Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział VIII

Organy właściwe w sprawach zamówień

Rozdział 2

Krajowa Izba Odwoławcza

Oddział 1

Zadania i ustrój Krajowej Izby Odwoławczej

Art. 482

Wewnętrzny regulamin organizacji pracy

Prezes Izby określa, w drodze zarządzenia, wewnętrzny regulamin organizacji pracy Izby oraz zadania wiceprezesa Izby, mając na uwadze potrzebę zapewnienia sprawnego i rzetelnego wykonywania zadań Izby.


1. Zadania Prezesa KIO. Art. 482 Pzp, poza nałożeniem na Prezesa Izby obowiązku określenia wewnętrznego regulaminu organizacyjnego Izby, zobowiązuje go do określenia zadań wiceprezesa Izby. Przepis precyzuje także cel, jaki mają te zadania, to jest zapewnienie sprawnego i rzetelnego wykonywania zadań powierzonych Izbie. Rzetelne wykonywanie zadań Izby oznacza ich realizację na najwyższym poziomie. Stworzenie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego Izby służy do realizacji tego celu, jak również ułatwia podejmowanie i nienaganną realizację zadań przez poszczególnych członków Izby. Powyższe jest bardzo istotne ze względu na konieczność zapewnienia skutecznego i szybkiego dostępu do środków odwoławczych. Terminy instrukcyjne określone w Pzp, a związane z kompetencjami Izby, są krótkie. Przykładowo rozpoznanie odwołania powinno nastąpić w terminie 15 dni od dnia doręczenia (art. 544 ust. 1 Pzp), sporządzenie uzasadnienia orzeczenia w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia orzeczenia (art. 559 ust. 1 Pzp), wydanie postanowienia w sprawie uchylenia zakazu zawarcia umowy w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku (art. 578 ust. 4 Pzp), podjęcie uchwały zawierającej opinię do zastrzeżeń w terminie 15 dni od dnia przekazania umotywowanych zastrzeżeń Izbie (art. 610 ust. 3 Pzp). Tylko sprawne zarządzanie Izbą pozwala na dotrzymanie wskazanych terminów. To z kolei przekłada się na cały proces udzielania zamówienia publicznego. Sprawne i efektywne rozpoznawanie spraw odwoławczych jest niezwykle istotne ze względu chociażby na zakaz zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego do czasu ogłoszenia przez Izbę orzeczenia kończącego postępowanie odwoławcze (art. 577 Pzp). Nie mniejsze znaczenie, z punktu widzenia możliwości zawarcia umowy, ma także szybkie podjęcie uchwały w sprawie zastrzeżeń do wyników kontroli, w przypadku gdy dotyczą one kontroli uprzedniej (art. 613 Pzp), gdzie przeprowadzanie kontroli jest warunkiem zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.