Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

DZIAŁ IV

Szczególne instrumenty i procedury w zakresie zamówień klasycznych

Rozdział 3

Konkurs

Oddział 2

Regulamin konkursu

Art. 333

Regulamin konkursu

1. Zamawiający organizuje konkurs na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu konkursu.

2. Regulamin konkursu określa, w szczególności:

1) nazwę oraz adres zamawiającego;

2) rodzaj pracy konkursowej i procedurę przeprowadzenia konkursu;

3) opis przedmiotu konkursu;

4) maksymalny planowany łączny koszt wykonania prac realizowanych na podstawie pracy konkursowej;

5) wymagania, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu;

6) informację o podmiotowych środkach dowodowych potwierdzających spełnianie wymagań;

7) sposób komunikowania się zamawiającego z uczestnikami konkursu oraz przekazywania podmiotowych środków dowodowych, wyjaśnień lub informacji;

8) sposób oraz termin składania opracowań studialnych albo prac konkursowych w przypadku konkursu nieograniczonego albo wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie, w przypadku konkursu ograniczonego;

9) zakres rzeczowy i formę opracowania oraz sposób prezentacji pracy konkursowej;

10) kryteria oceny prac konkursowych wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów;

11) kryteria oceny opracowań studialnych wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów, w przypadku, o którym mowa w art. 329 ust. 3;

12) skład sądu konkursowego;

13) rodzaj i wysokość nagród;

14) termin wypłacenia nagrody pieniężnej lub wydania nagrody rzeczowej;

15) wysokość zwrotu kosztów przygotowania prac konkursowych, jeżeli zamawiający przewiduje ich zwrot;

16) postanowienia przyszłej umowy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych do wybranej pracy wraz ze szczegółowym określeniem pól eksploatacji prac konkursowych;

17) maksymalną kwotę zwrotu kosztów za przygotowanie i złożenie pracy konkursowej, jeśli konkurs zostanie unieważniony, w okolicznościach, o których mowa w art. 355 ust. 4;

18) sposób podania do publicznej wiadomości wyników konkursu;

19) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących uczestnikom konkursu.

3. W przypadku konkursu, o którym mowa w art. 326 pkt 2, regulamin konkursu:

1) może nie zawierać informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 13;

2) zawiera także informacje o:

a) planowanym terminie zaproszenia do negocjacji w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki, w celu wykonania usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej,

b) przedmiocie usługi, która ma być realizowana w postępowaniu prowadzonym w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, na podstawie wybranej pracy konkursowej,

c) istotnych postanowieniach, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego,

d) podstawach wykluczenia z postępowania oraz warunkach udziału w postępowaniu, które zostaną określone w postępowaniu prowadzonym w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia,

e) orientacyjnym terminie realizacji usługi.

4. Zamawiający udostępnia regulamin konkursu na stronie internetowej prowadzonego konkursu.


1. Zamawiający jako organizator konkursu. Podmiotem odpowiedzialnym za organizację konkursu jest zamawiający. Pzp w art. 37 i n. dopuszcza, aby niektóre czynności związane z organizacją konkursu powierzone zostały innym podmiotom, np. w ramach pomocniczych działań zakupowych czy w ramach wspólnego zorganizowania konkursu przez więcej niż jednego zamawiającego. Przywołane przepisy znajdują zastosowanie w konkursie.

2. Regulamin konkursu. Zamawiający organizuje konkurs na podstawie regulaminu, którym sam jest związany. Regulamin konkursu stanowi doprecyzowanie ogłoszenia (przyrzeczenia publicznego) i zawiera wyczerpujące informacje o konkursie. Pełni w konkursie podobną funkcję, jaką specyfikacja warunków zamówienia pełni w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W art. 333 ust. 2 i 3 Pzp wskazano na minimalny zakres informacji, które muszą zostać zamieszczone w regulaminie konkursu. Zamawiający może ująć w nim także inne informacje, niewskazane w treści tego przepisu. Warunki regulaminu wiążą zamawiającego oraz przystępujących do konkursu uczestników.

Regulamin konkursu przygotowuje zamawiający. Zamawiający może przygotowywać regulamin przy wsparciu sądu konkursowego.

3. Treść regulaminu. Rodzaj pracy konkursowej i procedura przeprowadzenia konkursu.

Zamawiający jest zobowiązany poinformować o rodzaju pracy konkursowej i procedurze przeprowadzenia konkursu. Zamawiający wskazuje zatem, czy prowadzony konkurs jest konkursem wyłącznie z nagrodami pieniężnymi lub rzeczowymi, czy też nagrodą jest zaproszenie do udziału w zamówieniu publicznym, któremu towarzyszyć mają nagrody pieniężne lub rzeczowe. Zamawiający określa ponadto rodzaj procedury: nieograniczoną lub ograniczoną, a także czy przewiduje konkurs dwuetapowy.

4. Treść regulaminu. Maksymalny planowany łączny koszt wykonania prac realizowanych na podstawie pracy konkursowej. Bardzo istotnym wymaganiem dotyczącym regulaminu jest wskazanie maksymalnego planowanego łącznego kosztu wykonania prac realizowanych na podstawie pracy konkursowej. Tym samym zamawiający zapoznaje uczestników konkursu z własnymi możliwościami finansowymi, tj. kwotą, jaką przewiduje przeznaczyć na wykonanie prac realizowanych na podstawie pracy konkursowej. Informacja ta jest wytyczną dla uczestników konkursu do przygotowania pracy z zastosowaniem takich rozwiązań autorskich, które nie spowodują przekroczenia tej wartości. Zwycięska praca konkursowa, która przekracza możliwości finansowe zamawiającego, byłaby bowiem dla niego nieprzydatna. Art. 333 ust. 2 pkt 4 Pzp należy odczytywać łącznie z art. 351 Pzp, który nakazuje uczestnikom konkursu składać prace konkursowe wraz z informacjami o planowanych łącznych kosztach wykonania prac realizowanych na podstawie pracy konkursowej, chyba że ze względu na specyfikę przedmiotu konkursu nie jest możliwe określenie kosztów. Zamawiający nie jest jednak związany na etapie udzielania zamówienia publicznego własnymi ustaleniami związanymi z maksymalną przewidywalną wartością realizowanych prac. Podkreślić również należy, iż kwoty, jaką zamawiający przewiduje przeznaczyć na wykonanie prac na podstawie pracy konkursowej, nie należy utożsamiać z kwotą, jaką zamawiający może lub zamierza przeznaczyć na wykonanie zamówienia.

5. Treść regulaminu. Sposób komunikowania się zamawiającego z uczestnikami konkursu oraz przekazywania podmiotowych środków dowodowych, wyjaśnień lub informacji. Procedura konkursowa objęta jest, podobnie jak procedury udzielenia zamówienia publicznego, koniecznością komunikowania się zamawiającego z uczestnikami konkursu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o czym wprost stanowią także art. 61–70 Pzp. Użycie środków komunikacji elektronicznej zasadniczo będzie wykorzystywane przy przekazywaniu oświadczeń i dokumentów. W odniesieniu natomiast do opracowania studialnego i pracy konkursowej możliwość przekazania ich przy użyciu środków komunikacji elektronicznej będzie zdeterminowana przez ich charakter. W przypadku użycia środków komunikacji elektronicznej do przekazania pracy lub opracowania system teleinformatyczny będzie musiał uwzględnić konieczność zapewnienia anonimowości autorowi pracy.

6. Treść regulaminu. Skład sądu konkursowego. Zamawiający wskazuje w regulaminie imiona i nazwiska osób, którzy będą członkami sądu konkursowego. Skład sądu konkursowego musi zatem zostać ostatecznie ustalony przez zamawiającego przed ogłoszeniem konkursu i opublikowaniem regulaminu. Poinformowanie uczestników o składzie sądu jest istotne z punktu widzenia przestrzegania zasady przejrzystości i może pozwolić zmniejszyć ryzyko wystąpienia konfliktu interesów pomiędzy potencjalnymi uczestnikami konkursu a członkami sądu konkursowego.

7. Regulamin konkursu. Rodzaj i wysokość nagród. Termin wypłacenia nagrody pieniężnej lub wydania nagrody rzeczowej. Punkt „rodzaj i wysokość nagród” dotyczy nagród przewidywanych w konkursie, w tym zaproszenia do wzięcia udziału w postępowaniu w celu udzielenia zamówienia publicznego. Zamawiający informuje w tym punkcie o liczbie i rodzajach przewidywanych nagród, w tym ich wartości. Nagrody powinny być przyporządkowane poszczególnym miejscom, które zajmą prace konkursowe. Zamawiający może przewidywać także nagrody za prace konkursowe, które zostały wyróżnione przez sąd konkursowy. Termin wypłacenia nagrody zamawiający określa w dniach w sposób zgodny z art. 356 ust. 1 Pzp.

8. Regulamin konkursu. Wysokość zwrotu kosztów przygotowania prac konkursowych, jeżeli zamawiający przewiduje ich zwrot. Zamawiający winien wskazać, czy przewiduje zwrot kosztów przygotowania prac konkursowych, czy też nie (art. 333 ust. 1 pkt 15 Pzp). Jeśli nie przewiduje zwrotu, winien jednoznacznie określić to w regulaminie konkursu. Niezależnie od powyższego zamawiający jest zobowiązany wskazać maksymalną kwotę przewidzianego zwrotu na okoliczność unieważnienia konkursu, jeżeli unieważnienie konkursu nastąpiło z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Kwoty, o jakich mowa w art. 333 ust. 1 pkt 15 i 17 Pzp, mogą być identyczne. W każdym z powyższych przypadków zamawiający w regulaminie wskazuje wartość, która podlegać będzie zwrotowi. Nie jest w szczególności dopuszczalne określenie tej wartości procentowo w stosunku do wartości nakładów, jakie przeznaczył na przygotowanie pracy uczestnik konkursu. Wskazanie maksymalnej kwoty zwrotu w przypadku unieważnienia konkursu nie oznacza jednak, że zamawiający zobowiązany jest zrekompensować koszty złożenia pracy dokładnie o taką wartość. Ocena zasadności roszczenia o zwrot i wysokości zwrotu spoczywa na zamawiającym, który zobowiązany jest dokonać zwrotu w obiektywnej i uzasadnionej wysokości. Zamawiający nie może przy tym różnicować uczestników konkursu, co do wysokości zwrotu, w sposób inny niż obiektywny i merytorycznie uzasadniony.

9. Regulamin konkursu. Sposób podania do publicznej wiadomości wyników konkursu. Sposób podania do publicznej wiadomości wyników konkursu to rozwiązanie dodatkowe względem obowiązku poinformowania uczestników konkursu o rozstrzygnięciu (art. 354 Pzp) oraz zamieszczenie odpowiedniego ogłoszenia w DUUE lub BZP (art. 357 Pzp). Zamawiający może przewidzieć także inne sposoby na rozpowszechnienie wyników konkursu, np. w prasie branżowej.

10. Wymagania regulaminu dla konkursu, w którym nagrodą jest zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Jeżeli nagrodą w konkursie jest zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a zamawiający nie przewiduje innych nagród niż zaproszenie, regulamin konkursu nie zawiera informacji o rodzaju i wysokości nagród. Regulamin w takim przypadki powinien zawierać informacje wskazane w art. 333 ust. 3 pkt 2 lit. a–e Pzp. Wymagania dotyczące opisu planowanego terminu zaproszenia do negocjacji w celu udzielenia zamówienia oraz orientacyjnego terminu realizacji usługi mają wyłącznie znaczenie informacyjne i mają za zadanie zapoznać uczestników konkursu z harmonogramem zamawiającego co do przebiegu konkursu i ewentualnego zamówienia publicznego. Wymagania dotyczące:

1) przedmiotu usługi, która ma być realizowana w postępowaniu prowadzonym w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, na podstawie wybranej pracy konkursowej,

2) istotnych postanowień, które zostaną wprowadzone do umowy w sprawie zamówienia publicznego, oraz

3) podstaw wykluczenia z postępowania oraz warunków udziału w postępowaniu, które zostaną określone w postępowaniu prowadzonym w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia,

nie dotyczą bezpośrednio prowadzonego konkursu, ale przyszłego zamówienia publicznego realizowanego jako konsekwencja rozstrzygnięcia konkursu. Nie mają one wyłącznie charakteru informacyjnego, gdyż na skutek powziętych w toku prowadzonego konkursu wiadomości uczestnik konkursu może podejmować decyzje związane z własnym udziałem w konkursie, w szczególności odstąpić od przystąpienia do konkursu. Przedmiot usługi (art. 333 ust. 3 pkt 2 lit. b Pzp), która ma być realizowana w postępowaniu o zamówienie publiczne na podstawie wybranej pracy konkursowej, może być opisany jedynie w tym zakresie, w jakim jest to możliwe na etapie wszczęcia konkursu. Jeżeli zamawiający w momencie wszczynania konkursu dysponuje dokumentacją, która stanie się częścią dokumentacji postępowania o zamówienie, powinien zapoznać uczestników konkursu z tą dokumentacją. Podstawy wykluczenia i warunki udziału w postępowaniu o przyszłe zamówienie publiczne na usługi powinny zostać określone już na etapie konkursu. W przypadku konkursu ograniczonego podstawy wykluczenia i warunki udziału w postępowaniu mogą odpowiadać obiektywnym wymaganiom, o jakich mowa w art. 330 ust. 3 Pzp.