Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 7
Komunikacja zamawiającego z wykonawcami
Art. 64
Dostępność i interoperacyjność narzędzi i urządzeń komunikacji elektronicznej
Zamawiający korzysta, w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie, tylko z takich narzędzi i urządzeń komunikacji elektronicznej, które są niedyskryminujące, ogólnie dostępne oraz interoperacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670), z produktami powszechnie używanymi służącymi elektronicznemu przechowywaniu, przetwarzaniu i przesyłaniu danych, i które nie ograniczają wykonawcom dostępu do postępowania o udzielenie zamówienia lub konkursu.
1. Środki komunikacji elektronicznej. Zgodnie z motywem 53 dyrektywy klasycznej oraz motywem 64 dyrektywy sektorowej zamawiający powinni, z wyjątkiem pewnych określonych sytuacji, stosować elektroniczne środki komunikacji, które umożliwiają wykonawcom wzięcie udziału w postępowaniu lub konkursie w sposób nieograniczony narzędziami stosowanymi w procedurze. Narzędzia te mają być niedyskryminujące, ogólnie dostępne i interoperacyjne z produktami ICT (technologiami informacyjno-komunikacyjnymi) będącymi w powszechnym użyciu.
Środki komunikacji elektronicznej zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną to rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności poczta elektroniczna.
2. Strona internetowa prowadzonego postępowania. Pzp rozróżnia stronę internetową prowadzonego postępowania od strony internetowej zamawiającego. Strona internetowa prowadzonego postępowania to miejsce, w którym zamawiający będzie prowadził postępowanie. To poprzez tę stronę będą składane oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie, które będą musiały być przekazane do zamawiającego poprzez system teleinformatyczny. Innymi słowy strona prowadzonego postępowania to system teleinformatyczny, który umożliwi elektroniczną komunikację pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami. Takie narzędzie musi być niedyskryminujące, ogólnie dostępne oraz interoperacyjne.
3. Narzędzia niedyskryminujące. Niedyskryminujący charakter środków komunikacji elektronicznej to w znacznej części neutralność technologiczna – zgodność z zasadą równego traktowania technologii teleinformatycznych i tworzenia warunków do ich uczciwej konkurencji, w tym zapobiegania możliwości eliminacji technologii konkurencyjnych przy rozbudowie i modyfikacji eksploatowanych systemów teleinformatycznych lub przy tworzeniu konkurencyjnych produktów i rozwiązań.
Ponadto stosowanie takich środków komunikacji powinno również uwzględniać dostępność dla osób niepełnosprawnych, tj. m.in. strona prowadzonego postępowania musi spełniać wytyczne dotyczące dostępności stron internetowych WCAG (ang. Web Content Accessibility Guidelines).
4. Narzędzia ogólnie dostępne. Zgodnie z art 64 Pzp zamawiający ma zapewnić w ramach prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego narzędzia do elektronicznej komunikacji, które są ogólnie dostępne. Niemniej jednak ustawodawca przyjął, że w wyjątkowych sytuacjach wskazanych w Pzp zamawiający może skorzystać z innych narzędzi aniżeli te, które są ogólnie dostępne. W takich przypadkach to na zamawiającym spoczywa obowiązek, aby udostępnił takie narzędzia wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia i wskazał w dokumentach zamówienia, gdzie można do nich uzyskać dostęp lub skąd je pobrać.
Obecnie na polskim rynku funkcjonuje szereg narzędzi informatycznych udostępniających funkcjonalności niezbędne do zapewnienia pełnej elektronicznej komunikacji w postępowaniu.
To na zamawiającym spoczywa obowiązek zapewnienia narzędzia do elektronicznej komunikacji. Zamawiający ma zapewnić narzędzia, które są ogólnie dostępne, czyli narzędzia, które nie wymagają po stronie wykonawcy poczynienia szczególnych działań w celu złożenia ofert czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zamawiający może dokonać wyboru w odniesieniu do narzędzi, z jakich będzie korzystał, i mogą to być narzędzia udostępnione przez Prezesa Urzędu, własne narzędzia zamawiającego lub narzędzia dostępne komercyjnie na rynku.
5. Narzędzia zapewniające interoperacyjność. Ustawodawca wskazał również, że narzędzia i urządzenia komunikacji elektronicznej muszą być interoperacyjne. Zgodnie z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne przez interoperacyjność należy rozumieć zdolność różnych podmiotów oraz używanych przez nie systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych do współdziałania na rzecz osiągnięcia wzajemnie korzystnych i uzgodnionych celów, z uwzględnieniem współdzielenia informacji i wiedzy przez wspierane przez nie procesy biznesowe realizowane za pomocą wymiany danych za pośrednictwem wykorzystywanych przez te podmioty systemów teleinformatycznych.