Dział II
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
Rozdział 7
Wybór najkorzystniejszej oferty
Art. 246
Cena jako jedyne kryterium oceny ofert – ograniczenia
1. Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki nie stosują kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%.
2. Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60%, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.
1. Możliwość zastosowania ceny jako jedynego kryterium. Art. 67 ust. 2 dyrektywy klasycznej i art. 82 ust. 2 dyrektywy sektorowej stwarzają państwom członkowskim możliwość ograniczenia zastosowania kryterium ceny albo kosztu jako jedynego kryterium udzielenia zamówienia do określonych kategorii zamawiających lub określonego rodzaju zamówień, czego wyrazem w prawie krajowym jest art. 246 Pzp. Zgodnie z omawianym przepisem zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 Pzp, to jest jednostki sektora finansów publicznych i niewchodzące do sektora finansów publicznych państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz ich związki, nie mogą opierać wyboru oferty najkorzystniejszej wyłącznie na kryterium cenowym albo, w przypadku gdy stosują także inne kryteria oceny ofert niż cena – waga przypisana kryterium ceny nie może przekraczać 60%. Zasada ta odnosi się wyłącznie do kryterium cenowego, a zatem zamawiającym publicznym wolno jest zawsze oprzeć wybór najkorzystniejszej oferty na kryterium kosztu bez względu na wagę, jaka będzie przypisana temu kryterium. Ograniczenie w zakresie stosowania kryterium ceny nie będzie jednak miało zastosowania w sytuacjach, gdy zamawiający określi w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia. Przepis ma na celu ochronę pieniędzy publicznych przed wydatkowaniem ich z pominięciem zasady wyboru oferty najkorzystniejszej dla zamawiającego.