zamawiającym lub podmiotami trzecimi.

4. Rozpatrzenie wniosku o wszczęcie kontroli. Zakończeniem analizy sprawy dokonywanej w oparciu o złożony wniosek o wszczęcie kontroli doraźnej jest poinformowanie wnioskodawcy o wszczęciu kontroli, której pierwszym etapem jest postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w art. 608 ust. 1 Pzp, lub odmowa jej wszczęcia w przypadku braku uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie doszło do naruszenia przepisów Pzp, które mogło mieć wpływ na jego wynik. Przepisy Pzp nie zobowiązują Prezesa Urzędu do uzasadnienia odmowy wszczęcia kontroli, o której mowa w art. 603 ust. 4 Pzp. Należy również zauważyć, iż przepisy Pzp nie regulują kwestii terminu zakończenia analizy sprawy, jednakże nie ulega wątpliwości, iż wszelkie czynności związane z ustaleniem, czy występują podstawy do wszczęcia kontroli, powinny być podejmowane bez zbędnej zwłoki.

5. Zakres prowadzonej kontroli doraźnej. Należy podkreślić, iż kontrola doraźna wszczęta na wniosek prowadzona jest w zakresie zarzutów zawartych we wniosku o wszczęcie kontroli. Jednocześnie Prezes Urzędu może w zakresie każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu objętego stosowaniem przepisów Pzp rozszerzyć zakres kontroli, jeżeli w toku czynności podejmowanych przez Urząd dojdzie do ujawnienia innych naruszeń Pzp, mogących mieć wpływ na wynik postępowania, niż te ujęte we wniosku o kontrolę doraźną. W takim przypadku stosuje się przepisy Pzp odnoszące się do prowadzenia kontroli z urzędu.

6. Wniosek złożony przez instytucje zarządzające i agencje płatnicze. W przypadku złożenia wniosku o wszczęcie kontroli doraźnej przez instytucje zarządzające wymienione w art. 607 ust. 6 Pzp lub agencję płatniczą, o której mowa w ustawie o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014–2020, Prezes Urzędu jest zobowiązany do wszczęcia kontroli, jeżeli z uzasadnienia wniosku wynika, iż zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów Pzp, niezależnie od tego, czy to naruszenie mogło mieć wpływ na jego wynik. Obowiązek podjęcia kontroli na wniosek złożony przez instytucje zarządzające i agencje płatnicze nie wyłącza określonego w art. 597 Pzp obowiązku współpracy organów kontroli, w szczególności w zakresie wzajemnego informowania oraz uwzględniania wyników kontroli.