Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział XI

Kontrola udzielania zamówień

Rozdział 2

Kontrola Prezesa Urzędu

Oddział 2

Kontrola doraźna

Art. 608

Istota postępowania wyjaśniającego

1. Postępowanie wyjaśniające stanowi wstępny etap kontroli doraźnej i ma na celu ustalenie, czy zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na wynik postępowania lub konkursu albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów ustawy.

2. W przypadku niepotwierdzenia uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w ust. 1, postępowanie wyjaśniające kończy się informacją o braku podstaw do dalszego prowadzenia kontroli. Do postępowania wyjaśniającego przepisów art. 606, art. 609 ust. 1 pkt 2 oraz art. 610 nie stosuje się.

3. Postępowanie wyjaśniające musi zostać zakończone bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 6 miesięcy od dnia wszczęcia kontroli doraźnej.


1. Istota postępowania wyjaśniającego. Przepisy Pzp nie traktują postępowania wyjaśniającego jako odrębnego postępowania poprzedzającego wszczęcie kontroli doraźnej, tylko wprost wskazują, iż postępowanie wyjaśniające stanowi pierwszy etap tej kontroli. Należy zauważyć, iż warunkiem wszczęcia kontroli doraźnej, a tym samym postępowania wyjaśniającego, jest wystąpienie uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie doszło do naruszenia przepisów Pzp, które mogło mieć wpływ na jego wynik albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów Pzp. Natomiast na etapie trwania postępowania wyjaśniającego dochodzi do analizy sprawy w oparciu o przekazane przez zamawiającego wyjaśnienia i dokumenty, a także wyjaśnienia innych podmiotów. Celem tej analizy jest rozstrzygnięcie, czy w oparciu o uzyskane oświadczenia i dokumenty można uznać, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie doszło do naruszenia przepisów Pzp, które mogło mieć wpływ na jego wynik albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów Pzp. W przypadku niepotwierdzenia uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisów Pzp, które mogło mieć wpływ na jego wynik albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów Pzp, kontrola kończy się na etapie postępowania wyjaśniającego informacją o braku podstaw do dalszego prowadzenia kontroli. Natomiast w przypadku potwierdzenia, że ustalony stan faktyczny sprawy daje podstawy do uzasadnionych przypuszczeń, iż w postępowaniu lub konkursie doszło do naruszeń przepisów Pzp, które to naruszenia mogły mieć wpływ na jego wynik albo zawarto lub zmieniono umowę lub umowę ramową z naruszeniem przepisów Pzp, rozpoczyna się kolejny etap kontroli doraźnej.

2. Wyłączenia stosowania przepisów. Protokołu kontroli, o którym mowa w art. 606 Pzp, nie sporządza się w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego. Zgodnie z art. 609 ust. 1 Pzp postępowanie wyjaśniające kończy się przekazaniem informacji o braku podstaw do dalszego prowadzenia kontroli, a nie informacją o wyniku kontroli, która jest przekazywana zamawiającemu po zakończeniu postępowania kontrolnego. Tym samym przepisy Pzp regulujące kwestie wnoszenia zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej nie znajdują zastosowania wobec postępowania wyjaśniającego.

3. Termin. Ustawodawca przewidział maksymalny 6-miesięczny termin na zakończenie postępowania wyjaśniającego liczony od dnia wszczęcia kontroli doraźnej. Należy podkreślić, iż ten instrukcyjny termin dotyczy jedynie pierwszego etapu kontroli, czyli postępowania wyjaśniającego. Zatem przepisy Pzp nie regulują kwestii terminu zakończenia postępowania kontrolnego kończącego się, zgodnie z art. 609 ust. 1 pkt 2 Pzp, doręczeniem zamawiającemu informacji o wyniku kontroli.