Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział XI

Kontrola udzielania zamówień

Rozdział 2

Kontrola Prezesa Urzędu

Oddział 1

Przepisy ogólne

Art. 603

Kontrola prowadzona przez Prezesa Urzędu

1. Prezes Urzędu przeprowadza kontrolę w zakresie zgodności z przepisami ustawy działań lub zaniechań zamawiającego.

2. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do kontroli postępowania o udzielenie zamówienia, zawarcia lub zmiany umowy. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do kontroli postępowania o zawarcie umowy ramowej, dynamicznego systemu zakupów, systemu kwalifikowania wykonawców lub konkursu oraz zawarcia lub zmiany umowy ramowej.

3. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie Urzędu, z tym że kontrolę dotyczącą dokumentów zawierających informację niejawną, której nadano klauzulę „tajne” albo „ściśle tajne”, można przeprowadzić w siedzibie zamawiającego.

4. W przypadku braku podstaw do wszczęcia kontroli, Prezes Urzędu informuje wnioskodawcę o odmowie wszczęcia kontroli.


1. Zakres uprawnień. Kompetencje Prezesa Urzędu, z których wynika zakres jego działania, zostały enumeratywnie wyliczone w art. 469 Pzp. W szczególności Prezes Urzędu czuwa nad przestrzeganiem zasad udzielania zamówień publicznych i dokonuje kontroli procesu udzielania zamówień w zakresie przewidzianym Pzp. Podstawowe rodzaje kontroli to kontrola doraźna (art. 607–612 Pzp) oraz kontrola uprzednia (art. 613–617 Pzp).

2. Cel kontroli. Zgodnie z art. 603 ust. 1 Pzp celem kontroli jest sprawdzenie zgodności z przepisami Pzp zarówno działań, jak i zaniechań zamawiającego odnoszących się do postępowania o udzielenie zamówienia, zawarcia lub zmiany umowy. Jednocześnie ustawodawca wskazuje w art. 603 ust. 2, że przepisy rozdziału 2 Pzp stosuje się odpowiednio do kontroli postępowania o zawarcie umowy ramowej, dynamicznego systemu zakupów, systemu kwalifikacji wykonawców lub konkursu oraz zawarcia lub zmiany umowy ramowej. Oznacza to, że kompetencje kontrolne Prezesa Urzędu ograniczone są zarówno pod względem kryterium kontroli, jak i jej przedmiotu. W wyniku prowadzonych przez Prezesa Urzędu czynności kontrolnych dokonuje się weryfikacji wyłącznie pod względem zgodności z przepisami Pzp, tj. kryterium legalności. Kolejne ograniczenie odnosi się do przedmiotu kontroli. Prezes Urzędu nie ma możliwości zweryfikowania zgodności z przepisami Pzp realizacji takich praw i obowiązków zamawiającego, które nie dotyczą konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia.

3. Miejsce przeprowadzania kontroli. Co do zasady kontrolę przeprowadza się w siedzibie UZP. Wyjątek od tej reguły może stanowić przypadek, gdy dokumentacja kontrolowanego postępowania objęta jest klauzulą „tajne” albo „ściśle tajne”. Wtedy kontrolę można przeprowadzić w siedzibie zamawiającego

4. Odmowa wszczęcia kontroli. Prezes Urzędu po otrzymaniu wniosku o kontrolę, o którym mowa w art. 607 ust. 1 Pzp, przeprowadza analizę zarzutów zawartych we wniosku. Odmowa wszczęcia kontroli może nastąpić m.in. w przypadku, gdy wniosek dotyczy sprawy niepodlegającej kontroli Prezesa Urzędu, w szczególności gdy nie dotyczy zamówień publicznych uregulowanych, do udzielania których mają zastosowanie przepisy Pzp. Weryfikacja informacji zawartych we wniosku służy również ustaleniu, czy na ich podstawie lub na podstawie przesłanych wraz z wnioskiem dokumentów w konkretnym postępowaniu zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że doszło do naruszenia przepisów Pzp, które mogło mieć wpływ na jego wynik. Prezes Urzędu ma obowiązek poinformowania wnioskodawcy o odmowie wszczęcia kontroli.