Dział VIII
Organy właściwe w sprawach zamówień
Rozdział 3
Komitet do spraw Kontroli w Zamówieniach Publicznych
Art. 495
Skład Komitetu
1. W skład Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący Komitetu – wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki spośród pracowników urzędu obsługującego tego ministra;
2) po jednym przedstawicielu wyznaczonym przez:
a) Prezesa Rady Ministrów,
b) Prezesa Urzędu,
c) Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
d) ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, odpowiadającego za koordynację programów operacyjnych, w rozumieniu przepisów dotyczących realizacji programów w zakresie polityki spójności,
e) (uchylona)
3) Prezes Izby.
2. Do udziału w pracach Komitetu, na prawach członka, zaprasza się przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, wyznaczonego przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, oraz przedstawiciela regionalnych izb obrachunkowych, wyznaczonego przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych.
3. W pracach Komitetu mogą uczestniczyć przedstawiciele organów administracji rządowej, zaproszeni przez przewodniczącego Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu.
4. W posiedzeniach Komitetu mogą również uczestniczyć z głosem doradczym osoby posiadające odpowiednią wiedzę lub doświadczenie w zakresie zagadnień objętych zadaniami Komitetu, zaproszone przez przewodniczącego Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu.
1. Zasadniczy skład Komitetu. Przewodniczący Komitetu jest wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki spośród pracowników urzędu obsługującego tego ministra. Jako członków Komitetu, po jednym przedstawicielu, wyznaczają:
1) Prezes Rady Ministrów,
2) Prezes Urzędu,
3) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
4) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, odpowiadający za koordynację programów operacyjnych, w rozumieniu przepisów dotyczących realizacji programów w zakresie polityki spójności,
Członkiem Komitetu jest również Prezes KIO.
2. Udział w pracach Komitetu na prawach członka. Szczególna pozycja – wynikająca przede wszystkim z konstytucyjnego umocowania – Najwyższej Izby Kontroli oraz regionalnych izb obrachunkowych spowodowała, że nie nałożono na nie obowiązku członkostwa w Komitecie, a przedstawiciele tych instytucji są zaproszeni do udziału w pracach Komitetu na prawach członka. Prawa przedstawicieli tych instytucji są takie same jak członków Komitetu, jednak nie są oni jego członkami. Przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli wyznacza jej Prezes, a przedstawiciela regionalnych izb obrachunkowych – Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych. Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do Najwyższej Izby Kontroli regionalne izby obrachunkowe są organami kontroli w rozumieniu art. 596 ust. 2 Pzp.
3. Udział w pracach bez prawa głosu. Prace Komitetu mogą być wspomagane przez osoby niedysponujące prawami członka (w tym w zakresie głosowania) na dwa sposoby. Rozgraniczone zostało uczestnictwo w pracach Komitetu od węższego, wydaje się, uczestnictwa w jego posiedzeniach. Różnica ta jest szczególnie istotna ze względu na możliwość podejmowania uchwał na posiedzeniu oraz w trybie obiegowym. Zatem w pracach Komitetu mogą uczestniczyć przedstawiciele organów administracji rządowej, natomiast w posiedzeniach Komitetu – osoby posiadające odpowiednią wiedzę lub doświadczenie w zakresie zagadnień objętych zadaniami Komitetu. W przypadku osób posiadających wiedzę i doświadczenie doprecyzowano, że biorą one udział w posiedzeniu z głosem doradczym, jednak – wobec braku prawa głosu – charakter uczestnictwa przedstawicieli organów administracji rządowej jest podobny. Osoby bez prawa głosu mogą być zaproszone przez przewodniczącego Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu.