Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

DZIAŁ IV

Szczególne instrumenty i procedury w zakresie zamówień klasycznych

Rozdział 3

Konkurs

Oddział 5

Zakończenie konkursu

Art. 356

Termin wypłacenia lub wydania nagrody

1. W terminie określonym w regulaminie konkursu, nie krótszym niż 15 dni od dnia zatwierdzenia rozstrzygnięcia konkursu, zamawiający w przypadku, o którym mowa w art. 326 pkt 1, wypłaca nagrodę pieniężną lub wydaje nagrodę rzeczową, a w przypadku, o którym mowa w art. 326 pkt 2, zaprasza do negocjacji w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki, odpowiednio autorów wybranych prac konkursowych lub autora wybranej pracy konkursowej i, jeśli przewidział nagrodę, wydaje lub wypłaca nagrodę.

2. Jeżeli negocjacje prowadzone w trybie zamówienia z wolnej ręki z autorem wybranej pracy konkursowej nie doprowadziły do zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, zamawiający może zaprosić do negocjacji w tym trybie uczestnika konkursu, którego praca konkursowa otrzymała drugą w kolejności najwyższą ocenę, a zamawiający przewidział taką możliwość w regulaminie konkursu.


1. Termin wypłacenia lub wydania nagrody. Termin wypłacenia lub wydania nagrody (ewentualnie zaproszenia do negocjacji) określa zamawiający w dniach, informując o tym wykonawców w regulaminie konkursu (art. 333 ust. 2 pkt 14 Pzp). Ustalony przez zamawiającego termin nie może być krótszy niż 15 dni, licząc od daty rozstrzygnięcia konkursu przez sąd konkursowy. Ustawowy termin 15 dni ma umożliwić zamawiającemu poinformowanie uczestników o dokonanym rozstrzygnięciu, a uczestnikom konkursu dać wystarczający czas na złożenie odwołań. W przypadku gdy nagrodą jest zaproszenie uczestnika konkursu do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, termin musi być wystarczający do przygotowania postępowania w tym trybie, w tym opracowania wymaganej na tym etapie dokumentacji postępowania. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, termin określony w regulaminie konkursu zamawiający może doprecyzować wraz z pismem informującym o wynikach i dokonanych ocenach, wskazując np. konkretną godzinę.

Nagroda może zostać wypłacona wyłącznie w sytuacji, gdy zgodnie z definicją konkursu z art. 7 pkt 8 Pzp uczestnik konkursu nie tylko wykona pracę konkursową (która została oceniona i wskazana przez sąd konkursowy jako zwycięska), ale także przeniesie na zamawiającego prawa autorskie do pracy konkursowej. Brak woli przeniesienia tych praw albo ujawnienie, że uczestnik konkursu próbuje przenieść prawa, których sam nie posiada, uniemożliwia wypłacenie nagrody.

2. Zaproszenie do negocjacji kolejnego uczestnika konkursu. Przepis art. 356 ust. 2 Pzp znajduje zastosowanie w sytuacji, w której nagrodą było zaproszenie uczestnika konkursu do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. Przepis znajduje zastosowanie także w sytuacji, gdy obok zaproszenia zamawiający przewidział także nagrody pieniężne lub rzeczowe. Warunkiem zastosowania takiego rozwiązania jest przewidzenie takiej możliwości w regulaminie konkursu.

Użycie przez ustawodawcę sformułowania „negocjacje nie doprowadziły do zawarcia umowy” wskazuje na obiektywny charakter braku podpisania umowy. Dotyczy to przykładowo sytuacji, gdy brak ów spowodowany jest niemożnością zbliżenia stanowisk negocjacyjnych uczestnika konkursu (a obecnie wykonawcy) i zamawiającego, której nie dało się przezwyciężyć. Różnice w stanowiskach negocjacyjnych mogą mieć różną genezę w zależności od rodzaju pracy konkursowej. W przypadku prac informatycznych w toku negocjacji mogą się ujawnić wątpliwości związane z zakresem projektu wykonywanego na podstawie pracy, w przypadku prac architektonicznych – ponadto z wyceną przyszłych robót budowlanych. Niemożność zbliżenia stanowisk nie powinna jednak być sztucznie wykreowana przez zamawiającego, w szczególności poprzez określenie nierealnych czy niespotykanych w branży warunków zamówienia.

Użycie sformułowania „zamawiający może zaprosić do negocjacji” wskazuje na uprawnienie zamawiającego do dokonania tych czynności, a nie na jego obowiązek. Zaproszony kolejny uczestnik konkursu powinien być skonfrontowany z tymi samymi wymaganiami zamawiającego, które przesądziły o niemożności zawarcia umowy z pierwszym uczestnikiem.