Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 5
Szacowanie wartości zamówienia i konkursu
Art. 34
Wartość zamówienia na roboty budowlane
1. Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
1) kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na podstawie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.);
2) planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
2. Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, metody i podstawy:
1) sporządzania kosztorysu inwestorskiego,
2) obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym
‒ uwzględniając dane techniczne, technologiczne i organizacyjne, mające wpływ na wartość zamówienia.
1. Uwagi ogólne. Przepis art. 34 Pzp określa podstawy ustalania wartości zamówienia polegającego na wykonaniu lub zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlanych, opierając się na krajowym rozumieniu tych pojęć, tj. na podstawie Prawa budowlanego. Natomiast ogólne zasady ustalania wartości zamówienia na roboty budowlane zostały określone w art. 30 ust. 1 Pzp.
2. Zakres regulacji art. 34. Art. 34 Pzp określa techniki i dokumenty, w oparciu o które należy dokonywać ustalenia wartości zamówienia na roboty budowlane, jeśli roboty te są także robotami budowlanymi w rozumieniu Prawa budowlanego. Takimi podstawami do ustalania wartości zgodnie z przepisem są:
1) kosztorys inwestorski oraz
2) planowane koszty prac projektowych oraz planowane koszty robót budowlanych określone w programie funkcjonalno-użytkowym.
W przypadku kosztorysu inwestorskiego nie ma on ustalonej definicji w Prawie budowlanym, natomiast w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, wydanym na podstawie art. 34 ust. 3 Pzp definiuje się ten dokument opisowo, wskazując jego sposób przygotowania oraz określając, jakie elementy obejmuje. Cytowane rozporządzenie w taki sam sposób określa planowane koszty prac projektowych oraz planowane kosztów robót budowlanych określone w zdefiniowanym w art. 103 ust. 3 Pzp dokumencie, jakim jest program funkcjonalno-użytkowy. Definicja robót budowlanych z art. 7 pkt 21 Pzp stanowi, że przez roboty budowlane należy rozumieć: wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, w załączniku I do dyrektywy 2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I do rozporządzenia w sprawie CPV. Z powyższego wynika, że zakresem przedmiotowym pojęcia robót budowlanych w rozumieniu Pzp objęta jest szersza sfera działań, którym przysługuje przymiot „robót budowlanych”, niż wynikałoby to z Prawa budowlanego. Typowym przykładem mogą być roboty budowlane polegające na „wynajmie sprzętu budowlanego i burzącego wraz z obsługą operatorską” (załącznik II do dyrektywy 2014/24/UE). W przypadku tego typu świadczenia stanowiącego robotę w rozumieniu dyrektywy klasycznej, ale nie w świetle polskiego prawa budowlanego, przepis art. 34 Pzp nie musi znaleźć bezpośredniego zastosowania do ustalenia wartości szacunkowej takiej roboty. Art. 34 nie znajdzie także pełnego zastosowania do ustalenia wartości zamówienia na roboty budowlane składające się na obiekt budowlany, które udzielany jest w częściach.
3. Delegacja dla ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa. Na podstawie delegacji z art. 34 ust. 2 Pzp wydano rozporządzenie w sprawie sporządzania kosztorysu inwestorskiego. Ustalono w nim znaczenie i zakres przedmiotowy pojęć użytych w treści przepisu, tj. kosztorysu inwestorskiego, planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych. Pojęcia oraz zakres przedmiotowy: programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót określono w art. 103 Pzp i rozporządzeniu wydanym na podstawie upoważnienia ustawowego określonego w tym przepisie, tj. rozporządzeniu w sprawie dokumentacji projektowej.