Dział XI
Kontrola udzielania zamówień
Rozdział 2
Kontrola Prezesa Urzędu
Oddział 1
Przepisy ogólne
Art. 605
Uprawnienia Prezesa Urzędu w ramach prowadzonej kontroli
1. Prowadząc kontrolę, Prezes Urzędu może:
1) żądać od kierownika zamawiającego niezwłocznego przekazania kopii dokumentów związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia, potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego, w formie pisemnej albo w formie elektronicznej;
2) żądać od kierownika zamawiającego, od pracowników zamawiającego oraz innych podmiotów udzielenia, w terminie przez niego wyznaczonym, wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli, w formie pisemnej albo w formie elektronicznej;
3) zasięgnąć opinii biegłego, jeżeli ustalenie lub ocena stanu faktycznego sprawy lub dokonanie innych czynności kontrolnych wymaga wiadomości specjalnych.
2. Biegłemu przysługuje wynagrodzenie, które pokrywa Prezes Urzędu, w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami tytułu III działu 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
3. Stan faktyczny sprawy ustala się na podstawie całokształtu materiału zebranego w toku kontroli, w szczególności dokumentów związanych z postępowaniem, wyjaśnień kierownika zamawiającego i pracowników zamawiającego, opinii biegłych oraz wyjaśnień innych podmiotów.
4. Dokumenty i wyjaśnienia wnoszone w formie elektronicznej oraz dalsze pisma w sprawie wnoszone w tej formie przekazuje się na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu lub na informatycznym nośniku danych.
1. Uprawnienia Prezesa Urzędu. Art. 605 ust. 1 Pzp określa katalog uprawnień Prezesa Urzędu w trakcie kontroli. Prezes Urzędu może żądać od kierownika zamawiającego niezwłocznego przekazania kopii dokumentów związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia, wzywać o wyjaśnienia w sprawie dotyczącej przedmiotu kontroli, a także zasięgać opinii biegłych. Otrzymywane dokumenty, wyjaśnienia i opinie stanowią środki dowodowe, które są niezbędne w celu wyjaśnienia sprawy.
2. Forma dokumentacji. Dokumenty do kontroli powinny zostać przekazane w postaci elektronicznych oryginałów lub kopii w postaci papierowej, które zostały potwierdzone za zgodność przez kierownika zamawiającego lub osobę upoważnioną – w formie papierowej z podpisem odręcznym lub elektronicznej opatrzonej podpisem kwalifikowanym. Dokumentacja w postaci elektronicznej powinna zostać przekazana na informatycznym nośniku danych lub przesłana na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu. Wszelkiego rodzaju udostępnienie dokumentacji on-line w jakiejkolwiek formie, np. poprzez wirtualne nośniki danych na chmurze publicznej lub prywatnej, serwisy składowania danych, tj. DropBox, GoogleDrive, Cloud Storage jest niedopuszczalne z uwagi na brak przymiotu przekazania. Należy pamiętać, że dokumenty, nawet te składane w postaci elektronicznej, muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez kierownika zamawiającego poprzez opatrzenie ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Opatrzenie tych plików kwalifikowanym podpisem elektronicznym oznacza, że kierownik zamawiającego lub osoba upoważniona przez kierownika zamawiającego (wymagane jest wówczas stosowne pełnomocnictwo) zaświadcza, iż graficzne odwzorowanie dokumentów w kopii elektronicznej jest tożsame z posiadaną przez zamawiającego dokumentacją pierwotnie sporządzoną w postaci papierowej lub elektronicznej. Jednocześnie należy zauważyć, że wyjaśnienia składane przez zamawiającego w formie elektronicznej także powinny być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W art. 605 ust. 4 Pzp ustawodawca uregulował sposób przekazywania wszelkich środków dowodowych wnoszonych w formie elektronicznej.
3. Dokumenty związane z postępowaniem. Dokumenty związane z postępowaniem o udzielenie zamówienia to przede wszystkim dokumentacja postępowania, która została określona w dziale I Przepisy ogólne, rozdziale 8 Dokumentowanie przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia. Jednakże należy zauważyć, że Prezes Urzędu jest uprawniony do żądania wszelkich dokumentów, które są niezbędne do oceny stanu faktycznego i prawnego sprawy.
4. Żądanie wyjaśnień. Art. 605 ust. 1 pkt 2 Pzp wskazuje na uprawnienie Prezesa Urzędu do żądania wyjaśnień od kierownika zamawiającego i jego pracowników oraz od innych podmiotów. Wezwanie o złożenie wyjaśnień zawiera przede wszystkim oznaczenie postępowania o udzielenie zamówienia, pytania do zagadnień, które mają podlegać wyjaśnieniu, oraz termin, w jakim należy udzielić odpowiedzi.
5. Opinia biegłego. W przypadku zaistnienia konieczności skorzystania ze specjalistycznej wiedzy Prezes Urzędu ma prawo uzyskać odpowiednią opinię biegłego. Podkreślić należy, iż jest to jego prawo, a nie obowiązek. Ze względu na fakt, że Pzp nie określa, kto może pełnić funkcję biegłego, biegłym może zostać każdy podmiot, który posiada wiadomości specjalne w stopniu wystarczającym do wydania kompetentnej opinii. Ponadto należy wskazać, że opinia biegłego może dotyczyć m.in. przedmiotu zamówienia, lecz nigdy oceny zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami Pzp. Uprawnienie Prezesa Urzędu w zakresie uzyskania opinii biegłego obejmuje również zwrócenie się do biegłego o opinię uzupełniającą w ramach rozpatrywania wniesionych przez zamawiającego zastrzeżeń od wyniku kontroli. Istota opinii uzupełniającej odpowiada temu etapowi postępowania kontrolnego i nie sprowadza się do ustalenia nowych okoliczności, a jedynie uzupełnienia argumentacji zaprezentowanej w wyrażonej wcześniej opinii, w szczególności z uwzględnieniem argumentów i dowodów przywołanych przez zamawiającego w zastrzeżeniach od wyniku kontroli. Zgodnie z art. 605 ust. 2 Pzp biegłemu przysługuje wynagrodzenie, które pokrywa Prezes Urzędu, w wysokości ustalonej zgodnie z przepisami tytułu III działu 2 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
6. Stan faktyczny sprawy. Stan faktyczny sprawy ustala się na podstawie całokształtu materiału zebranego w toku kontroli, w szczególności dokumentów związanych z postępowaniem czy też wyjaśnień kierownika zamawiającego i pracowników zamawiającego. Tym samym podkreślić należy, że badając występujący w sprawie stan faktyczny, kontrolujący bierze pod uwagę wszelkie dokumenty oraz wyjaśnienia przedstawione przez zamawiającego w toku przeprowadzanej kontroli.