Dział II
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne
Rozdział 3
Tryby udzielania zamówień
Oddział 6
Partnerstwo innowacyjne
Art. 206
Etapy partnerstwa innowacyjnego, poufność
1. Partnerstwo innowacyjne składa się z etapów odpowiadających kolejności działań w procesie badawczo-rozwojowym, w szczególności może obejmować opracowanie prototypów oraz wytworzenie produktów, świadczenie usług lub ukończenie robót budowlanych.
2. Zamawiający zapewnia, aby struktura partnerstwa innowacyjnego, w szczególności okres obowiązywania oraz wartość poszczególnych etapów, odzwierciedlała stopień innowacyjności proponowanego rozwiązania i kolejność działań niezbędnych do opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych. Szacowana wartość innowacyjnych produktów, usług lub robót budowlanych musi być proporcjonalna do wartości inwestycji niezbędnej do ich opracowania.
3. W ramach partnerstwa innowacyjnego zamawiający ustala cele do osiągnięcia po każdym jego etapie lub cele pośrednie, oraz przewiduje wynagrodzenie w częściach uwzględniających etapy partnerstwa lub cele pośrednie.
4. Na podstawie celów, o których mowa w ust. 3, zamawiający po każdym etapie może zakończyć partnerstwo innowacyjne lub, w przypadku partnerstwa innowacyjnego z kilkoma partnerami, zmniejszyć liczbę partnerów przez wypowiedzenie poszczególnych umów, pod warunkiem że zamawiający przewidział w opisie potrzeb i wymagań, o którym mowa w art. 202, taką możliwość oraz określił warunki skorzystania z niej.
5. W przypadku partnerstwa innowacyjnego z kilkoma partnerami, zamawiający nie ujawnia pozostałym partnerom proponowanych rozwiązań ani innych informacji poufnych udzielanych w ramach partnerstwa innowacyjnego przez jednego z partnerów, bez jego zgody. Przepisy art. 165 ust. 2 i art. 166 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
1. Etapy realizacji umowy partnerstwa innowacyjnego. Przebieg partnerstwa innowacyjnego podobny jest do fazy badawczo-rozwojowej w zamówieniu przedkomercyjnym147. Zamówienie przedkomercyjne oznacza zakup usług badawczo-rozwojowych poza Pzp na podstawie wyłączenia przewidzianego w jej art. 11 ust. 1 pkt 3 (wyłączenie ustawowe odzwierciedla podobny przepis dyrektyw zamówieniowych). Zamówienie przedkomercyjne kończy się na opracowaniu innowacji, natomiast zakupu jej większych ilości dokonuje się na podstawie odrębnej procedury prowadzonej w jednym z ustawowych trybów. Proces udzielania zamówienia przedkomercyjnego oparty jest na typowym cyklu życia innowacji. Cykl życia innowacji obejmuje:
1) etap wstępnych badań zakończony powstaniem pomysłu na produkt lub jego ogólnej wizji,
2) etap poszukiwania rozwiązań zakończony powstaniem koncepcji konkretnego rozwiązania,
3) etap prototypowania zakończony powstaniem prototypu,
4) etap opracowania ograniczonej ilości nowych produktów lub usług zakończony powstaniem serii testowej (demonstratory), oraz
5) etap stworzenia finalnego produktu gotowego do uruchomienia procesu produkcji i komercjalizacji.
Należy jednak pamiętać, że pomiędzy zamówieniami przedkomercyjnymi a partnerstwem innowacyjnym zachodzi zasadnicza różnica, ponieważ zamówienia przedkomercyjne nie były nigdy przewidziane jako pełna procedura pozwalająca na zakup innowacyjnych produktów czy usług, lecz wyraźnie oddzielały etap badawczo-rozwojowy od etapu komercyjnego rozpowszechniania produktów końcowych148.
2. Organizacja partnerstwa. Zarówno Pzp, jak i dyrektywy wymagają, by czas trwania i wartość poszczególnych etapów partnerstwa były adekwatne do stopnia innowacyjności proponowanego rozwiązania. O ile partnerstwo z jednym partnerem będzie zorganizowane wyłącznie wokół logiki prac badawczo-rozwojowych, o tyle partnerstwo z kilkoma partnerami będzie wymagało zorganizowania struktury nie tylko wokół logiki prac badawczo-rozwojowych, ale najprawdopodobniej również wokół potrzeby ograniczenia liczby partnerów. Taka organizacja może wykraczać poza prostą zasadę eliminacji partnera po zakończonym etapie poprzez przewidziane uprzednio rozwiązanie umowy partnerstwa.
Etapy partnerstwa powinny osiągać ustalone cele pośrednie, za realizację których partnerowi (partnerom) wypłaca się odpowiednią ratę wynagrodzenia. W oparciu o takie cele pośrednie zamawiający może po każdym etapie postanowić o zakończeniu partnerstwa lub w przypadku partnerstwa z kilkoma partnerami zmniejszyć liczbę partnerów (pod warunkiem uprzedniego przewidzenia i dookreślenia warunków takiej możliwości w opisie potrzeb i wymagań). W dyskusjach nad kwestią formułowania celów pośrednich do osiągnięcia przez partnerów w trakcie partnerstwa rozważa się możliwości formułowania takich celów w kategoriach kosztów, wydajności czy też połączenia obydwu tych elementów149.
3. Poufność w trakcie realizacji umowy. Podobnie jak na etapie składania ofert i prowadzenia negocjacji, zamawiającego obowiązuje zasada poufności – zamawiający nie ujawnia pozostałym partnerom proponowanych rozwiązań i innych informacji poufnych udzielanych przez jednego z partnerów, bez jego zgody. Zamawiający nie udziela również informacji w sposób, który mógłby zapewnić niektórym partnerom przewagę nad innymi partnerami (art. 165 ust. 2 Pzp). Żadna ze stron nie może bez zgody drugiej strony ujawnić informacji technicznych i handlowych związanych z negocjacjami, a zgoda taka jest udzielana w odniesieniu do konkretnych informacji i przed ich ujawnieniem (art. 166 ust. 2 Pzp).
147 COM(2007) 799 – Zamówienia przedkomercyjne: wspieranie innowacyjności w celu zapewnienia trwałości i wysokiej jakości usług publicznych w Europie; N. Spiegel, Procedures Innovation-related aspects, 2014
148 Szerzej: P. Nowicki, Aksjologia prawa zamówień publicznych. Pomiędzy efektywnością ekonomiczną a instrumentalizacją, Toruń 2019, s. 248–250.
149 P. Telles, L.R.A. Butler, 2014, Public Award procedures in Directive 2014/24/EU; P. Cerqueira Gomes, 2014, The innovative innovation partnerships under the 2014 public procurement directive