Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

DZIAŁ IV

Szczególne instrumenty i procedury w zakresie zamówień klasycznych

Rozdział 3

Konkurs

Oddział 3

Sąd konkursowy

Art. 335

Skład sądu konkursowego

1. Kierownik zamawiającego powołuje sąd konkursowy oraz określa organizację, skład i tryb pracy sądu konkursowego.

2. Sąd konkursowy składa się co najmniej z 3 osób powoływanych i odwoływanych przez kierownika zamawiającego.

3. Członkowie sądu konkursowego są bezstronni. Do członków sądu konkursowego przepis art. 56 stosuje się odpowiednio.

4. Członkami sądu konkursowego są osoby posiadające wiedzę i doświadczenie umożliwiające ocenę zgłoszonych prac konkursowych, z tym że jeżeli przepisy szczególne wymagają posiadania uprawnień do opracowania pracy konkursowej, co najmniej 1/3 składu sądu konkursowego, w tym jego przewodniczący, posiada wymagane uprawnienia.


1. Uwagi ogólne. Uprawnionym do powołania sądu konkursowego, określenia organizacji, składu i trybu pracy sądu jest kierownik zamawiającego. Skład sądu konkursowego zamawiający wskazuje w regulaminie konkursu. Organizację, tryb pracy sądu kierownik zamawiającego określa i zatwierdza w dokumencie zwanym zwyczajowo regulaminem pracy sądu konkursowego lub statutem sądu konkursowego. W dokumencie określającym organizację i tryb pracy może znaleźć się także informacja o składzie sądu czy funkcjach i zadaniach przypisanych każdemu z członków. Powyższe jest niezależne od wynikającego z art. 333 ust. 2 pkt 12 Pzp obowiązku poinformowania o składzie sądu konkursowego w regulaminie konkursu.

2. Skład sądu konkursowego. W art. 335 ust. 2 i 4 Pzp określono trzy szczegółowe wymagania odnoszące się do składu sądu. Po pierwsze, sąd konkursowy musi składać się z minimum trzech osób. Po drugie, każda z osób ma posiadać wiedzę i doświadczenie umożliwiające ocenę zgłoszonych prac konkursowych. Po trzecie, jeżeli przepisy szczególne wymagają posiadania uprawnień do opracowania pracy konkursowej, co najmniej 1/3 składu sądu konkursowego, w tym jego przewodniczący, powinna posiadać wymagane uprawnienia. Pzp nie wymaga, aby członkami sądu konkursowego byli pracownicy zamawiającego. Nakazuje jednakże, aby były to osoby posiadające kwalifikacje w swojej dziedzinie pozwalające na dokonanie oceny prac konkursowych w oparciu o kryteria ustalone przez zamawiającego.

Niepożądane na gruncie Pzp jest, ażeby członkiem sądu konkursowego został kierownik zamawiającego, nawet jeśli spełnia wymagania określone w art. 335 Pzp. Należy bowiem zauważyć, iż sąd konkursowy, choć jest ciałem autonomicznym, to jednak nie przestaje być zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego. Oznacza to, iż w przypadku powołania w skład sądu pozycja kierownika byłaby w praktyce dominująca wobec wykonywania przez niego czynności nadzorczych wobec sądu (art. 337 Pzp). Rozwiązanie takie uznać należy za trudne do pogodzenia z intencją ustawodawcy, zmierzającą do wsparcia zamawiającego przez zespół profesjonalistów w celu wyboru najlepszej pracy konkursowej.

Zamawiający może zdecydować o powołaniu członków sądu konkursowego w większej liczbie niż wymagana w przepisie, w tym większej liczbie osób z uprawnieniami do oceny pracy (jeśli takie uprawnienia są wymagane).

3. Bezstronność sądu konkursowego. Bezstronność sądu konkursowego i jego niezależność od uczestników konkursu jest naczelną regułą warunkującą wybór rzeczywiście najlepszej pracy konkursowej. Powyższe wynika z okoliczności, że to sąd konkursowy jest wyłącznie upoważniony do oceny prac konkursowych. Nakaz weryfikacji członków sądu pod kątem wystąpienia konfliktu interesów stanowi podstawowy obowiązek zamawiającego w ramach czynności organizowania konkursu. Przepis art. 335 ust. 3 Pzp odsyła do art. 56 Pzp, który określa niedopuszczalne relacje określane jako konflikt interesów. W przypadku członków sądu konkursowego relacje te nie powinny zachodzić pomiędzy członkiem sądu konkursowego a uczestnikami konkursu.

Relacje te określone zostały szczegółowo w art. 56 ust. 2 Pzp. Przepis stosowany odpowiednio do konkursu wskazuje na wystąpienie konfliktu interesów w okolicznościach, gdy:

1) członek sądu konkursowego przedstawił pracę w konkursie,

2) członek sądu konkursowego pozostaje w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, lub jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli albo pozostaje we wspólnym pożyciu z uczestnikami konkursu lub autorami prac konkursowych, ich zastępcami prawnymi lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych uczestników konkursu,

3) członek sądu konkursowego w okresie 3 lat przed ogłoszeniem konkursu pozostawał w stosunku pracy lub zlecenia z uczestnikami konkursu lub autorami prac konkursowych, otrzymywał od nich wynagrodzenie z innego tytułu lub był członkiem organów zarządzających lub organów nadzorczych uczestników,

4) członek sądu konkursowego pozostaje z uczestnikami konkursu lub autorami prac konkursowych w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że istnieje uzasadniona wątpliwość co do jego bezstronności lub niezależności w związku z konkursem z uwagi na posiadanie bezpośredniego lub pośredniego interesu finansowego, ekonomicznego lub osobistego w określonym rozstrzygnięcia konkursu.

Członkowie sądu konkursowego zobowiązani będą do złożenia oświadczenia, o jakim mowa w art. 56 ust. 4 Pzp (odnoszącym się do treści art. 56 ust. 2 Pzp stosowanej odpowiednio), w momencie, w którym powezmą wiedzę o fakcie, jacy wskazani imiennie uczestnicy konkursu biorą w nim udział. W przypadku konkursu ograniczonego członkowie sądu konkursowego mogą pozyskać taką wiedzę na etapie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. W przypadku konkursu nieograniczonego – po złożeniu przez uczestników konkursu zgłoszeń do udziału w konkursie. Oświadczenia od członków sądu odbiera kierownik zamawiającego lub osoba przez niego upoważniona.

Jednym ze sposobów wyeliminowania konfliktu interesów jest zapewnienie przez zamawiającego, aby uczestnicy konkursu także byli weryfikowani przez niego na okoliczność art. 109 ust. 1 pkt 6 Pzp. Oznacza to wymaganie złożenia oświadczenia o niewystąpieniu konfliktu interesów z członkami sądu konkursowego. Takie oświadczenie w konkursie ograniczonym może być złożone przez uczestnika na etapie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie.

Jeżeli wobec członka sądu konkursowego ujawnią się okoliczności (przesłanki konfliktu interesów), o jakich mowa w art. 56 ust. 2 Pzp, to członek sądu konkursowego powinien poinformować kierownika zamawiającego o zaistniałym konflikcie.

Ujawnienie konfliktu interesów obliguje zamawiającego do podjęcia decyzji w przedmiocie usunięcia konfliktu. Zamawiający może odwołać sędziego ze składu sądu konkursowego w przypadku wystąpienia konfliktu interesów z uczestnikiem konkursu. Przed podjęciem decyzji o odwołaniu sędziego zamawiający ocenia, czy konflikt interesów nie może zostać skutecznie wyeliminowany w inny sposób niż poprzez odwołanie sędziego. W okolicznościach, gdy konflikt może być wyeliminowany albo przez odwołanie sędziego, albo wykluczenie uczestnika konkursu, zamawiający przez podjęciem decyzji ocenia całokształt materiału dowodowego. W zależności od określonego stanu faktycznego możliwe będzie zatem usunięcie sędziego, wykluczenie uczestnika sądu (w tym brak oceny jego pracy) lub unieważnienie konkursu.

Szczegółowe zasady weryfikacji (i autoweryfikacji) członków sądu konkursowego, treść składanych oświadczeń o braku istnienia okoliczności mających postać konfliktu interesów, skutki niezłożenia oświadczenia etc. powinny być określone w regulaminie (statucie) sądu. Nadzór nad sądem konkursowym w zakresie bezstronności powinien sprawować kierownik zamawiającego lub osoba przez niego upoważniona.