Kontrast:
Komentarz
Prawo zamówień publicznych

Dział V

Zamówienia sektorowe

Rozdział 4

Tryby udzielania zamówień sektorowych

Art. 388

Przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w zamówieniach sektorowych

Zamówienia sektorowego można udzielić w trybie zamówienia z wolnej ręki:

1) w przypadkach określonych w art. 214 ust. 1 pkt 1–5 i 9–14;

2) jeżeli:

a) w związku z trwającymi przez bardzo krótki okres szczególnie korzystnymi okolicznościami możliwe jest udzielenie zamówienia po cenie znacząco niższej od cen rynkowych,

b) w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego, zamówienia na dodatkowe dostawy, których celem jest częściowa wymiana dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększenie bieżących dostaw lub rozbudowa istniejących instalacji, jeżeli zmiana wykonawcy zobowiązywałaby zamawiającego do nabywania materiałów o innych właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu tych produktów lub instalacji,

c) zamówienie jest udzielane dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych i polega na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych, jeżeli takie zamówienie było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem oraz całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy szacowaniu jego wartości, a w opisie zamówienia podstawowego wskazano zakres tych usług lub robót budowlanych oraz warunki, na jakich zostaną one udzielone,

d) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, sektorowych negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego albo partnerstwa innowacyjnego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2, albo nie zostały złożone żadne oferty, albo wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lub, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione.


1. Przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Zgodnie z dyspozycją art. 388 pkt 1 Pzp zamawiający sektorowi uprawnieni są do skorzystania z trybu zamówienia z wolnej ręki co do zasady w tych samych okolicznościach co zamawiający klasyczni, z wyjątkiem okoliczności wskazanych w art. 214 ust. 1 pkt 6, które nieco odmiennie zostały określone dla zamówień sektorowych w art. 388 pkt 2 lit. d. Ponadto art. 388 pkt 2 lit. c Pzp odmiennie reguluje przesłanki umożliwiające zastosowanie zamówienia z wolnej ręki odnoszące się do zamówień udzielanych dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych, polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych. Art. 388 pkt 2 lit. c nie zawiera przewidzianego w art. 214 ust. 1 pkt 7 dla zamówień klasycznych ograniczenia, zgodnie z którym w trybie zamówienia z wolnej ręki zamawiający może udzielić dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych w ciągu 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego. Poza tym art. 388 pkt 2 lit. c Pzp reguluje wymogi dotyczące określenia zakresu takich usług lub robót budowlanych. Zamawiający sektorowy może bowiem udzielić dotychczasowemu wykonawcy zamówienia na usługi lub roboty budowlane, polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych, jeśli zakres tych usług lub robót budowlanych oraz warunki, na jakich zostaną udzielone, wskazano w opisie zamówienia podstawowego.

Z kolei art. 388 pkt 2 lit. a przewiduje przesłankę umożliwiającą skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej ręki, której nie przewidują przepisy odnoszące się do zamówień klasycznych. Zgodnie z tym przepisem zamówienie sektorowe może zostać udzielone w trybie zamówienia z wolnej ręki również w sytuacji, kiedy w związku z trwającymi przez bardzo krótki okres szczególnie korzystnymi okolicznościami możliwe jest udzielenie zamówienia po cenie znacząco niższej od cen rynkowych. Innymi słowy przepis ten umożliwia zamawiającym sektorowym wykorzystanie trwających w ograniczonym, bardzo krótkim okresie, szczególnie korzystnych uwarunkowań rynkowych.