Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział VI

Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

Rozdział 2

Postępowanie o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

Art. 404

Przesłanki podmiotowe ubiegania się o zamówienia

1. O udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa mogą ubiegać się wykonawcy mający siedzibę albo miejsce zamieszkania w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwie, z którym Unia Europejska lub Rzeczpospolita Polska zawarła umowę międzynarodową dotyczącą tych zamówień.

2. Zamawiający może określić w ogłoszeniu o zamówieniu, że o zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa mogą ubiegać się również wykonawcy z innych państw niż wymienione w ust. 1.


1. Wykonawcy, którzy mogą się ubiegać o zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Przepis art. 404 ust. 1 Pzp ogranicza krąg potencjalnych wykonawców, którzy mogą się ubiegać o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, do wykonawców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwie, z którym Unia Europejska lub Rzeczpospolita Polska zawarła umowę międzynarodową dotyczącą zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

2. Porozumienie w sprawie zamówień rządowych. Porozumienie w sprawie zamówień rządowych (GPA)28 zawarte w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) nie obejmuje zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Zarówno zamówienia w dziedzinie obronności, jak i zamówienia w dziedzinie bezpieczeństwa zostały wyłączone z zakresu zastosowania Porozumienia GPA na mocy jego art. III ust. 1, który stanowi, że postanowienia Porozumienia nie mogą być interpretowane jako uniemożliwiające którejkolwiek ze Stron podejmowanie działań lub nieujawnianie informacji, które Strona ta uznaje za konieczne do ochrony swoich podstawowych interesów bezpieczeństwa związanych z zakupem broni, amunicji lub materiałów wojskowych bądź z zakupami niezbędnymi do zapewnienia bezpieczeństwa narodowego i obrony narodowej.

3. Rozszerzenie kręgu wykonawców, którzy mogą się ubiegać o zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Decyzją zamawiającego krąg podmiotów, które mogą się ubiegać o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, może zostać rozszerzony o wykonawców innych niż wykonawcy mający siedzibę albo miejsce zamieszkania w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwie, z którym Unia Europejska lub Rzeczpospolita Polska zawarła umowę międzynarodową dotyczącą zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Jak wskazano w motywie 18 preambuły dyrektywy obronnej, państwa członkowskie zachowują uprawnienia do decydowania, czy ich zamawiający mogą dopuścić wykonawców pochodzących z państw trzecich do udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Podejmując decyzję o dopuszczeniu do udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia wykonawców z państw trzecich, poszczególne państwa członkowskie powinny się kierować:

1) relacją wartości do ceny,

2) potrzebą zachowania konkurencyjności bazy przemysłowej i technologicznej europejskiego sektora obronnego na rynku światowym,

3) znaczeniem otwartych i uczciwych rynków; wzajemnymi korzyściami.

W ocenie unijnego prawodawcy państwa członkowskie powinny domagać się coraz szerszego otwierania rynków. Ich partnerzy powinni również wykazać się otwartością na podstawie reguł uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym, zwłaszcza dotyczących otwartej i uczciwej konkurencji.


28 Zob. decyzja Rady z dnia 2 grudnia 2013 r. dotycząca zawarcia Protokołu zmieniającego Porozumienie w sprawie zamówień rządowych (2014/115/UE) (Dz. Urz. UE L 68 z 7.3.2014, str. 1); zrewidowany tekst Porozumienia GPA wszedł w życie w dniu 6 kwietnia 2014 r.