Dział XI
Kontrola udzielania zamówień
Rozdział 2
Kontrola Prezesa Urzędu
Oddział 1
Przepisy ogólne
Art. 606
Treść protokołu kontroli
1. Z kontroli sporządza się protokół.
2. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres zamawiającego;
2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3) imiona i nazwiska kontrolujących;
4) oznaczenie postępowania o udzielenie zamówienia, które było przedmiotem kontroli;
5) informację o stwierdzeniu naruszenia przepisów ustawy lub ich braku.
1. Forma sporządzenia protokołu. Przed zakończeniem postępowania kontrolnego (art. 609 ust. 1 pkt 2 Pzp) sporządza się protokół kontroli. Należy zaznaczyć, iż osoby zobowiązane do sporządzenia protokołu kontroli dokonują tej czynności z należytą starannością, w oparciu o pełen stan faktyczny ustalony na podstawie kopii dokumentacji postępowania przekazanej przez zamawiającego, wyjaśnień złożonych przez kierownika zamawiającego, pracowników zamawiającego i innych podmiotów w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli oraz na podstawie opinii biegłych wydanych w oparciu o art. 605 ust. 1 pkt 3 Pzp.
2. Charakter i skutki. Sporządzenie protokołu kontroli należy do czynności o charakterze materialno-technicznym, jednakże stwierdzone w nim naruszenia przepisów Pzp wywierają skutek w sferze formalno-prawnej, gdyż stanowią podstawę do podjęcia przez Prezesa Urzędu dalszych czynności, o których mowa w art. 611 Pzp, tj. nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w dziale XII, oraz wystąpienia do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub części. Natomiast w przypadku gdy stwierdzone w protokole kontroli naruszenie przepisów Pzp wypełnia jednocześnie znamiona czynu wymienionego w art. 17 ustawy o odpowiedzialności, to zgodnie z art. 612 Pzp Prezes Urzędu jest zobowiązany do zawiadomienia właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
3. Treść protokołu. Ustawodawca wskazał w art. 606 ust. 2 Pzp obligatoryjne elementy treści protokołu kontroli, tj.:
1) nazwę i adres zamawiającego,
2) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
3) imiona i nazwiska kontrolujących,
4) oznaczenie postępowania o udzielenie zamówienia, które było przedmiotem kontroli,
5) informację o stwierdzeniu naruszenia przepisów Pzp lub ich braku.
Określone wymogi nie stanowią katalogu zamkniętego, co oznacza, że w zależności od potrzeby występującej w konkretnym postępowaniu kontrolnym można uwzględnić w treści protokołu również inne elementy, jak np. wyciąg z treści dokumentów postępowania, opis wybranych czynności podejmowanych przez zamawiającego w trakcie trwania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, opinie biegłych powołanych przez Prezesa Urzędu, wyjaśnienia złożone przez kierownika zamawiającego, pracowników zamawiającego i innych podmiotów w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli czy też zalecenia pokontrolne w przypadku przeprowadzenia kontroli uprzedniej.
4. Obowiązek informacyjny. Protokół kontroli jest dokumentem wewnętrznym, który nie jest przekazywany po zakończeniu postępowania kontrolnego zamawiającemu ani wnioskodawcy (w przypadku kontroli doraźnej wszczynanej na wniosek). Jednocześnie należy zaznaczyć, iż doręczana zamawiającemu informacja o wyniku kontroli zawierająca jako obligatoryjne elementy: oznaczenie postępowania, które było przedmiotem kontroli, oraz informację o stwierdzeniu naruszeń lub ich braku zawiera informacje tożsame z zawartymi w treści protokołu.
5. Brak środków zaskarżenia. Wobec treści protokołu kontroli nie przysługują środki zaskarżenia. Ustawodawca przewidział w art. 610 Pzp możliwość wniesienia umotywowanych zastrzeżeń jedynie od informacji o wyniku kontroli przekazywanej zamawiającemu na podstawie art. 609 ust. 1 pkt 2 Pzp.