Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Przedmiot regulacji
Oddział 1
Zakres spraw regulowanych ustawą
Art. 2
Wartości obligujące do stosowania Pzp
1. Przepisy ustawy stosuje się do udzielania:
1) zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych, przez zamawiających publicznych;
2) zamówień sektorowych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne, przez zamawiających sektorowych;
3) zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne, przez zamawiających publicznych oraz zamawiających sektorowych;
4) zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne, przez zamawiających subsydiowanych w okolicznościach, o których mowa w art. 6.
2. (uchylony)
1. Cel przepisu. Art. 2 Pzp wyznacza progi kwotowe, od których Pzp ma zastosowanie. Posługuje się pojęciami zamówień klasycznych, zamówień sektorowych oraz zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, a także pojęciem progów unijnych, które zostały zdefiniowane w dalszej części Pzp. Poprzez rozróżnienie pojęciowe zamówień klasycznych, sektorowych i zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa Pzp nawiązuje do implementowanych dyrektyw unijnych. Umożliwia to również rozróżnienie przepisów odnoszących się do trzech różnych dziedzin, w jakich zamówienia publiczne mogą być udzielane.
2. Zamówienia klasyczne o wartości mniejszej niż progi unijne. W dziedzinie zamówień klasycznych przepisy Pzp mają zastosowanie do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz organizacji konkursów o wartości zamówienia lub konkursu od progu kwotowego 130 000 zł. W przypadku zamówień sektorowych oraz zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa stosowanie przepisów Pzp zostało przewidziane od progów unijnych. Próg kwotowy 130 000 zł ma zastosowanie tylko w odniesieniu do zamówień udzielanych przez zamawiających publicznych i tylko w odniesieniu do organizacji konkursów oraz udzielania zamówień klasycznych, a więc do takich konkursów i zamówień, które nie są konkursami ani zamówieniami sektorowymi, ani zamówieniami w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Zamawiający publiczni tworzą najliczniejszą grupę zamawiających, do której należą głównie podmioty tzw. sektora finansów publicznych (art. 9 ustawy o finansach publicznych), a także podmioty prawa publicznego, w tym przedsiębiorstwa oraz państwowe i komunalne spółki prawa handlowego. Postępowania o udzielenie zamówienia klasycznego, których wartość jest niższa od progu kwotowego 130 000 zł, są przeprowadzane w oparciu o własne regulacje zamawiających.
3. Zamówienia i konkursy klasyczne i sektorowe oraz zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Próg unijny określony jest kwotowo i wynika z przepisów prawa unijnego. Kwoty progów unijnych są zróżnicowane w zależności od grup zamawiających i rodzaju zamówień. Progi unijne, takie same dla wszystkich państw Unii Europejskiej, są ustalane przez KE na poziomie uznanym za mający znaczenie dla transgranicznej wymiany towarów i usług. Gdy wartość zamówienia publicznego lub konkursu jest co najmniej równa wartości tych progów, oznacza to obowiązek stosowania przy udzielaniu zamówień publicznych lub organizacji konkursów procedur prawa krajowego odpowiadających regulacjom dyrektyw z zakresu zamówień publicznych, a więc procedur z reguły bardziej sformalizowanych, z odpowiednio długimi terminami. Ustanowienie wspólnych dla państw Unii Europejskiej regulacji dotyczących udzielania zamówień publicznych (o wartości istotnej z tego punktu widzenia), w tym reguł zapewniających transparentność procesu udzielania zamówień oraz niedyskryminację wykonawców, pozwala otworzyć rynek zamówień publicznych w państwach UE na konkurencję, w tym na wykonawców z innych państw członkowskich UE. Sprzyjać to może nie tylko uzyskiwaniu przez zamawiających lepszych ofert, ale również otwarciu zamówień na innowacje. Wprawdzie zamawiający publiczni stosują Pzp do udzielania zamówień klasycznych i organizacji konkursów od wartości niższej od progów unijnych, co najmniej równej 130 000 zł, ale zastosowanie ma tu reżim uproszczony w stosunku do procedur stosowanych od progów unijnych. Udzielając zamówień klasycznych i organizując konkursy o wartości równej lub przekraczającej progi unijne, zamawiający klasyczni stosują procedury o rygorze formalnym właściwym dla wymagań wynikających z dyrektyw unijnych. Dla zamawiających sektorowych (w tym zamawiających publicznych prowadzących działalność sektorową i udzielających zamówień w celu wykonywania tej działalności) obowiązek stosowania Pzp przy udzielaniu zamówień i organizacji konkursów udzielanych lub organizowanych w celu prowadzenia własnej działalności sektorowej (zamówienia sektorowe i konkursy sektorowe) powstaje dopiero wówczas, gdy wartość tych zamówień lub konkursów odpowiada progom unijnym. Przepisy Pzp mają obowiązek stosować zamawiający publiczni i zamawiający sektorowi, gdy udzielają zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Jeżeli wartość zamówień lub konkursów jest niższa od progów unijnych, ani do udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, ani do udzielania zamówień sektorowych lub organizacji konkursów sektorowych nie ma zastosowania Pzp. Wartości kwotowe przypisywane poszczególnym progom unijnym są aktualizowane co dwa lata.
4. Obowiązek stosowania Pzp przez zamawiających subsydiowanych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 Pzp Przepisy Pzp stosuje się do udzielania zamówień klasycznych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne przez zamawiających subsydiowanych w okolicznościach, o których mowa w art. 6 Pzp. Zamawiający subsydiowani są szczególną kategorią zamawiających, ponieważ zyskują ten status wyłącznie w odniesieniu do udzielania konkretnych zamówień, a nie mają go w innych okolicznościach. Status zamawiających subsydiowanych mają zatem podmioty, które wprawdzie zazwyczaj nie zajmują się realizacją zadań publicznych ani nie działają w sektorach istotnych dla państwa, ale wyjątkowo, ze względu na udzielanie zamówienia lub organizację konkursu, których przedmiot ma znaczenie z perspektywy realizacji celów publicznych i które są dofinansowywane przez zamawiających publicznych w ponad 50% wartości – powinny stosować Pzp do udzielania takich zamówień lub organizacji takich konkursów. Przedmiot zamówień, które muszą być przez zamawiających subsydiowanych udzielane zgodnie z Pzp, został ściśle zdefiniowany w art. 6 Pzp i obejmuje roboty budowlane w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej oraz budowę obiektów użyteczności publicznej lub usługi związane z takimi robotami. Aby powstał obowiązek stosowania Pzp przez zamawiających subsydiowanych, wartość tych zamówień musi być równa lub przekraczać progi unijne.