Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział V

Zamówienia sektorowe

Rozdział 4

Tryby udzielania zamówień sektorowych

Art. 377

Wszczęcie postępowania sektorowego

1. Zamawiający sektorowi wszczynają postępowanie o udzielenie zamówienia przez przekazanie zaproszenia do ubiegania się o zamówienie za pomocą:

1) ogłoszenia o zamówieniu w przypadku trybu przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, sektorowych negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego;

2) ogłoszenia o systemie kwalifikowania wykonawców stanowiącego zaproszenie do ubiegania się o zamówienie w przypadku trybu przetargu ograniczonego, sektorowych negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego;

3) okresowego ogłoszenia informacyjnego stanowiącego zaproszenie do ubiegania się o zamówienie w przypadku trybu przetargu ograniczonego lub sektorowych negocjacji z ogłoszeniem;

4) zaproszenia do negocjacji w przypadku trybu negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki.

2. Zamawiający przekazuje ogłoszenia zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń, ustanowionymi przez Komisję Europejską, dostępnymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika IX do dyrektywy 2014/25/UE.


1. Wszczęcie postępowania sektorowego. Dyrektywa sektorowa, a w ślad za nią Pzp, przyznają zamawiającym sektorowym większą swobodę, także w zakresie doboru środków stanowiących zaproszenie do ubiegania się o zamówienie, za pomocą których mogą wszcząć postępowanie. Zgodnie z art. 377 ust. 1 Pzp zamawiający sektorowy może w tym celu skorzystać z ogłoszenia o zamówieniu, które jest podstawowym środkiem służącym wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia, dostępnym w każdej procedurze wymagającej publikacji ogłoszenia. W przypadku postępowań prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego, sektorowych negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego lub partnerstwa innowacyjnego zamawiający sektorowy może wszcząć postępowanie, korzystając także z ogłoszenia o systemie kwalifikowania wykonawców. Z kolei okresowe ogłoszenie informacyjne może pełnić funkcję zaproszenia do ubiegania się o zamówienie w przypadku przetargu ograniczonego lub sektorowych negocjacji z ogłoszeniem. Postępowanie prowadzone w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki jest natomiast wszczynane przez zamawiającego z wykorzystaniem zaproszenia do negocjacji. Należy jednocześnie zaznaczyć, że momentem wszczęcia postępowania będzie w takim wypadku przekazanie ogłoszenia do publikacji UPUE, a nie jego publikacja w DUUE, a w przypadku negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki przekazanie wykonawcom zaproszenia do negocjacji. Wskazuje na to brzmienie art. 377 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym zamawiający wszczynają postępowanie o udzielenie zamówienia przez przekazanie zaproszenia do ubiegania się o zamówienie, a także definicja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego sformułowana w art. 7 pkt 18 Pzp. Zgodnie z tą definicją postępowanie o udzielenie zamówienia jest wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, przekazanie zaproszenia do negocjacji albo zaproszenia do składania ofert.

Zgodnie z dyspozycją art. 377 ust. 2 Pzp wszystkie ww. ogłoszenia powinny zostać przekazane do publikacji w DUUE zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania ogłoszeń ustanowionymi przez KE, dostępnymi na stronie internetowej, do której odsyła ust. 3 załącznika IX do dyrektywy sektorowej, tj. na stronie SIMAP (https://simap.ted.europa.eu).