Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział XI

Kontrola udzielania zamówień

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 599

Elementy kwestionariusza kontroli

1. Organ kontroli określa wzór kwestionariusza kontroli zawierający szczegółowy opis zagadnień, które podlegają sprawdzeniu w toku kontroli, zakres dokumentów, których organ kontroli może żądać od zamawiającego w toku kontroli, oraz miejsce na przedstawienie przez zamawiającego informacji o przeprowadzonej kontroli udzielenia zamówienia przez Prezesa Urzędu lub inny organ kontroli.

2. Wzór kwestionariusza kontroli podlega udostępnieniu na stronie podmiotowej organu kontroli w Biuletynie Informacji Publicznej.


1. Sposób przeprowadzania kontroli. Pzp w art. 599 ustanawia kontrolę opartą na kwestionariuszu kontroli. Podmiotem uprawnionym do wydania obowiązującego kwestionariusza kontroli jest właściwy organ kontroli, zaś jego wzór nie podlega zatwierdzeniu przez inny organ. Uprawnienia organów kontroli w zakresie przeprowadzania kontroli nie zostały zmodyfikowane przez przepisy działu XI rozdziału 1 Pzp, w szczególności w odniesieniu do założeń kontroli, kryteriów kontroli, wymaganych dokumentów, na podstawie których przeprowadzana będzie kontrola, czy też sposobów jej przeprowadzenia. Oznacza to, że zarówno aspekty proceduralne oraz kompetencje związane z przygotowaniem wzoru kwestionariusza, jak i zatwierdzeniem wzoru kwestionariusza należy ustalić w oparciu o przepisy właściwe dla konkretnego organu kontroli.

2. Elementy kwestionariusza kontroli. Art. 599 ust. 1 Pzp wylicza obligatoryjne elementy, jakie musi zawierać każdy wzór kwestionariusza kontroli. Po pierwsze to szczegółowy opis zagadnień, które podlegają sprawdzeniu w toku kontroli. Niezwykle istotnym jest wymienienie wszystkich zagadnień, gdyż zgodnie z art. 600 ust. 2 Pzp organ kontroli jest zobowiązany do niewykraczania poza kwestie z góry określone we wzorze kwestionariusza kontroli. Po drugie we wzorze kwestionariusza jednostka sprawdzająca musi wskazać zakres dokumentów, których może żądać od zamawiającego w toku kontroli.

Ostatnim elementem kwestionariusza, o którym mowa w art. 599 ust. 1 Pzp, jest miejsce na przedstawienie przez zamawiającego informacji o przeprowadzonej kontroli przedmiotowego postępowania przez Prezesa Urzędu lub inny organ kontroli.

Kwestionariusz kontroli, o jakim mowa w art. 599 Pzp, dotyczy wyłącznie kontroli w zakresie zamówień publicznych a zatem inne aspekty kontroli, które są specyficzne dla konkretnego organu kontroli, znajdują się poza zakresem tego przepisu. Organ kontroli może natomiast podjąć decyzję o rozszerzeniu zakresu kwestionariusza o aspekty inne niż zamówienia publiczne, jeśli nie stoją temu na przeszkodzie odrębne przepisy. Jednak także i w takiej sytuacji regulacja art. 599 Pzp nie będzie miała zastosowania do kontroli innych aspektów zamówienia publicznego.

3. Zasada współpracy organów kontroli. Pzp zobowiązuje organy kontroli do wzajemnej współpracy w zakresie kontroli udzielania zamówień publicznych. W przypadku gdy organ kontroli poweźmie informację o przeprowadzonej kontroli danego zamawiającego przez inną jednostkę kontrolującą, zobowiązany jest do nawiązania z nią współpracy poprzez wystąpienie o udostępnienie wyniku tejże kontroli oraz uwzględnienie rezultatu w swoich czynnościach sprawdzających.

4. Opiniowanie kwestionariusza kontroli przez Prezesa Urzędu. Wśród nowych kompetencji Prezesa Urzędu określonych w art. 469 Pzp wprowadzono możliwość wydawania opinii dotyczących kwestionariuszy kontroli przygotowywanych przez organy kontroli (art. 469 pkt 24 Pzp). Wydanie takiej opinii przez Prezesa Urzędu następuje na wniosek organu kontroli. Nowa kompetencja Prezesa Urzędu sprzyja ujednoliceniu interpretacji przepisów prawa zamówień publicznych przez organy kontroli.

5. Jawność kwestionariuszy kontroli. W uzupełnieniu zasady współpracy i uwzględniania wyników kontroli nałożono na organy kontroli obowiązek opublikowania wzorów kwestionariuszy kontroli na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej. Kwestionariusze kontroli będą zatem jawne jednocześnie dla zamawiających, wykonawców i organów kontrolnych. Pzp nie określa terminu na opublikowanie wzoru kwestionariusza kontroli. Jednak wzór kwestionariusza powinien być udostępniony na stronie internetowej przed rozpoczęciem planowanych kontroli przez organ kontroli. Istotą opublikowania takiego wzoru jest zapoznanie podmiotów kontrolowanych zarówno z przedmiotem kontroli prowadzonych przez organ, jak i zakresem dokumentów, których może zażądać podmiot kontrolujący w trakcie trwania kontroli.